شناسه خبر:62410
1401/8/21 01:16:32

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌ فرهنگی کشور گفت: طاق‌بستان برای ثبت جهانی دست به نقد است؛ بنابراین احداث تله‌کابین در طاق‌بستان نیازمند بررسی دقیق بوده، اگر ما مجوز دادیم و یونسکو تله‌کابین را به‌عنوان مانع ثبت جهانی مطرح کرد، تکلیف چیست؟

رضا سامه در جلسه با شهردار کرمانشاه درخصوص پروژه تله‌کابین کرمانشاه اظهار کرد: در مورد این موضوع حقوقی دنبال راه حل کارشناسی هستیم و از فرصت گفت‌وگو برای حل مشکل استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه افق ما برای اثر تاریخی طاق‌بستان ثبت جهانی آن است، گفت: افزایش تعداد آثار ثبت‌ جهانی علاوه‌بر ارتقای منزلت و جایگاه کشور، رونق گردشگری را نیز به دنبال دارد.

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌ فرهنگی کشور تصریح کرد: طاق‌بستان برای ثبت جهانی دست به نقد است و با یک همت می‌تواند استانداردهای ثبت جهانی را کسب کند.

سامه با بیان اینکه باید ضمن حفاظت از اثر موانع را رفع و شرایط را آماده ثبت جهانی کنیم، گفت: اکنون در مجموعه طاق‌بستان گرفتاری‌هایی داریم که اگر رفع نشوند، امکان ثبت وجود ندارد؛ در کنار این‌ها اگر یک پروژه جدید را شروع کنیم، به این مشکلات اضافه می‌شود.

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌ فرهنگی کشور با طرح این پرسش که آیا ثبت جهانی اساساً اولویت استان و دولت هست یا خیر؟ اظهار کرد: آیا ما منافع بلندمدت کشور و استان را باید فدای یک اتفاق کنیم؟

وی گفت: در سایت‌های تاریخی برای اجرای هرگونه تأسیسات قائل به بازگشت‌پذیری هستیم که بشود سریع به حالت قبل بازگشت و اصولاً احداث تأسیسات سنگین و غیر قابل بازگشت در دستور کار نیست.

سامه با تأکید بر اینکه احداث تله‌کابین در طاق‌بستان نیازمند بررسی دقیق است، افزود: اگر ما مجوز دادیم و یونسکو تله‌کابین را به‌عنوان مانع ثبت جهانی مطرح کرد، تکلیف چیست؟ باید دقت کنیم دچار خطایی نشویم که آیندگان ما را نبخشند.

وی در پایان تأکید کرد: با بررسی کارشناسی کامل سطح مغایرت تله‌کابین با ثبت جهانی طاق‌بستان، نظر نهایی خود را در آینده نزدیک برای احداث یا ممانعت از آن اعلام می‌کنیم.

شناسه خبر 62410