شناسه خبر:62550
1401/8/24 08:53:54

سپهرغرب، گروه خبر- زهرا طالبی: به‌مناسبت گرامیداشت «هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتاب‌دار» تور رسانه و کتاب با حضور رسانه‌ها و خبرنگاران استان همدان و شهرستان بهار برگزار شد؛ در این بازدید خبرنگاران از 11 کتابخانه عمومی شهرستان بهار بازدید کردند.

خبرنگاران با حضور در کتابخانه‌ها، شاهد اثربخشی و نقش کتابخانه‌ها در غنی‌سازی فرهنگ و اجرای اقدامات فرهنگی و آموزشی با محوریت کتاب و در یک نگاه «کارکردهای اجتماعی» کتابخانه‌ها بودند که جای بسی امیدواری است.
فعالیت‌های کتابخانه‌ها به‌عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و رغبت کودکان و نوجوانان پویا به حضور در کتابخانه‌ها چشمگیر بوده و در یک کلمه «صدای زندگی» در کتابخانه‌های شهرستان بهار طنین‌انداز شده است که نویدبخش آینده‌ای روشن و درخشان است.
پیش از برگزاری «تور رسانه»، نشست خبری با حضور فرماندار بهار، رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار، خبرنگاران استانی و شهرستانی و کتاب‌داران کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار برگزار شد.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار در این نشست به شاخص‌های آماری اشاره کرد و گفت: در شهرستان بهار 12 باب کتابخانه وجود دارد و زیربنای کتابخانه‌های عمومی شهرستان سه هزار و 404 متر مربع بوده که سرانه زیربنا به‌ازای هر 100 نفر، 2.86 درصد است.
معصومه فزونی اضافه کرد: 11 هزار و 350 نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار موجود است که سرانه کتاب به‌ازای هر 100 نفر، 93.51 درصد است.
وی افزود: سه هزار و 486 نفر معادل 2.93 درصد جمعیت شهرستان عضو کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار هستند که بیش از 33 هزار و 400 نسخه کتاب در یک سال گذشته به امانت گرفته‌اند و بیشترین موضوع مورد اقبال مردم شهرستان بهار برای مطالعه، ادبیات بوده است.
وی اظهار کرد: در یک سال گذشته بیش از 918 برنامه با موضوعات مختلف در سطح کتابخانه‌های عمومی برگزار شده است.
فزونی به پروژه‌های حوزه فرهنگ و توسعه کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: در بحث توسعه و تکمیل و تجهیز، کتابخانه آیت‌الله بهاری (ره) با 800 متر مربع و درمجموع با هزینه‌کرد 9 میلیارد و 700 میلیون ریال، افتتاح شد.
وی ادامه داد: تعمیر و تکمیل کتابخانه فجر صالح‌آباد با 10 میلیارد ریال انجام شده و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و توسعه کتابخانه امام حسن مجتبی (ع) مهاجران با 14 میلیارد ریال در دستور کار است.
وی به برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: در هفته کتاب امسال بیش از 90 عنوان برنامه متنوع در سطح کتابخانه‌های عمومی شهرستان پیش‌بینی شده که با محوریت نشاط، امیدآفرینی و سبک زندگی شامل جشن کتاب، جلسات کتاب‌خوانی، مسابقات فرهنگی و شاهنامه‌خوانی، برنامه‌های بخش کودک و تور رسانه برگزار می‌شود.
فزونی از برگزاری نمایشگاه و فروشگاه کتاب در لالجین نیز خبر داد و افزود: به‌مناسبت هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتاب‌دار، برای نخستین‌بار نمایشگاه و فروشگاه کتاب در کتابخانه علامه طباطبایی لالجین از 23 آبان‌ماه تا سوم آذرماه برگزار خواهد شد.
وی اعلام کرد: کتابخانه آیت‌الله بهاری تنها کتابخانه شهرستان بهار است که فضای مطالعه مجزا و اختصاصی برای استفاده هم‌زمان بانوان و آقایان دارد و از صبح تا عصر به علاقه‌مندان حوزه کتاب‌خوانی خدمات‌رسانی می‌کند.
این مقام مسئول بیان کرد: در کتابخانه‌های شهری دسترسی اعضا به وای‌فای رایگان است و اعضا برای تحقیق و پژوهش و دسترسی به فضای مجازی از وای‌فای رایگان بهره‌مند می‌شوند.
