شناسه خبر:62586
1401/8/25 08:15:00
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خبر داد:

تدوین الگوی شادی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی با عنوان شادمانه

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تأکید بر لزوم افزایش شور و نشاط اجتماعی، گفت: بسیاری از مراسم‌های ما همچون جشن تولدها الگوگرفته از غرب است؛ با اجرای طرحی با عنوان شادمانه، درنظر داریم الگو ارائه دهیم و با فضاسازی محیط‌های عمومی، بتوانیم فضایی نشاط‌آور برای مردم فراهم کنیم. برنامه‌های ملی فراوانی همچون جشن نوروز و شب یلدا را داریم که باید متناسب آن‌ها جُنگ‌های شادی برگزار کنیم.

مسعود ویژه طی نشست خبری خود در روز سه‌شنبه 24 آبان‌ماه که در سالن کنفرانس امام رضا (ع) مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی همدان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم اتفاقات خوبی را برای حمایت از اصحاب رسانه رقم بزنیم، گفت: در همین راستا با کمک وزیر ارشاد موفق به اعزام خبرنگاران به مشهد مقدس شدیم که گروهی از آنان اعزام شدند و اعزام سایر گروه‌ها نیز ادامه دارد.
وی با اشاره به برگزاری برنامه روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب، افزود: در روستاهای زیادی این برنامه اجرا و روستای شاهنجرین برای دومین سال متوالی در این بخش برتر شناخته شد که نشان‌دهنده کتاب‌دوستی و الفت مردم همدان با کتاب است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از برپایی تعدادی غرفه کتاب و میز خدمت در مصلای نماز جمعه همدان خبر داد و گفت: سخنران قبل از خطبه این هفته نماز جمعه همدان بنده خواهم بود.
ویژه با اشاره به برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی، افزود: در این راستا درتلاش هستیم تا شور و نشاط در بین مردم ایجاد شود و پس از برگزاری جلسات برنامه‌های مختلفی برای این رویداد برنامه‌ریزی کرده‌ایم. همچنین درخصوص اکران و اجرای زنده جام جهانی باید یک بررسی میدانی انجام دهیم تا درصورت امکان در مکان‌های عمومی مردم در کنار هم به تماشای این رقابت‌ها بنشینند.
وی از برگزاری نمایشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی از هفتم تا نهم آذرماه در استان همدان خبر داد و گفت: این رویداد با این سبک برای نخستین بار در همدان رقم می‌خورد و تبادل و رقابتی در این نمایشگاه شکل می‌گیرد که شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود‌.
ویژه با بیان اینکه اتفاق دیگر که برای سال دوم قرار است رخ دهد تهیه بسته‌های فرهنگی با عنوان کاهش آسیب‌های اجتماعی است، افزود: با توجه به اعتباری که از طریق وزارت ارشاد به این موضوع اختصاص داده شد، تشکل‌های مردمی طرح‌هایی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی ارائه دادند و این طرح‌ها در کارگروهی بررسی و اعتباری برای آنان درنظر گرفته شد. سپس آن‌ها شروع به فعالیت کردند و بسیاری از نشست‌های ازدواج، پیشگیری از اعتیاد و غیره که در سطح شهر برگزار می‌شود، نتیجه این طرح است.
وی اذعان کرد: امسال آسیب‌شناسی از نحوه اجرای طرح‌ها داشتیم و نواقص آن‌ها درحال اصلاح و برطرف‌سازی است، منتظر هستیم که زمان فراخوان اعلام شود تا طرح‌ها براساس هر منطقه داوری شود‌‌.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تأکید بر افزایش شور و نشاط اجتماعی، گفت: بسیاری از مراسم‌های ما همچون جشن تولدها الگوگرفته از غرب است؛ با اجرای طرحی با عنوان شادمانه، درنظر داریم الگو ارائه دهیم و با فضاسازی محیط‌های عمومی، بتوانیم فضایی نشاط‌آور برای مردم فراهم کنیم. برنامه‌های ملی فراوانی همچون جشن نوروز و شب یلدا را داریم که باید متناسب آن‌ها جُنگ‌های شادی برگزار کنیم.
وی در پایان تصریح کرد: درحال حاضر یکی از مهم‌ترین معضلات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان کمبود نیرو است که این کمبود با بازنشسته شدن کارمندان در این اداره مشکلات جدیدی را ایجاد خواهد کرد.
   هر زمان موضوعی مردمی شد، شاهد توفیق در آن زمینه بودیم
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه رویکرد این اداره کل اسلامی و جهت‌گیری فعالیت‌های آن براساس سبک زندگی ایرانی اسلامی است، گفت: این موضوع برگرفته از فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب است و سعی خواهیم کرد فرهنگ را از حالت دولتی آن به حوزه مردمی انتقال دهیم؛ هر زمان موضوعی مردمی شد، شاهد توفیق در آن زمینه بودیم.
هادی شیرمحمدی تأکید کرد: سعی می‌کنیم استعدادهای فرهنگی و مفاخر را شناسایی کنیم و در زمینه توزیع عادلانه فعالیت‌ها و برنامه‌ها قدم برداریم.
