شناسه خبر:62655
1401/8/26 09:07:55

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به تخصیص اعتبارات و اقدامات آبرسانی در کردستان، از رفع چالش آب در شهرستان‌های مریوان، بانه و بیجار خبر داد.

آرش آریانژاد با اشاره به تنش آبی سال گذشته در شرق مریوان، اظهار کرد: آب شرب شهروندان مریوانی از چاه‌های عمیق دشت بیلو تأمین می‌شد و بدلیل برخی مشکلات از سد گاران که چندین سال پیش بهره‌برداری شده است هیچ بهره‌وری نداشتیم.
وی تصریح کرد: با پیگیری استاندار در سفر وزیر نیرو به استان، اعتبارات مورد نیاز برای رفع مشکلات این پروژه اختصاص یافت و به موقع تخصیص پیدا کرد و طی اقدامی اثرگذار، 18 کیلومتر خط انتقال آب خام در یک بازه زمانی چهار ماهه تکمیل شد و وارد تصفیه‌خانه‌ موقت در شرق مریوان شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: با انتقال 300 لیتر برثانیه آب به تصفیه‌خانه این شهرستان، اکنون دغدغه‌ای از بابت تأمین آب شرب در مریوان وجود ندارد.
آریانژاد تصریح کرد: با تأمین آب شرب مریوان از سد گاران، چاه‌هایی که بر تغذیه دریاچه زریوار تأثیرگذار بودند از مدار خارج شدند.
  رفع مشکل آب بیجار و مریوان
وی در ادامه به کلنگ‌زنی خط انتقال آب از سد سیازاخ به بیجار در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پس از انجام مراحل اداری انتخاب پیمانکار، برای تکمیل این خط، قراردادی بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان اعتبار منعقد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان خاطرنشان کرد: انتقال آب به طول 148 کیلومتر از سد سیازاخ به بیجار، احداث تصفیه‌خانه و انتقال آب به حسن‌آباد یاسوکند و 130 روستای در مسیر از اقداماتی است که در قالب این طرح عملیاتی می‌شود.
آریانژاد از برنامه‌ریزی برای ذخیره‌سازی بیش از 110 میلیون مترمکعب آب در دریاچه سد سیازاخ در سال آبی جاری خبر داد و گفت: با تحقق این کار و انتقال آب به تصفیه‌خانه د حال احداث، دغدغه تأمین آب شرب شهروندان دیواندره را پایان می‌دهد.
وی به چالش‌های حوزه تأمین آب شرب در شهرستان بانه هم در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در حالی شهر بانه به 14 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد سال گذشته در دو سد موجود حدود 1.5 میلیون مترمکعب آب وجود داشت.
وی افزود: با همت جمعی که در استان شکل گرفت و اعتبارات جهشی که به موقع و نقداً به استان اختصاص یافت، آبرسانی حوزه بانه تمام شد و خط انتقال 22 کیلومتری و ایستگاه پمپاژ اضطراری در کمتر از 40 روز به پایان رسید.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه ایستگاه پمپاژ ثابت این شهرستان طی چند ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شود، گفت: 400 میلیارد تومان اعتبارات از محل ردیف ماده 56 صرفاً برای تصفیه‌خانه بانه، خارج از اعتبارات منابع عمومی و ردیف‌های منابع عمومی تصویب شد که امیدوارم با هماهنگی یکی از بانک‌های عامل طی دو و نیم سال آینده کل مجموعه آبرسانی به بانه را به سرانجام برسانیم.

شناسه خبر 62655