شناسه خبر:62605
1401/8/25 08:36:14

سپهرغرب، گروه خبر: شهرستان مرزی قصرشیرین در غربی‌ترین نقطه ایران از مستعدترین نقاط استان کرمانشاه برای تولید محصولات کشاورزی و به خصوص کشت گلخانه‌ای به عنوان مسیری سبز برای ایجاد و افزایش درآمد پایدار و گذر از کم آبی با توجه به کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی است.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از 11 هکتار سطح گلخانه ای بیشترین میزان گلخانه‌های استان کرمانشاه را در خود جای داده که با افزایش سطح گلخانه‌ها شاهد تحول اقتصادی منطقه، اشتغال، درآمدزایی و رونق تولید خواهیم بود و این ضامن تحقق جهش تولید و نویدبخش آینده‌ای روشن برای این منطقه است.
استان کرمانشاه در مجموع 50 هکتار گلخانه دارد که انواع محصولات کشاورزی و گیاهان زینتی و دارویی در آن کشت می‌شود و طبق گفته کارشناسان، کشت گلخانه ای راهی مطمئن در مدیریت مصرف و صرفه جویی آب و برون رفت از بحران کم آبی با توجه به چالش جدی خشکسالی‌های اخیر و بهره وری بهینه از منابع آبی برای تولید محصولات باکیفیت کشاورزی است.
گلخانه‌ها فضای محدود و کنترل شده ای هستند که نور، دمای روزانه و شبانه، میزان رطوبت نسبی هوا و رطوبت خاک به عنوان تمام شرایط مناسب برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی در این فضاها فراهم است و در واقع راهی مطمئن برای پیشگیری از عوامل تهدید گیاهان از جمله سرما و یخبندان، طوفان و عوامل خسارت زا است.
با کشت گلخانه ای می‌توان انواع محصولات کشاورزی خارج از فصل را تولید کرد و در واقع از سودآورترین روش‌های مطمئن برای کشاورزی محسوب می‌شود.
محصولات گلخانه‌ای بهترین روش برای سرمایه‌گذاری
تولید محصولات گلخانه‌ای طبق گفته کارشناسان بهترین نوع سرمایه گذاری است که افزایش تولید در واحد سطح و 10 برابر هوای آزاد و محیط بیرون، تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصولات تولیدی از مزایای کشت گلخانه‌ای است.
صرفه جویی در مصرف آب با روش آبیاری تحت فشار، بازاریابی مناسب، تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار، توازن کار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال با توجه با امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه، از دیگر مزایای کشت گلخانه ای است.
ایجاد شرایط کسب و کار و اشتغال برای دانش آموختگان بخش کشاورزی و بالا بردن راندمان تولید از دیگر مواردی است که همه را به کشت گلخانه‌ای سوق می‌دهد.
قصرشیرین 29 واحد فعال گلخانه‌ای دارد
رییس جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: این شهرستان مرزی با توجه به اقلیم مناسب و آب و هوای بسیار خوب مستعدترین منطقه استان کرمانشاه برای کشت و تولید محصولات گلخانه‌ای است که از مجموع 52 واحد گلخانه ای این شهرستان هم اکنون 24 واحد با سطح 7.5 هکتار فعال در مجتمع گلخانه ای شهید دکامی زاده و 2.5 هکتار آن به صورت پراکنده مربوط به شهرداری، بنیاد مستضعفان و منابع طبیعی در دیگر نقاط شهرستان واقع است.
«جبار خدامرادی» در این‌باره افزود: هم اکنون 25 واحد گلخانه ای به کشت خیار اختصاص یافته است و برداشت این محصول از گلخانه‌های این شهرستان از هفته آینده آغاز می‌شود و در کشت دوم فلفل شیرین جایگزین محصول خیار خواهد شد.
وی اظهار کرد: از هر متر مربع گلخانه در مجموع 20 کیلوگرم محصول برداشت می‌شود که بر این اساس شاهد برداشت 150 تُن خیار و فلفل شیرین از مزارع این شهرستان خواهیم بود.
او گفت: پرداخت تسهیلات 200 و 300 میلیون تومانی به گلخانه داران توسط بنیاد برکت به واحدهای گلخانه ای با سود چهار درصد، برخورداری واحدهای گلخانه ای از نعمت گاز شرایط را برای توسعه گلخانه‌ها فراهم کرده است.
رئیس جهاد کشاورزی قصرشیرین ادامه داد: نیاز به هزینه کم نگهداری، شرایط آب و هوایی مناسب و وجود مرزهای خسروی و پرویزخان در شهرستان قصرشیرین فرصتی مناسب برای صادرات محصولات گلخانه ای قصرشیرین است که با توسعه گلخانه‌ها می‌توان شاهد رونق تولید محصولات گلخانه ای و کشاورزی در این منطقه باشیم.
خدامرادی اضافه کرد: هم اکنون 50 نفر به طور مستقیم در سطح گلخانه‌های قصرشیرین مشغول فعالیت هستند و یک واحد 2 هکتاری نیز به گیاه دارویی آلوئه ورا اختصاص یافته که روزانه 300 کیلوگرم گیاه دارویی آلوئه ورا از سطح این گلخانه برداشت می‌شود.

شناسه خبر 62605