وی به برخی از برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از شهریورماه سال جاری پرداخت و گفت: برگزاری همایش روز همدان در شهریورماه، برگزاری همایش شعر و ادب فارسی به‌مناسبت وفات استاد شهریار و برگزاری نشست تخصصی سواد رسانه را داشتیم و با توجه به اینکه دبیری هفته کتاب به این اداره سپرده شده، مجموعه اقداماتی را پیش‌بینی و تعدادی را برگزار کردیم و تعدادی نیز در دست اقدام است.
شیرمحمدی افزود: غبارروبی مزار شهدا، رونمایی از پوستر هفته کتاب، نواخته شدن زنگ هفته کتاب، اهدای کتاب به مراکز فرهنگی و مجموعه‌های آموزشی، نشست با ناشران و کتاب‌فروشان، نشست تخصصی در رابطه با سواد رسانه و آسیب‌های اجتماعی، تجلیل از نویسندگان و شاعران ادبی، تجلیل از فعالان صنعت چاپ استان و برگزاری نمایشگاه کتاب در مرکز و شهرستان‌های استان، ازجمله برنامه‌هایی است که برخی انجام شده و برخی تا پایان این هفته اتفاق خواهد افتاد.
وی در پایان با اشاره به برنامه‌های پیش رو، گفت: برنامه‌هایی همچون جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های غرب کشور، تجلیل و بزرگداشت استاد اهل قلم حمید حسام، برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر فرهنگی و هنری، نکوداشت بانوی همدانی مرحوم مرضیه حدیدچی، همایش سیدجمال‌الدین اسدآبادی و برگزاری نشست‌های آموزشی و فرهنگی تا پایان سال تدارک دیده شده است.
   سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی در شهرستان بهار
مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر استان همدان نیز با بیان اینکه تأثیر هنر بر همه جوامع شگرف و عمیق است، گفت: در همین راستا شعار امسال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اخلاق، امید و آگاهی شد.
هادی فیض‌منش با اشاره به اینکه رویکرد ما برون‌سپاری همه فعالیت‌های هنری و سینمایی به بخش خصوصی است، اظهار کرد: در همین راستا تقویت نشاط و شادی در جامعه را با مشارکت هنرمندان خواهیم داشت.
وی افزود: برنامه بعدی ما برگزاری جشنواره تئاتر در بهار خواهد بود که به‌دلیل توزیع عادلانه در حوزه برگزاری جشنواره‌ها است. سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی در شهرستان بهار با حضور 16 گروه نمایشی در سطح استان خواهد بود که نمایش‌های آن‌ها درحال بازبینی است و استقبال خوبی از آن‌ها شده و 6 تا 7 گروه به‌عنوان برگزیده انتخاب خواهند شد تا با یکدیگر به رقابت بپردازند.
مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر استان همدان از آموزش همگانی فرهنگ و هنر خبر داد و گفت: همه علاقه‌مندان به عرصه‌های هنری در شهرستان‌ها می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند که در شهرستان‌های کبودراهنگ،‌ فامنین، بهار و رزن به‌عنوان فاز نخست علاقه‌مندان به‌صورت رایگان آموزش هنر خواهند دید و با صدور مجوز برای آن‌ها، می‌توانند از وام اشتقال بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: ثبت‌نام در این دوره‌ها تا پایان آبان‌ماه در سایت مربوطه خواهد بود که در 34 رشته به‌صورت دوره‌ای و کشوری در همه مناطق و ازجمله مناطق کم‌برخوردار برگزار خواهد شد.
فیض‌منش در پایان دیگر برنامه‌های انجام‌شده را این‌گونه برشمرد: برگزاری جشنواره‌های مختلف هنری، موسیقی و سینمایی، تقدیر از فعالان حوزه سینمایی که در آبان‌ماه اتفاق افتاد، برگزاری جشنواره نمایشنامه‌خوانی و نی‌نوازی عاشوراییان و همکاری با جشنواره ناجا با حضور همه علاقه‌مندان و مشارکت همگانی، ازجمله برنامه‌های انجام‌شده ما بوده است. همچنین همایش بزرگ هنرمندان همدان را تا پایان امسال و نمایشگاه مد و لباس را در آذرماه خواهیم داشت.
* شادابی‌ها با حضور مردم میسر می‌شود
مشاور جبهه‌سازی فرهنگی اجتماعی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با بیان اینکه یکی از برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور که در شورای فرهنگی استان‌ها پیگیری می‌شود سند فرهنگی است، گفت: برش استانی این سند باید توسط استان‌ها انجام شود و حدود 10 استان درحال پیگیری آن هستند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شورا قصری‌فر با اشاره به اینکه امام‌جمعه در تدوین سند مؤثر بودند و پیگیری ایشان از طریق شورای فرهنگی موجب بهبود این امر شد، ابراز کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید دارند عرصه فرهنگ به مردم سپرده شود، حساسیت ما بیشتر شد تا به استفاده از ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ بهتر پرداخته شود.
وی افزود: ما اغلب اوقات به دنبال دولتی‌سازی مردم هستیم، اما باید دید مردم چگونه در صحنه باشند؛ ما نگاهمان این‌گونه است که مردمی‌سازی یعنی آنچه مردم به‌عنوان دغدغه می‌شناسند، به‌عنوان یک مسئله مهم به آن بپردازند، زیرا ابتکار و منابع دست مردم است و شادابی‌ها با حضور مردم میسر می‌شود. در سند فرهنگی نیز فضایی ایجاد شده که مردم با سنت‌ها و آداب و رسومشان در کنار ما حضور داشته باشند.

شناسه خبر 62586