شناسه خبر:62875
1401/9/2 08:15:26
نشستی بر پایه انسجام و هم‌افزایی؛

هم‌اندیشی دستگاه‌های هم‌خانواده وزارت ارشاد

سپهرغرب، گروه خبر: نشست هم‌اندیشی مجموعه‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تدبیر و بلکه راهکاری خلاقانه در دولت سیزدهم و در این وزارتخانه بوده و هم‌اینک به‌طور جد وارد فاز عملیاتی شده که بی‌گمان آثار و نتایج ملموس و خروجی‌های مثبت و راهگشایی برای هریک از این نهادهای زیرمجموعه به دنبال خواهد داشت.

این مهم شاید در گذشته هم حرف و حدیثش به‌عنوان یک پیشنهاد مطرح بوده، اما بنا به دلایلی در عرصه عمل عزم جدی برای اجرایش وجود نداشت و گاه به‌صورت پراکنده، سطحی و به‌نوعی رفع تکلیفی جلساتی در سطح کلان وزارتخانه‌ای و یا برخی کلان‌شهرها برگزار می‌شد؛ اما باور چندانی به اذعان خود مدیران این مجموعه‌ها و با این جدیت، در سطوح استانی و یا شهرستانی وجود نداشت.
امروزه این نشست هم‌اندیشی که نخستین هدفش هم‌افزایی و بهره‌گیری بهتر از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها و آشنایی و تعامل و ارتباط بیشتر و مثبت میان مجموعه‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود، به‌گونه‌ای باورپذیرتر نه در سطح کلان این وزارتخانه که به بیشتر و بلکه همه استان‌ها به‌عنوان راهکاری معقولانه در راستای پیشبرد اهداف سازمانی و افزایش بهره‌وری بهتر در این نهادها تعمیم یافته است.
مصداق عینی و با پیگیری و جدیت بیشتر این نشست را در استان همدان شاهد هستیم؛ به‌گونه ای که جدی‌تر و امیدبخش‌تر و همچنین با استقبال مجموعه‌ها همراه شده است.
نکته حائز اهمیت در این رهگذر نیز پیگیری و اصرار و تأکید ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان محور و رأس هرم این نشست‌ها است که حتی دبیرخانه مرکزی و دائمی هم برای آن تشکیل شده و حتی ضمانت‌های اجرایی نیز با دستور مستقیم وزیر برای مصوبات و پیشنهادهای مطرح‌شده این نشست‌ها درنظر گرفته شده است.
امسال تاکنون دو جلسه هم‌اندیشی با حضور مجموعه‌های هم‌خانواده وزارت ارشاد در استان همدان برگزار شده و مسئولان و مدیران این نهادها نیز با رغبت و جدیت و امیدوارانه در این نشست‌ها شرکت کرده‌اند.
بر اساس رویه‌ای که در دبیرخانه مرکزی وزارت ارشاد نیز وجود دارد، باید هر فصل یک نشست هم‌اندیشی با حضور اعضا و به میزبانی هریک از دستگاه‌های زیرمجموعه برگزار شود که نشست این فصل در همدان به میزبانی اداره کل اوقاف و امور خیریه بود.
این نشست هم مشکلات و درخواست‌های مشترک داشت و به‌عنوان نمونه تخصیص اعتبارات ویژه و یا افزایش بودجه‌های سازمانی در سرفصل‌های استانی یا در سطح وزرتخانه یکی از موضاعات مطرح‌شده و مورد تأکید در این نشست بود.
همه مجموعه‌ها بر این نکته نیز تأکید داشتند که برگزاری این نشست‌های تعاملی و هم‌اندیشی به‌عنوان یک راهبرد و تدبیر و کار ارزشمند از سوی وزارت ارشاد به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد.
همچنین این دستگاه‌ها تأکید داشتند که علاوه‌بر استفاده از توان و ظرفیت همدیگر برای پیشبرد اهداف سازمانی برخی مشکلات خاص و مغفول‌مانده هرکدام از مجموعه‌ها که نیازمند پیگیری جدی‌تر در سطح مدیران ارشد استانی و یا وزارتخانه‌ای است نیز با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شود.
نداشتن یک متولی خاص برای افزون‌بر دو هزار مسجد در همدان تا سامان‌دهی آرامستان و قطعه هنرمندان و نویسندگان و رفع برخی موازی‌کاری‌ها در حوزه مسائل و امورات فرهنگی، رسیدگی و سازمان‌دهی وضعیت کانون‌های مساجد و تجهیز کتابخانه‌های آن، پیگیری و اختصاص سهمیه‌هایی برای کارکنان و زیرمجموعه‌ها و یا اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه حج و زیارت و اعزام به عتبات عالیات و همچنین پیگیری موضوع سامان‌دهی فضای فیزیکی خبرگزاری جمهوری اسلامی و راه‌اندازی تورهای رسانه‌ای با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی خدمات برجسته دولت و تلاش برای گرفتن اعتبارات در آستانه لوایح بودجه و برنامه هفتم توسعه، ازجمله موضوعات و خواسته‌های مطرح‌شده در این نشست بود.

شناسه خبر 62875