شناسه خبر:62715
1401/8/28 09:30:03

سپهرغرب، گروه شهر: گاهی شهرنشینان به ایجاد تغییراتی کوچک در محل زندگی خود می‌پردازند که می‌تواند بیشترین تحولات را در شهرها به وجود بیاورد و این در حالی است که چنین اقداماتی اغلب کمترین هزینه ممکن را در بر دارد.

همیشه لازم نیست مدیران شهری به اعمال اقدامات بزرگ یا پیاده‌سازی پروژه‌های پرهزینه بپردازند تا کیفیت زندگی شهری را بهبود ببخشند، گاهی تغییرات کوچک اما متعدد می‌تواند اثرات مثبت بیشتری را در شهرها به جا بگذارد. به عنوان مثال، در مناطقی از دنیا که داشتن بالکن‌های پر از گل میان ساکنان رایج است، شهرهایی سبز ایجاد می‌شود که علاوه بر جنبه زیبایی در آن‌ها، انتشار کربن نیز در سطح بسیار پایینی قرار دارد و در نتیجه، مردم هوای پاک‌تری را تنفس می‌کنند. در واقع، سبزسازی بالکن‌ها اقدامی کم‌هزینه است که در صورت فراگیری، اثراتی بسیار بزرگ در شهرها به جا می‌گذارد.
مدیران و مردم می‌توانند به ایجاد تغییراتی کوچک در خیابان‌ها، مناطق و پارک‌ها ایجاد کنند و از این طریق، بیشترین اثربخشی و حتی هویت‌هایی جهانی را برای شهرهای خود به ارمغان بیاورند. در ادامه به مهم‌ترین تغییرات ریز ممکن در بخش‌های مختلف شهری پرداخته می‌شود که می‌تواند تحولات بزرگ شهری را به‌دنبال داشته باشد.
  تغییرات کوچک در خیابان‌ها
    طراحی دوباره خطوط عابر پیاده
در سال 2015، یکی از نقاشان ناشناخته اهل سیاتل آمریکا بدون کسب مجوز از مدیران شهری، به رنگ‌آمیزی خطوط عابر پیاده در نقاط مختلف شهر پرداخت و چشم‌اندازی بسیار زیبا در سراسر سیاتل به وجود آورد. این اقدام باعث شگفتی شهروندان و حتی مدیران شد، به‌طوری که برنامه‌ریزان شهر به جای پاک کردن آن‌ها، رنگارنگ کردن این خطوط را به روندی دائمی تبدیل کردند. پس از این اقدام، بسیاری از برنامه‌ریزان در شهرهای دیگر ایالات متحده دست به اقدام مشابه زدند و حتی از شهروندان خواستند به رنگ‌آمیزی خطوط عابر پیاده نزدیکی محل زندگی خود بپردازند.
    سبزسازی محل پارک خودروها
امروزه در بسیاری از شهرهای جهان ایجاد فضاهای سبز کوچک در محل عبور مردم بسیار رایج شده است که این اقدام می‌تواند در کاهش تردد خودروها در خیابان‌ها نیز نقش مهمی ایفا کند. در این رویکرد، مدیران و مردم بخشی از فضای پارک خودروها را به پارک‌های سبز کوچکی تبدیل می‌کنند که این کار امکان پارک خودروها را در خیابان‌ها کاهش می‌دهد و بنابراین، عابران پیاده آزادانه‌تر به عبور و مرور در آن‌ها می‌پردازند.
    ایجاد کتابخانه‌های کوچک رایگان
اگرچه طراحی کتابخانه‌ها در طول زمان تغییر می‌کند، با این حال گرایش مردم به کتابخوانی همواره ثابت می‌ماند. در دالاس، نهمین شهر بزرگ آمریکا، جنبشی سراسر میان مردم و مدیران شکل گرفت و به دنبال آن، کتابخانه‌هایی کوچک در سراسر شهر نصب شد که شهروندان می‌توانستند رایگان اما به طور امانت به مطالعه کتاب‌ها بپردازند. کتابخانه‌های رایگان در دالاس علاوه بر افزایش گرایش مردم به مطالعه، نقش مهمی در زیباسازی شهر ایفا کرد زیرا با طراحی‌های زیبا و متفاوت در فضاهای عمومی مختلف نصب می‌شد.
  تغییرات کوچک با تحولات بسیار در مناطق
  کاهش جرم با رنگ‌های شب‌نما
