شناسه خبر:62764
1401/8/29 01:05:08

سپهرغرب، گروه فرهنگی - شهره کرمی: همرزم شهید حمید یوسفی نیک‌خو با بیان اینکه او به معنای واقعی مظهر سنگرسازان بی‌سنگر بود گفت: وقتی در حال آماده‌سازی حجله برای مراسم بودیم، متوجه شدیم از شهید هیچ عکس تازه‌ای ندارند. این موضوع تواضع وی را نشان می‌دهد؛ باوجود اینکه فیلمبرداری و عکاسی می‌کرد، تصویر تازه‌ای از خود ثبت نکرده بود.

جهاد سازندگی یکی از نهاد­های خدوم و مؤثر در طرح عمرانی و سازندگی محسوب می‌­شود. جهادگران همواره در مواقع حساس و بحرانی در کنار سایر نیروهای انقلابی نقش مهمی را ایفا می‌­کردند. آن‌ها در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها خوش درخشیدند به طوری که امام خمینی (ره) نامشان را «سنگر‌سازان بی‌سنگر» گذاشت‌. در این دوران علاوه بر رزمندگانی که اسلحه به دست می‌گرفتند و در میدان جنگ حاضر می‌شدند افراد بسیاری حضور داشتند از پزشکان و زنانی که پشیبانی جبهه را برعهده گرفته تا عکاسان و فیلمبردارانی که تصاویر آن روزها را ثبت می‌کردند تا علاوه بر نمایش دلاوری‌های رزمندگان به مردم آن روزگار، آیندگان را نیز از آنچه بر این مرز و بوم گذشته بی بهره نگذارند.

عکس‌ها و فیلم‌هایی که در دوران دفاع مقدس توسط حاضران در جبهه‌ها تهیه شده، به‌خوبی حس و حال آن روزها و وقایع را برای هر بیننده‌ای به تصویر می‌کشد، بسیاری از رزمندگان و شهدای آن دوران هم اکنون تصاویر و صحبت‌هایشان توسط فیلم‌هایی که به یادگار مانده برای همه نسل‌ها موجود است تا بتوانند بهتر در خصوص دوران دفاع مقدس اطلاعات کسب کنند و آن دوران را بهتر بفهمند.

تصویربرداران دوران دفاع مقدس، هنرمندانی که دوربینشان همانند اسلحه همیشه همراهشان بود تا علاوه بر معرفی رزمندگان، حال و هوای آن روزها را در تاریخ ثبت کنند، نقش بسزایی در معرفی این دوران داشته‌اند، به همین منظور خبرنگار سپهرغرب با سعید یوسفی نیک‌خو؛ برادر شهید و محمد دلگرم همرزم شهید حمید یوسفی نیک‌خو یکی از عکاس و فیلمبردار دوران انقلاب و دفاع مقدس گفت‌و‌گویی ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

برادر شهید حمید یوسفی نیک‌خو با اشاره به اینکه برادرم متولد سال 1340 است و در سن 21 سالگی در عملیات رمضان به شهادت رسید، گفت: فعالیت‌های عکاسی او به دوران قبل از انقلاب و سال‌های 56-57 بازمی‌گردد.

سعید یوسفی نیک‌خو ادامه داد: عکس‌های این شهید بزرگوار مرتبط با انقلاب، امام خمینی (ره) و راهپیمایی‌ها بود که بعد از انقلاب نیز همراه با اردوهای جهاد سازندگی از روستاها عکاسی و فیلم‌برداری می‌کرد، همه عکس‌ها را در اتاقی که گوشه حیاط خانه‌مان بود چاپ می‌کرد.

وی با بیان اینکه در سال 58 به اردو‌های جهاد سازندگی پیوست و کار فیلمبرداری را آغاز کرد گفت: در سال 59 وارد بسیج شد و سال 1360 نیز با تشکیل کمیته فرهنگی جهاد سازندگی و روایت فتح، به این کمیته پیوست و کار فیلم‌برداری را به طور رسمی آغاز کرد.

برادر شهید عنوان کرد: ازجمله تصاویر ثبت‌شده توسط شهید، ثبت لحظاتی از شهیدان همدانی و شهبازی در عملیات فتح‌المبین بوده که البته در عملیات رمضان نیز تصاویر و مصاحبه‌های خوبی را تهیه کرده‌اند.

