شناسه خبر:62611
1401/8/25 08:48:26

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: یک پژوهشگر حوزه بوم‌شناختی گفت: محیط‌بانان برای حفاظت از محیط‌زیست با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند؛ ازلحاظ حقوقی وضعیت محیط‌بانان هنوز به شکل کامل مشخص نیست و از آن‌ها حمایت کافی به عمل نمی‌آید.

بهمن ایزدی اظهار کرد: قوانین حمایتی محیط‌بانان را در دو بخش می‌توان دسته‌بندی کرد و اجرای صحیح قوانین حقوقی بدون شک باید از موقعیت شغلی محیط‌بانان دفاع و برای آن‌ها امنیت شغلی ایجاد کند.
وی با بیان اینکه سازمان محیط‌زیست با قوانین دست‌وپاگیر و تکیه بر روش‌های کهنه و قدیمی که هیچ‌گونه بازده و راندمانی ندارد به‌دنبال پیشبرد اهداف خود است، افزود: آیا نباید مطابق با شیوه‌های نوین در دیگر کشورها و حتی در کشور خودمان ازجمله دستاورد «برابری مدیریت محافظت مشارکتی» که حدود سه تا چهار سال در پارک ملی گلستان در حال اجرا است استفاده کنند؟ آیا هنوز در این عصر باید با تکیه بر سیرت گذشته برای مدیریت مناطق حرکت کرد؟
  نبود قوانین یکسان استفاده از سلاح محیط‌بانان با نیروهای مسلح
این پژوهشگر حوزه بوم‌شناختی درخصوص اینکه چرا قوانین حمل سلاح تاکنون برای محیط‌بانان اجرایی نشده است، گفت: قوانین استفاده از سلاح محیط‌بان‌ها با سایر نیروهای مسلح در کشور متناسب نیست. براساس ماده سه قانون، اگر جان محیط‌بان و همکارش در خطر بود یا افرادی قصد تصرف پاسگاه‌های محیط‌بانی را داشتند، می‌تواند در منطقه استحفاظی خودش، آن‌هم از کمر به پایین به فردی که روبه‌روی او ایستاده شلیک کند.
ایزدی با اشاره به اینکه تهاجم و درازدستی گروه‌های متخلف در مقابل نبود قانون حمل سلاح توسط محیط‌بانان، حوادث بسیار تلخی را برای آن‌ها رقم می‌زند، تصریح کرد: اعتقاد بر این است که با مدیریت فیزیکی و تکیه بر سلاح نمی‌توان مناطق را محافظت کرد، اما وقتی محیط‌بانی اسلحه دارد باید قوانین برای آن‌ها همانند مقررات سایر نیروهای مسلح، محیط‌بانان را هم مورد حمایت قرار دهد؛ چراکه نبود این قوانین سبب شده محیط‌بانان در مناطق حفاظتی خود بی‌محابا مورد تهاجم برخی از متخلفان قرار بگیرند. آن‌ها اطلاع دارند به‌دلیل ضعف قانون، محیط‌بانان آن‌چنان که باید، نمی‌توانند در مواقع احساس خطر از خودشان در مقابل افراد خاطی دفاع کنند.
وی درخصوص افزایش سلاح در دست جوامع محلی، افزود: اکنون با دسته‌ای افراد به‌ویژه در مناطق حفاظتی همجوار با مناطق چهارگانه استحفاظی محیط‌زیست روبه‌رو هستیم که بیشتر آن‌ها مسلح هستند و گرایش به شکار دارند. این تمایل از دو منظر باید واکاوی شود که آیا شکارها تنها جنبه تفریحی دارند یا در پی درآمدهای معیشتی، اقتصادی و مالی هستند؛ چراکه برخی از متخلفان با هجوم به زیستگاه‌ها، محیط‌های تنوع زیستی را هدف قرار داده و اگر در برخی مواقع با مشکل یا ممانعت محیط‌بانان مواجه شدند، برای فرار از صحنه شروع به تیراندازی می‌کنند و در مقابله‌ها بسیاری از محیط‌بانان ما شهید شدند.
  لزوم فرهنگ‌سازی و آموزش به مردم در کنار محیط‌بان
وی اضافه کرد: نگاه مدیریت حفاظتی ضمن تغییر نگرش‌ها باید مردم‌گرا و مشارکتی در کشور حرکت کند و نباید در برنامه‌های حفاظتی سلاح حرف نخست را بزند. لازم است آحاد جامعه، گروه‌ها و جانب‌داران محیط‌زیست با فرهنگ‌سازی و آموزش در کنار جوامع محیط‌بان قرار بگیرند؛ اقدامات مهمی که سازمان محیط زیست تاکنون آن‌ها را اجرایی نکرده است.
مدیر سابق کانون سبز فارس با بیان اینکه اتفاقات مختلف برای محیط‌بانان، نشان دهنده این است که جامعه محیط‌بانان بی‌پناه هستند، گفت: محیط‌بانان محیط‌زیست، حافظانی نیازمند حمایت هستند. این افراد برای حفاظت از محیط‌زیست با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و از لحاظ حقوقی وضعیت محیط‌بانان هنوز به شکل کامل مشخص نیست و از آن‌ها حمایت کافی به عمل نمی‌آید.

شناسه خبر 62611