شناسه خبر:62854
1401/9/1 00:06:34

سپهرغرب، گروه شهر: بسیاری از محققان بر این باورند که مدیران شهری می‌توانند از طریق ارتقای زیرساخت‌ها، مشکلات مربوط به امنیت شهروندان را به حداقل برسانند و همزمان به حفظ حریم خصوصی آن‌ها کمک کنند.

برنامه‌ریزان شهری امروزه با دو چالش اساسی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ از یک‌سو این افراد در تلاش هستند به بهترین شکل ممکن لطمه‌های ناشی از انتشار ویروس کرونا بر شهرها را به حداقل برسانند و از سوی دیگر باید بهترین اقدامات را برای کاهش نرخ ارتکاب جرم و سوانح خیابانی اعمال کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که افزایش نرخ روزانه ارتکاب جرم در شهرهای آمریکایی، اتخاذ قوانین امنیتی جدید را از سوی مدیران و سیاست‌گذاران را به یک ضرورت تبدیل کرده است، ضمن این‌که لازم است تدابیر مربوط به حفظ حریم خصوصی شهروندان نیز بهبود یابد.

دولت آمریکا ادعا کرده است که نرخ قتل در بسیاری از شهرهای کشور، نسبت به سال 2019، به میزان 39 درصد افزایش یافته است و در ضمن، سرقت و سوانح خیابانی نیز از نیمه اول سال 2021 تا یک سال بعد نیز به طور باورنکردنی بالا رفته است.

  امنیت جاده‌ای

پس از انتشار ویروس کرونا، الگوهای نگران‌کننده‌ای از ارتکاب جرم و سوانح خیابانی در معابر شهرهای آمریکایی ارائه شده است. به عنوان مثال، تنها در سال 2021 بیش از 43 هزار نفر در تصادفات خیابانی جان خود را از دست دادند که بخش اعظم آن‌ها را افراد 16 ساله تشکیل می‌داد. محققان ادعا کرده‌اند که مؤلفه‌های مختلفی در افزایش این سوانح سهیم بوده است و به همین دلیل، اتخاذ رویکردهای چندجانبه برای حل این مشکل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا نرخ تمام جرایم را به حداقل برساند. در این راستا، بهره‌گیری از فناوری می‌تواند به اعمال اقداماتی مانند نصب سنسورهای دیجیتالی، سیستم‌های روشنایی باکیفیت، دوربین‌ها و هوش مصنوعی به عنوان بخشی از استراتژی‌های تأمین امنیت عمومی منجر شود.

خبر مهم در مورد بهبود امینت و ایمنی در شهرهای آمریکایی این است که دولت به‌تازگی سرمایه‌های خود را برای پیشرفت هرچه بیشتر تکنولوژی و بهره‌گیری از آن برای ذخیره منابع مالی، کار و سایر منابع افزایش داده است که به پیاده‌سازی اقدامات کارآمدتر برای افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی شهروندان منجر شده است.

  شفافیت

در حال حاضر بیش از 40 میلیون سیستم روشنایی در سراسر ایالات متحده آمریکا وجود دارد که فرصت‌هایی ارزشمند برای بهبود امنیت شهری به‌شمار می‌رود. جایگزینی لامپ‌های ال‌ای‌دی با چراغ‌های معمولی در اغلب این سیستم‌ها، کاهش 80 درصدی هزینه‌های مصرف انرژی را به دنبال داشته است که این هزینه‌ها برای اجرای سایر اقدامات شهری جهت افزایش امنیت شهروندی مورد استفاده قرار گرفته است.

بهره‌گیری از فناوری‌هایی مانند سنسورها و دوربین‌های دیجیتالی طی چند سال گذشته در بسیاری از شهرهای آمریکا به بهبود حفظ حریم خصوصی شهروندان کمک کرده است و در اعمال اقدامات شفاف‌سازی توسط مدیران نظیر سهیم‌سازی مردم در برنامه‌ریزی‌های شهری بسیار اثربخش بوده است.

شناسه خبر 62854