شناسه خبر:62710
1401/8/28 09:22:32

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: شاخص‌های کاهش آلودگی هوای اراک در برنامه هفتم توسعه مد نظر ویژه قرار گیرد و هریک از دستگاه‌های اجرایی وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

«مهدی زندیه‌وکیلی» روز پنجشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی افزود: موضوع افزایش آلودگی هوای اراک در فصل سرما، پدیده وارونگی هوا است که براساس شاخص نشانگرها، مازوت‌سوزی نیروگاه میزان آلودگی را تشدید می‌کند.
وی تأکید کرد: بنا بر مصوبه هیئت وزیران و تأکید رئیس‌جمهور، نیروگاه حرارتی شازند نباید مازوت‌سوزی کند؛ اما در مواقع اضطراری که با کمبود گاز مواجه هستیم، این اقدام بلامانع است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی منشأ بخشی از آلودگی‌های هوای اراک را ناشی از فعالیت‌های معادن عنوان کرد و گفت: پدیده خشک‌سالی سبب کاهش رطوبت نسبی خاک شده و برخی از ریزگردها منشأ خارجی و برخی مواقع نیز منشأ داخلی دارند.
زندیه‌وکیلی کویر مرکزی و کویر میقان را دو منشأ اصلی ریزگردها عنوان و اظهار کرد: نشست‌های بسیاری با کارشناسان و متخصصان در راستای مدیریت ریزگردها انجام شده است، اما به‌دلیل پدیده طوفان‌های نمکی، سطح تالاب خشک می‌شود و این طوفان‌ها پراکنده و به‌صورت ریزگرد وارد اراک می‌شوند.
وی گفت: سهم آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها تاحدودی کمتر از 57 درصد است، اما شهرداری اراک با خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی، اقدامات مناسبی در راستای کاهش آلودگی هوا انجام داده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی ابراز کرد: بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مورد تأکید ویژه رئیس‌جمهور است که در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک استان مرکزی نیز مصوباتی داشتیم و باید به حفاظت محیط‌زیست ارسال شود.
زندیه‌وکیلی خاطرنشان کرد: امید است به‌واسطه بهره‌گیری از ظرفیت مشاوران، دانشگاهیان و سازمان‌های مردم‌نهاد، بتوانیم مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک را در اسرع وقت اجرایی کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: جداسازی آب شرب از آب فضای سبز در دستور کار ویژه قرار دارد و از وزارت کشور نیز در خواست شده شهرداری‌ها را مکلف کنند تا این اقدام عملیاتی شود.
زندیه‌وکیلی افزود: برای آبیاری فضای سبز در منازل، بهره‌گیری از آب خاکستری و جمع‌آوری آب باران در محوطه‌های بزرگ نیز از اقدامات مناسب انجام‌شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی اظهار کرد: در نقاط شهری و روستایی میزان بهره‌گیری افراد از آب شرب افزایش یافته که بخش عمده مصرف مربوط به ویلاها و خانه‌باغ‌ها است و شرکت آب و فاضلاب زیان‌ده شده و می‌طلبد به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که قیمت واقعی آب برای مصرف‌کننده مشخص شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی نیز در این نشست گفت: جمعیت زیر پوشش آب شهری در این استان، ابتدای برنامه ششم توسعه 94.99 صدم درصد بوده که در پایان سال 1400 به 99.99 صدم رسیده است.
«حشمت‌الله عباسی» افزود: این شاخص در سطح کشوری برابر 99 و 82 صدم درصد است و اکنون این شاخص در آب و فاضلاب استان به 99. 99 صدم درصد رسیده و بالاتر از سطح کشوری است.
وی ادامه داد: تأمین پایدار نیازهای آب شرب و بهداشتی، جمع‌آوری و انتقال به تصفیه فاضلاب، بهره‌گیری مجدد و یا دفع بهداشتی پساب، بازچرخانی پساب در مصارف صنعتی و کشاورزی و فضای سبز و فرهنگ‌سازی با اعمال مدیریت تقاضا در بهبود الگوی مصرف، توسعه بخش تعاونی و خصوصی عمومی و ارتقای کیفیت عرضه خدمات مربوطه و قابلیت عرضه مناسب خدمات و محصولات آب و فاضلاب به متقاضیان، حفظ محیط‌زیست به‌واسطه به‌کارگیری ارزش اقتصادی آب و منابع انسانی کارآمد به‌عنوان سرمایه‌های بنیادی و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و مناسب، از مأموریت‌های این شرکت در برنامه ششم توسعه است.
عباسی با اشاره به جمعیت زیر پوشش فاضلاب شهری نیز گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های شرکت آب و فاضلاب، اجرای شبکه تأسیسات فاضلاب در شهرهای مهم و مرکز استان و اولویت دادن به اجرای شبکه در مناطق با تراکم بالا و نصب هم‌زمان انشعاب با اجرای شبکه، باعث برخورداری از شاخص خوبی در استان شده که این شاخص در سطح کشور برابر 52 و 65 صدم درصد بوده و اکنون ر استان 71 و سه دهم درصد و بالاتر از سطح کشوری است.
وی ادامه داد: شاخص آب بدون درآمد در شهر و روستا در کشور 26 و 6 دهم درصد است و این مهم در استان در شهرها و روستا به‌ترتیب 25 و 2 دهم درصد و 29 و 6 دهم درصد است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی شاخص مصرف سرانه بخش روستایی در آب و فاضلاب استان مرکزی را برابر 239 لیتر به‌ازای هر نفرروز عنوان کرد و گفت: شاخص جمعیت روستایی برخوردار از سیستم مدرن فاضلاب در کشور 54 صدم درصد و در استان مرکزی 61 صدم درصد است.

شناسه خبر 62710