شناسه خبر:62651
1401/8/26 09:01:41

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: فرسودگی و ناکارآمدی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و توقف طولانی‌مدت آن‌ها در ایستگاه‌ها، مهم‌ترین علت آلودگی هوا در همدان است.

سیدعادل عربی روز چهارشنبه اظهار کرد: روشن ماندن خودروهای حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس‌ها برای سوار کردن مسافر و گسترده نبودن ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی، از عمده علل افزایش آلودگی هوا در فصل سرد سال است.
وی اضافه کرد: به‌علت گسترده نبودن ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی، بسیاری از افراد از خودروهای شخصی برای تردد در سطح شهر استفاده می‌کنند و شاهد افزایش خودروهای تک‌سرنشین در سطح شهر و بروز گره‌های ترافیکی هستیم.
معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان افزود: همچنین کُندی تردد خودروهای عمومی و اتلاف وقت افراد برای رسیدن به مقصد موجب شده که استقبال برای استفاده از ناوگان عمومی کاهش یابد و بیشتر افراد از خودروی شخصی برای انجام امور روزمره استفاده کنند.
عربی گفت: هم‌اینک با وجود سرد بودن هوا، اما به‌علت ابری بودن آن، شاهد وارونگی دما نیستیم؛ اما درصورت سرد بودن هوا و صاف بودن آسمان و نبود ابر، پدیده اینورژن رخ می‌دهد.
وی اظهار کرد: شهرستان همدان هم‌اینک دارای یک ایستگاه پایش کیفی هوا است که در سفر رئیس‌جمهور به همدان نیز اعتباری برای این موضوع درنظر گرفته شد.
معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان افزود: به‌منظور تصمیم‌گیری در وضعیت حساس آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس، باید یک ایستگاه جدید پایش آلودگی هوا نیز در شهر همدان راه‌اندازی شود.
عربی اضافه کرد: به دنبال مطالعات صورت‌گرفته از سوی یکی از دانشگاه‌های استان، چهار محل برای استقرار ایستگاه پایش کیفی هوا درنظر گرفته شد که با لحاظ مؤلفه‌هایی نظیر فاصله محل با ساختمان‌های بلندمرتبه مجاور، جهت باد و فاصله با فضای سبز یکی از این مکان‌ها برای استقرار ایستگاه، است.
وی گفت: 6 میلیارد تومان اعتبار برای خرید دستگاه پایش کیفی هوا نیاز است که باید این رقم یکجا برای خرید این دستگاه پرداخت شود.
* دانش‌آموزان شهرستان بهار با مبانی حفظ محیط‌زیست آشنا شدند
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهار نیز گفت: به‌منظور آشنایی دانش‌آموزان با مبانی حفاظت از محیط‌زیست نشست‌های آموزشی با محوریت صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بازمصرف و بازیافت پسماندها، نه به پلاستیک، کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف و یک ساعات با محیط‌بان برگزار شد.
«فاطمه موسوی‌مؤید» اظهار کرد: در مرحله نخست که از 22 آبان‌ماه سال جاری آغاز شد، 100 دانش‌آموز مقطع ابتدایی در این دوره‌ها شرکت کردند و این دوره‌های آموزشی تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهار گفت: آموزش حفاظت از محیط‌زیست به کودکان موجب می‌شود آن‌ها از سنین پایه احترام به طبیعت را بیاموزند و خود را مسئول در حفظ و حفاظت از محیط‌زیست بدانند.

شناسه خبر 62651