نتیجه تحقیقات مختلف حاکی از آن است که روشن‌سازی فضاهای عمومی می‌تواند نقش مهمی در کاهش ارتکاب جرم ایفا کند و این در حالی است که هزینه بالای نصب و همچنین نیروی لازم برای روشن نگه داشتن سیستم‌های روشنایی باعث کمبود این زیرساخت‌ها در بسیاری از شهرهای جهان شده است. در سال 2016، گروهی از هنرمندان اهل فیلادلفیا در آمریکا، با استفاده از رنگ‌های شب‌نما (نئونی) نقاشی بسیار بزرگی روی دیوار یکی از مناطق ناامن شهر پرداختند و از این طریق توانستند علاوه بر روشن‌سازی فضا، به گرد هم آمدن مردم در آن کمک کنند که شلوغی محیط نیز در کاهش ارتکاب جرم بسیار اثربخش بود. این اثر هنری نظر بسیاری از رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد و حتی مدیران شهرهای دیگر را به ایجاد نمونه‌های مشابه برای کاهش نیاز به سیستم‌های روشنایی و به حداقل رساندن نرخ ارتکاب جرم در محله‌های خطرناک سوق داد.
    طراحی زیرزمینی‌ها
بخش اعظم آن‌چه در سطح زمین اتفاق می‌افتد، متأثر از رویدادهایی است که در زیر زمین رخ می‌دهد. جریان‌های زیرزمینی، از سیستم‌های فاضلاب گرفته تا رویدادهای زمین‌شناسی و زیرآب گذرها، همه بیانگر تاریخ یک مکان است که چرایی و چگونگی توسعه آن را به تصویر می‌کشد. گروهی از معماران در لکسینگتون، دومین شهر بزرگ ایالت کنتاکی در ایالات متحده آمریکا، به‌تازگی به فضای زیردریایی آن نفوذ کردند تا به بررسی تاریخچه پیدایش کانال Town Branch بپردازند و پادکستی تهیه کنند که در آن چگونگی اثربخشی جریان آب در ایجاد شهر و امکان تغییر آن در آینده شرح داده شود.
  طراحی پارک‌ها
    رفع مشکلات پارک‌های محلی
ایجاد تغییراتی کوچک در پارک‌ها می‌تواند نشاط کاربران را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. به عنوان مثال، مدیران شهری و حتی ساکنان می‌توانند در پارک‌های محلی که از داشتن وسایل بازی برای کودکان محروم است، به نصب میله‌های بسکتبال بپردازند و از این طریق، زمینه را برای بازی کودکان و جوانان فراهم بیاورند. شهروندان همچنین می‌توانند با خلاقیت خود و با استفاده از وسایل بسیار ساده نیز به ایجاد فضاهای بازی در پارک‌های محلی خود بپردازند و از این طریق، شور را برای فرزندان در محل زندگی خود به ارمغان بیاورند. این رویکرد میان مردم نیویورک آمریکا بسیار رایج است، به طوری که پارک‌های محلی این شهر می‌تواند به عنوان الگویی برای طراحی ساده سایر پارک‌های جهان عمل کند.
    ایجاد باغ‌های شهری
‌ایجاد باغ‌های شهری یکی از بهترین و قدیمی‌ترین روش‌ها برای حمایت از پارک‌ها و کشاورزی محلی به‌شمار می‌رود. در این روش، برنامه‌ریزان یا شهروندان صرفاً به کاشت درختان برای ایجاد سایه یا سبزسازی پارک‌ها تمرکز نمی‌کنند، بلکه در اغلب موارد به کاشت سبزیجات و درخت‌های میوه در کنار یکدیگر می‌پردازند. میدان لوگان شیکاگو در آمریکا یکی از بهترین نمونه مناطق جهان با باغ‌های شهری محسوب می‌شود که در آن پروژه عظیمی از گسترش فضاهای سبز کوچک پیاده شده است. یکی از این پروژه‌ها، باغی محلی بسیار بزرگی است که در آن، درختان میوه بسیاری برای انتقال به باغ‌های کوچک شهری در سایر نقاط شیکاگو پرورش داده می‌شود.
    نصب تاب‌های بازی برای بزرگسالان در پارک‌ها
‌فضاهای بازی پارک‌ها اغلب برای کودکان طراحی می‌شود و این در حالی است که بازی می‌تواند سطح اضطراب را در تمام مردم با هر سنی کاهش دهد و به بهبود کیفیت زندگی آن‌ها کمک کند. در این راستا، طراحان در بسیاری از شهرهای جهان به‌تازگی اقدام به نصب تاب‌هایی برای بزرگسالان در پارک‌ها کرده‌اند تا مزایای بازی در فضاهای سبز را برای این نسل و حتی سالمندان به ارمغان بیاورند. در یکی از محله‌های مونترال، دومین شهر بزرگ کانادا، 21 تاب بازی مخصوص بزرگ‌سالان نصب شده است که این اقدام از محیط بسیار شلوغ و ناامن آن، فضایی پرشور به وجود آورده است.

شناسه خبر 62715