یوسفی نیک‌خو با بیان اینکه بیشتر فیلم‌برداری‌های عملیات‌های سال 60 تا 61 توسط وی تهیه شده است، اظهار کرد: وی در حین فیلمبرداری در عملیات رمضان در سال 1360 در منطقه شلمچه به شهادت رسید.

یکی از همرزمان شهید با بیان اینکه او یکی از شهدای جهاد سازندگی است، گفت: این شهید بزرگوار که اهل همدان است جوانی بصیر، فهیم و زرنگ بود که در کارهای فنی مانند کارهای الکترونیکی، برقی و کارهای مربوط به عکاسی توانایی داشت.

محمد دلگرم با اشاره به اینکه شهید نیک‌خو در دوران دبیرستان نیز در تظاهرات‌ شرکت می‌کرد، افزود: علاوه بر حضور به تصویربرداری نیز می‌پرداخت. شهید در دوران دبیرستان‌ها انشایی در خصوص فروش نفت ایران توسط انگلیس و آمریکا نوشته بود که بعد از خواندن سر کلاس، معلم ضمن استقبال از ذکاوت و هوشیاری او می‌خواهد تا آن متن را جای دیگری ارائه ندهد، با این حال این موضوع توسط دیگر حاضرین بیان شده بود که ساواک در جریان موضوع قرار گرفت و منجر شد تا ساواک او را به باد کتک بگیرد.

وی با اشاره به تصاویری که از انقلاب به ثبت رسانده عنوان کرد: این تصاویر زیبا شامل راهپیمایی‌های مردم در میدان امام (ره) است. از دیگر تصاویری که تا به حال در معرض عموم به نمایش گذاشته نشده مربوط به 30 مهر است که وی در مدرسه آخوند حضور داشته و علاوه بر همراهی راهپیمایان به تهیه تصاویر نیز پرداخته بود این عکس‌ها نزد برادر بزرگترشان است.

همرزم شهید در ادامه گفت: این شهید بزرگوار با توجه به اینکه فردی توانمند و کوشا بود، عضو ذخیره سپاه پاسداران شد و به‌عنوان فیلمبردار در جهاد سازندگی و در کمیته فرهنگی حضور داشت.

دلگرم در خصوص فعالیت شهید در کمیته فرهنگی افزود: در اوایل انقلاب شهید در روستاها به پخش فیلم با دستگاه آپارات می‌پرداخت. همچنین در توزیع کتاب بین روستاییان فعال بود.

وی با بیان اینکه این شهید با فیلمی که از شهید شیرودی گرفته بود باعث معرفی این بزرگوار به جامعه شد، گفت: شهید یوسفی همچنین از حضور رهبر معظم انقلاب در گیلان غرب فیلمی تهیه کرد که در حال حاضر موجود است.

وی افزود: شهید یوسفی نیک‌خو در هر عملیاتی که قبل از عملیات رمضان اتفاق افتاد حضور داشت و به تهیه فیلم می‌کردند که امروز نیز موجود است. در عملیات رمضان با شلیک توپ به شهادت رسیدند که از دوربین او فقط یک لنز باقی مانده که در حال حاضر در موزه دفاع مقدس نگهداری می‌شود.

دلگرم با اشاره به صفات بارز اخلاقی این شهید بزرگوار مطرح کرد: او بسیار خوش‌اخلاق، مهربان و کارگشا بود و تا جایی که می‌توانست از دیگران دست‌گیری می‌کیرد.

همرزم شهید در پایان سخنان خود ضمن اظهار تأسف و یادآوری روز شهادت شهید نیک‌خو، گفت: او به معنای واقعی مظهر سنگرسازان بی‌سنگر بود؛ وقتی در حال آماده‌سازی حجله برای مراسم بودیم، متوجه شدیم از شهید هیچ عکس تازه‌ای ندارند. این موضوع تواضع وی را نشان می‌دهد؛ باوجود اینکه فیلمبرداری و عکاسی می‌کرد، تصویر تازه‌ای از خود ثبت نکرده بود.

 

شناسه خبر 62764