وی افزود: در اکثر کتابخانه‌های شهرستان بهار قفسه‌هایی با عنوان استان‌شناسی تعبیه شده که آثار نویسندگان استان و یا آثار مرتبط و صنایع دستی همدان در کنار کتاب‌ها جانمایی شده است.
این مقام مسئول عضویت سراسری را یکی از خدمات ارزنده نهاد کتابخانه‌های عمومی برشمرد و گفت: افراد با عضویت در یک کتابخانه می‌توانند از تمام کتابخانه‌های سراسر کشور کتاب به امانت بگیرند.
وی اظهار کرد: در حوزه مطالعاتی و تحقیقاتی دانش‌آموزان و دانشجویان اشتراک دو پایگاه اطلاعاتی را دریافت کردیم که اعضای کتابخانه‌ها به‌صورت رایگان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.
فزونی افزود: اعضای کتابخانه‌ عمومی می‌توانند به‌صورت رایگان از پایگاه‌ اطلاعاتی نورمگز استفاده کنند و به مقالات و مجلات دسترسی داشته باشند که مورد توجه خاص پژوهشگران، دانشگاهیان و محققان است.
وی تصریح کرد: در کتابخانه‌های شهرستان بهار، میز مرجع مجازی تعریف شده و یکی از کتاب‌داران به‌عنوان رابط میز مجازی فعالیت می‌کند و افرادی که نیاز به اطلاعات خاص برای پایان‌نامه‌ها و مقاله‌ها دارند، می‌توانند از طریق رابط به اطلاعات در حوزه‌های مختلف دسترسی پیدا کنند.
در ادامه رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار گفت: خواندن کتاب انسان را بصیر و بینا می‌کند و به ذهن عمق و به شخصیت بهبود می‌بخشد و ترویج کتاب‌خوانی باعث افزایش فهم و بصیرت و تسهیل در زندگی و کاهش تنازعات، دشمنی‌ها و بداخلاقی‌ها می‌شود.
روح‌اله نباتی بزرگ‌ترین مشکل بشریت از زمان خلقت را جهل عنوان کرد و گفت: کتاب و کتاب‌خوانی جهل و نادانی را از بین می‌برد و در این راستا کتاب‌داران رسالت سنگینی برای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بر دوش دارند.
وی اظهار کرد: اغتشاشات اخیر ریشه در جهل افراد و ناآگاهی دارد که با اطلاعات سطحی و کم‌عمق، اما گسترده در جریان بوده است؛ درحالی که نوجوانان و جوانان با مطالعه می‌توانستند پاسخ سؤالات و شبهات خود را دریافت کنند و اتفاقات ناگوار رخ ندهد.
فرماندار بهار بر ارتباط خوب با نوجوانان و جوانان تأکید کرد و گفت: باید کتاب و کتاب‌خوانی در فرهنگ ما رسوخ کند و راهکار افزایش علم، فرهنگ و دانش، سوق دادن همگان به سوی کتاب‌خوانی است.
نباتی با بیان اینکه جوامع پیشرفته دنیا با کتاب مأنوس هستند، تصریح کرد: با چیدن برنامه برای کودکان و نوجوانان، اتفاقات خوبی برای آن‌ها رقم می‌خورد و با علاقه‌مندی به کتاب‌خوانی، در آینده ملت دانشمند و نویسندگان نام‌آور در سطح بین‌المللی خواهیم داشت و تمدن علمی آینده را من و شما با ترویج کتاب می‌سازیم.
وی تصریح کرد: استیلا و تسلط غرب فقط سیاسی، نظامی و اقتصادی نیست و فرهنگ، خُرده‌فرهنگ، زبان و خط ما را نشانه رفته است که با توسعه کتاب‌خوانی می‌توان بر این فضا فائق آمد.
فرماندار شهرستان بهار اظهار کرد: کتاب تمدن‌ساز و وسیله انتقال تمدن و ماندگار است و هیچ‌چیز جای کتاب را نمی‌گیرد؛ این درحالی بوده که فضای مجازی ازبین‌رفتنی است و بر این مبنا، کتابخانه‌های شهرستان بهار با وجود مشکلات، بودجه خوب و متناسبی دریافت کرده‌اند و توزیع عادلانه اعتبارات مد نظر بوده است.
در حاشیه نشست خبری از دو کتاب «باور سخت» و «جبار مفقود» به قلم امیر نوبرانی رونمایی شد.
لازم به ذکر است در نخستین روز هفته کتاب در کتابخانه‌های شهرستان بهار، برنامه‌های فرهنگی و آموزشی از قبیل نمایشنامه‌خوانی، قصه‌گویی، محفل انسی با قرآن، سفالگری، قصه‌گویی، کاردستی و ساخت کتاب نمدی، کارگاه‌های آموزشی، نقاشی و رنگ‌آمیزی دایر بود.

شناسه خبر 62550