شناسه خبر:62467
1401/8/21 23:47:46

سپهرغرب، گروه خبر: پوسترسی‌‎امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور اهالی فرهنگ و هنر، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان رونمایی شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، آیین رونمایی از پوستر سی‌امین دوره هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتاب‌دار با حضور عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، فاطمه ستاری مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان، میثاق گودرزی مدیر اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور، بهرام ترکمان رئیس خانه شعر و ادب همدان، محمد کلافچی مسئول انجمن حافظ‌خوانی همدان، مسعود مسرور مسئول انجمن باباطاهر همدان و اهالی فرهنگ و هنر در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ابتدای این نشست با تبریک هفته کتاب به خانواده بزرگ کتاب و کتاب‌خوانی استان که در راستای تعالی فرهنگ ایران اسلامی به‌عنوان مهد علم و دانش گام برمی‌دارند، اظهار کرد: خوشبختانه زیرساخت حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه علمیه، دانشگاه‌ها و غیره برای توسعه هرچه بهتر فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی فراهم بوده و هرروز نیز تلاش‌های بیشتری صورت می‌گیرد تا جامعه‌ای شکل گیرد که اعضای آن مهارت‌های تفکری، تحلیلی و انتقاد را بیاموزند و در روزگاری که آشفتگی اطلاعات بیداد می‌کند، بتوانند از منابع معتبر اخبار صحیح را دریافت کنند.

عاطفه زارعی با بیان اینکه 118 کتابخانه عمومی شامل 71 کتابخانه شهری، 46 کتابخانه روستایی و یک کتابخانه سیار در استان همدان فعالیت می‌کنند، افزود: بیش از یک میلیون و 400 هزار نسخه کتاب برای همه گروه‌های سنی، دسترسی به پایگاه اطلاعاتی نورمگز با بیش از دو هزار و 700 نشریه تخصصی و پایگاه اطلاعاتی مگاپیپر دربرگیرنده منابع لاتین در اختیار اعضای کتابخانه‌های عمومی به‌صورت رایگان قرار دارد. همچنین در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی بیش از 10 هزار منبع صوتی و حدود یک‌هزار نسخه کتاب بریل وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه در کنار زیرساخت‌های عمرانی، درتلاشیم تا ارتباط بین کتاب، نویسندگان و مردم را هرچه بیشتر برقرار کنیم، تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان مراکز اجتماعی محله، در روستاها و شهرها درحال فعالیت هستند و در یک سال گذشته 10 هزار برنامه فرهنگی انجام داده‌اند. با این وجود برای افزایش ضریب نفوذ کتابخانه‌های عمومی و کتاب در لایه‌های مختلف جامعه نیازمند هم‌افزایی بین همه دستگاه‌ها هستیم. همچنین در این راه دست یاری به سوی همه افرادی که دغدغه کتاب دارند، دراز می‌کنیم.

وی افزود: خوشبختانه حضور خیرین در بخش اهدای زمین، ساخت کتابخانه و منابع اطلاعاتی پُررنگ بوده و بسیاری از کتابخانه‌های احداث‌شده با حمایت آن‌ها بوده است. در سال جاری نیز کتابخانه روستای اشترمل با همکاری بانک پاسارگاد به بهره‌برداری خواهد رسید و دو کتابخانه روستای دهپیاز و کوزره نیز با همکاری همین بانک کلنگ‌زنی می‌شود.

زارعی تصریح کرد: کتابخانه آیت‌الله مدنی تویسرکان، قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان همدان بازسازی و بهسازی شده است که در هفته کتاب به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین کتابخانه فجر صالح‌آباد که با همکاری خیرین شهر بهسازی شد، به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین در احداث کتابخانه روستای عبدالرحیم، بنیاد علمی‌آموزشی قلمچی و خیرین روستا مشارکت کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این نشست اظهار کرد: با توجه به نظرات بزرگان، در آخرالزمان قرار داریم و شاهد رویارویی دو فرهنگ اسلامی و غربی هستیم. نقطه تلاقی این دو فرهنگ فضای مجازی است که با تمام نقاط مثبت و کارآیی، از ابزارهای نوین استعمار به حساب می‌آید. فضای مجازی انبوهی از اطلاعات را به مخاطبین ارائه می‌دهد، به‌طوری که بسیاری از افکار تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند.

مسعود ویژه افزود: اما برای حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی کتاب می‌تواند به باورها و تفکر مردم عمق دهد. بنابراین اگر بخواهیم در مسیر تمدن نوین اسلامی قدم برداریم، راهی جز ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی نداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه هفته کتاب سال جاری با سال‌های گذشته متفاوت است، تصریح کرد: مجموعه‌های فرهنگی و هنری حضور پُررنگی در هفته کتاب سال جاری دارند و برنامه‌های متفاوتی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم خورده، همچنین چندین رونمایی کتاب در انجمن‌های ادبی تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: جشنواره صنعت چاپ، نشست تخصصی با ناشران استان همدان، اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی و سایر مجموعه‌های فرهنگی، حضور در نماز جمعه، نمایشگاه کتاب و آثار مختلف در این هفته درنظر گرفته شده است. تمام تلاش ما این بوده که برنامه‌های کتاب‌محور تنها محدود به هفته کتاب نشود و در طول سال با قوت ادامه یابد.

* زنگ کتاب و کتاب‌خوانی در مدرسه حضرت فاطمه (س) همدان نواخته شد

آیین آغاز سی‌امین دوره هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتاب‌دار در مدرسه حضرت فاطمه (س) شهر همدان با حضور عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، مجتبی قمری معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش استان همدان، دانش‌آموزان و پیشکسوتان اهل تعلیم و تربیت و عروسک‌های آقا و خانم کتاب‌دار برگزار شد و زنگ کتاب و کتاب‌خوانی به صدا درآمد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش استان همدان در ابتدای این آیین اظهار کرد: آینده موفق برای جامعه و داشتن کشوری پیشرفته در گرو داشتن جوانان اهل مطالعه و کتاب است که بهترین دوست برای هریک از ما به حساب می‌آید و در هر کتابخانه‌ای نیز در دسترس است.

مجتبی قمری افزود: تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان امضا شده است که براساس آن مدارس موظف هستند دانش‌آموزان را برای بازدید به کتابخانه‌های عمومی ببرند و کتابداران نیز در مدارس حضور به هم رسانند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش استان همدان با اشاره به اینکه ارتباط بین مدرسه و کتابخانه برای آموزش‌وپرورش و اداره کل کتابخانه‌ها بسیار مهم است، اظهار کرد: به همین منظور امسال با تمام توان در راستای استفاده بهینه از ظرفیت کتابخانه‌ها برای دانش‌آموزان تلاش خواهیم کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز ابراز کرد: تعمیق رفتار مطالعاتی در افراد از دوران کودکی آغاز می‌شود، به همین دلیل در 118 کتابخانه عمومی بخش کودک و نوجوان وجود دارد و به همین دلیل زنگ کتاب‌خوانی را از مدرسه آغاز کردیم.

عاطفه زارعی افزود: کتابخانه‌های عمومی در امر مهم یادگیری در کنار آموزش‌وپرورش هستند و با تمام توان در راستای یادگیری تلاش می‌کنند.

شناسه خبر 62467