شناسه خبر:62826
1401/8/30 23:15:57

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی مهران: یک‌هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های منطقه آزاد مهران نیاز است

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام گفت: منطقه آزاد مهران با توجه به جمعیت اندک ایلام می‌تواند منشأ تحول و پویایی اقتصاد و اشتغال‌زایی برای افراد جویای شغل استان شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اله‌نور کریمی‌تبار روز دوشنبه در دیدار با مدیر اجرایی منطقه آزاد مهران اظهار کرد: فرآیند راه‌اندازی منطقه آزاد مهران باید با حداقل هزینه و کمترین زمان به سرانجام برسد.

وی افزود: برای راه‌‌اندازی منطقه آزاد مهران عنصر زمان مهم است و برای تهیه نقشه‌برداری پایه با توجه به مرزی بودن منطقه آزاد باید از طریق ستاد نیروهای مسلح اقدام شود تا روند کاغذبازی اداری کاهش یابد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کریمی‌تبار ادامه داد: در طراحی مناطق آزاد کیفیت و سرعت کار مهم است و از مهران به طرف چنگوله اراضی وسیع ملی گسترده‌ای برای الحاق به منطقه آزاد وجود دارد و در این راستا باید مکاتبه با استاندار خطاب به منابع طبیعی و آبخیزداری برای واگذاری زمین انجام شود.

وی یادآور شد: برای شروع به کار، جذب سرمایه‌گذار و ترانزیت کالا زمان تأثیرگذار است و برای ایجاد زیرساخت‌ها بسیج همکاری دستگاه‌ها و ادارات مرتبط نیاز است تا اعتبار یک‌هزار میلیارد تومانی مورد تقاضای این منطقه برای شروع زیرساخت‌ها تصویب و تأمین شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کریمی‌تبار اضافه کرد: شروع به فعالیت ساخت‌وساز زیرساخت‌ها در منطقه آزاد مهران امیدوار کننده است و این شهرستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود در هم‌جواری با کشور عراق و دیگر کشورهای منطقه قابلیت جذب سرمایه‌گذار را دارد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی مهران نیز گفت: یک‌هزار میلیارد تومان برای شروع اجرای زیرساخت‌های منطقه آزاد مهران نظیر حامل‌های انرژی و راه دسترسی نیاز است و تنها زیرساخت‌های موجود در مسیر منطقه آزاد همان زیرساخت‌های اربعین است.

نورالدین رحیمی افزود: هم‌اکنون سرمایه‌گذارانی برای ایجاد بازارچه مرزی، رستوران، مرکز رفاهی و مینی‌پتروشیمی جهت فعالیت در منطقه آزاد مهران اعلام آمادگی کرده‌اند و منتظر تشکیل ساختار حقوقی و تکمیل زیرساخت‌های منطقه آزاد هستند.

وی ابراز کرد: منطقه آزاد مهران قابلیت تبدیل شدن به دروازه مدیترانه با ایجاد خط ترانزیتی مهران– بغداد– بوکمال سوریه– بندر لاذقیه را دارد که با راه‌اندازی این خط ارتباطی، به‌عنوان مثال مسیر دریایی 15 روزه به سوریه از طریق این کریدور به دو روز کاهش خواهد یافت و این مسیر ترانزیتی با مبدأ مهران بازارهای شمال آفریقا و بخشی از اروپا را دربرخواهد گرفت.

رحیمی یادآور شد: برگزاری نمایشگاه‌های متنوع در زمان اربعین، ایجاد دهکده‌های گردشگری مصنوعی در کنار جذابیت‌های طبیعی، ایجاد بازارچه مرزی با چشم‌انداز توسعه صنعت و کشاورزی و دیگر حوزه‌ها، ازجمله طرح‌های مورد نظر در منطقه آزاد مهران است.

شناسه خبر 62826