شناسه خبر:62847
1401/8/30 23:55:04

سپهرغرب، گروه خبر: ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه از سال 86 آغاز شد، اما پس از گذشت حدود 15 سال همچنان به‌دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم، نیمه‌تمام مانده است و حالا مصوبات سفر باعث رفع موانع تکمیل این پروژه شده است.

طی سالیان گذشته با توجه به مشکلات معیشتی مردم، حوزه اقتصاد بیش از سایر حوزه‌ها مورد توجه قرار گرفته است و همین موضوع سبب شده به مقوله فرهنگ به‌عنوان پیشران سایر حوزه‌ها کمتر از گذشته توجه شد.

فرهنگ همواره از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران به‌عنوان زیربنای سایر حوزه‌ها تلقی شده که می‌تواند حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی را متأثر کند و یا سبب پیشرفت یا افول آن حوزه شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت حوزه فرهنگ و ضرورت پرداختن به آن، می‌فرمایند: «عزیزان من! فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است، چرا؟ چون فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می‌کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفس می‌کنید، چه بخواهید، چه نخواهید، اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما، اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد».

اما یکی از حوزه‌هایی که در زیرمجموعه فرهنگ قرار دارد، موضوع کتاب و کتاب‌خوانی است و شاید در سال‌های اخیر کمی به دست فراموشی شده و نویسندگان، ناشران و توزیع‌کنندگان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

تأسیس و راه‌اندازی کتابخانه یکی از طرح‌هایی است که با هدف دسترسی راحت‌تر و بهتر عموم جامعه به کتاب همواره دنبال شده است، زیرا بسیاری از افراد جامعه شاید توانایی خرید کتاب لازم و مورد نیاز خود را نداشته باشند و در جهان نیز کتابخانه‌های معروفی حتی به‌عنوان موزه و مکانی برای گردشگری ایجاد شده است و افرادی هم پس از تهیه کتاب مورد علاقه خود و مطالعه آن، کتاب را برای استفاده عموم به کتابخانه‌ها اهدا می‌کنند.

در استان کرمانشاه 90 باب کتابخانه نهادی و 23 باب کتابخانه مشارکتی وجود دارد، اما یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی در این استان نیز مربوط به احداث کتابخانه مرکزی کرمانشاه بوده که از سال 86 ساخت آن آغاز شده، اما تاکنون تکمیل و بهره‌داری نشده است.

شاید بتوان گفت احداث کتابخانه مرکزی کرمانشاه مورد بی‌مهری دولت‌ها و مدیران به‌ویژه مدیران فرهنگی قرار گرفته، زیرا پس از گذشت حدود 15 سال هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

اکنون از پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه تنها اسکلت بتنی آن به همراه اقدامات جزئی انجام گرفته است و شهروندان کرمانشاهی روزانه نظاره‌گر این پروژه نیمه‌تمام هستند.

در سفر رهبر انقلاب به استان کرمانشاه در سال 90 نیز این پروژه نیز مورد توجه قرار گرفت، اما مصوبه سفر رهبر انقلاب نیز برای آن گره‌گشا نبود، تا آنجا که در بیست‌وهشتمین سفر استانی هیئت دولت نیز مجدد در فهرست پروژه‌های نیمه‌تمام جای گرفت تا بلکه برای حل این موضوع چاره‌اندیشی شود.

 کتابخانه مرکزی کرمانشاه برای تکمیل نیازمند توجه است

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به آخرین وضعیت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه، اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در سال 98 بیش از 80 هزار نفر عضو داشتند که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجادشده این اعضا به نصف کاهش یافت، اما طی یک سال اخیر با بهبود شرایط تعداد اعضا مجدد روند صعودی به خود گرفته و هم‌اکنون 60 هزار نفر عضو فعال دارد.

معصومه حسنی‌خونسار افزود: استان کرمانشاه 113 باب کتابخانه دارد که 90 باب کتابخانه نهادی و 23 باب کتابخانه مشارکتی بوده و 42 هزار و 800 متر مربع زیربنای کتابخانه عمومی استان کرمانشاه است.

حسنی‌خونسار با اشاره به اینکه ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه از سال 86 در شهر کرمانشاه آغاز شده است، ابراز کرد: این پروژه تا سال 91 با تخصیص 2.5 میلیارد تومان اعتبار 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما به‌دلیل عدم اعتبار ادامه ساخت آن متوقف شد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه عنوان کرد: طی سال‌های 97 و 98 با پیگیری‌های انجام‌گرفته 5.5 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی به پروژه تخصیص یافت که پیشرفت فیزیکی پروژه را به 60 درصد افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا پروژه در هفت طبقه طراحی و درحال ساخت بوده است، تصریح کرد: به‌دلیل مشکلات اعتباری هم‌اکنون با پنج طبقه و 12 هزار متر زیربنا دنبال می‌شود.

اختصاص 30 میلیارد تومان اعتبار به کتابخانه مرکزی کرمانشاه در سفر رئیس‌جمهور

حسنی‌خونسار خاطرنشان کرد: براساس آخرین برآورد مجری طرح برای تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه 70 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که درصورت تخصیص اعتبار تا دو سال آینده این پروژه به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به قرار گرفتن این پروژه در فهرست پروژه‌های سفر استانی هیئت دولت، گفت: در سفر رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه برای این پروژه اعتبار 30 میلیارد تومانی اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه درمجموع یک میلیون و 237 هزار جلد کتاب دارد که طی سال گذشته بیش از هشت هزار جلد کتاب توسط خیرین و 67 هزار و 128 جلد کتاب توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی به کتابخانه‌های استان اهدا شده است.

   قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأمین اعتبار پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر به استان کرمانشاه در هفته دولت با حضور در محل ساخت پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه از آخرین وضعیت ساخت این مجتمع فرهنگی اطلاع پیدا کرد.

محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: در سفر رئیس‌جمهور به استان 30 میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته و ما نیز سعی می‌کنیم مابقی اعتبار را جهت تکمیل پروژه در اختیار استان کرمانشاه قرار دهیم.

   پیش بینی تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه طی 2 سال آینده

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه نیز با اشاره به وضعیت نامطلوب کتابخانه مرکزی کرمانشاه اظهار کرد: پیشنهاد شد این پروژه که زمین آن توسط شهرداری کرمانشاه اهدا شد، در مکانی دیگر ساخته شود؛ اما مورد قبول واقع نشد.

منوچهر فخری افزود: مجری پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه اداره کل راه و شهرسازی است که عملیات ساخت آن را برعهده دارد.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه تصریح کرد: در سفر رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه این پروژه که از پروژه‌های نیمه‌تمام و قدیمی کرمانشاه است، اعتبار 30 میلیارد تومانی دریافت کرد.

فخری عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود کتابخانه مرکزی کرمانشاه طی دو سال آینده تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد و همچنین به یکی دیگر از پروژه‌های فرهنگی که ساخت مصلی شهر کرمانشاه است نیز در بیست‌وهشتمین سفر استانی دولت سیزدهم 100 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

استان کرمانشاه تا به نتیجه رسیدن پروژه و تخصیص اعتبار لازم، موضوع ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه را از مسئولان مربوطه پیگیری خواهد کرد.

شناسه خبر 62847