شناسه خبر:62905
1401/9/2 08:52:23

سپهرغرب، گروه کشاورزی: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در صورت برطرف شدن مسائل و مشکلات فرابخشی سازمان‌ها، اغنا سازی افکار عمومی و صدور مجوزهای عمومی تولید 80 هزاتنی ماهی تیلاپیا در مدت سه سال امکان‌پذیر می‌شود.

سید حسین حسینی گفت: اکنون تولید ماهی تیلاپیا به‌صورت آزمایشی در یزد انجام می‌شود که رخداد بزرگی است و نگرانی‌هایی را در اختلاف نظر کارشناسی بوجود آورده است.
وی اظهار کرد: با توجه به مدیریت در حوزه تکثیر گونه‌هایی که مهاجم و تک‌جنسی نیستند و برای زیست بوم مشکل ایجاد نمی کنند را در محیط‌های بسته و استان‌هایی که عملا دسترسی به آب‌های آزاد ندارند، تولیدشان فرصتی برای کشور است که این امر را با جدیت دنبال می‌کنیم.
وی اظهار کرد: در عین حال باید افکار عمومی که با آدرس‌های غلط نگران مصرف تیلاپیا شدند را بازسازی کنیم تا بتوانیم این صنعت بزرگ را راه‌اندازی کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اکنون تولید تیلاپیای کشور اندک است افزود: واردات ما در سال 96 و 97 بیش از 75 هزارتن بوده سال گذشته 10 درصد کاهش یافت و در 6 ماهه امسال بیش از دو تا سه درصد نبوده است زیرا با توجه به تعرفه عوارض گمرکی برای این آبزی در داخل کشور ایجاد شده، واردات این محصول توجیه اقتصادی ندارد.
حسینی گفت: مهم‌تر ازخروج ارز از کشور به‌دنبال تهیه ماهی ارزان به‌عنوان پروتئین سالم در سفره مردم هستیم که به‌دلیل ارزان بودن ماهی تیلاپیا می‌توانیم مردم را از این محصول بهره‌مند کنیم.
وی اضافه کرد: در برخی استان‌ها مصرف آبزیان بالا و در برخی استان‌ها مصرف کمی داریم که برخی بر این باورند ماهی گران است و در دسترس نیست در صورتی که باید فرهنگ مصرف اتفاق بیفتد و می‌توان از ماهیان ارزان غذاهای لذیذ تهیه کرد.
وی ادامه داد: آبزیان از ارزان تا گران قیمت دارد ما نمی توانیم شاخص آبزیان را فقط ماهی‌های دریایی قرار بدهیم بنابراین باید با ترویج و تبلیغ و فرهنگ‌سازی مردم را به سمت مصرف ماهی‌های ارزان سوق دهیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: اکنون باید تلاش کنیم سی فود را جایگزین فست فودها کنیم.
حسینی درباره پرورش میگو گفت: تولید میگو بوشهر از 26 هزارتن به 38 هزارتن رسیده است درحالی که 500 هزار هکتار از مزارع ما مانده است که فکر می‌کنم تولیداتشان به 40 هزارتن برسد.وی افزود: در سیستان و بلوچستان با توسعه این صنعت، تولید به نزدیک دو هزارو 200 تن می‌رسد که نزدیک دو برابر سال گذشته خواهد بود.
وی ادامه داد: در گلستان هم سه هزارتن برداشت میگو داشتیم که بین 40 تا 50 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
به گفته وی، در استان هرمزگان به دلیل بروز زلزله، یک سایت پنج هزارتنی میگو از مدار تولید خارج شد و تعدادی از مزارع نیز به دلیل بیماری از مدار خارج شده‌اند اما با این وجود به‌نظر می‌رسد که امسال نیز تولید میگو نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته باشد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: شیلات بخش پرریسکی است که برای پایداری در تولیدات این بخش نیازمند بیمه هستیم زیرا اکنون اکثر پرورش‌دهندگان ما بیمه ندارند و یا صنعت بیمه پوشش مناسبی ندارد.
حسینی اظهار کرد: ما با کارشناس‌های بیمه وارد عمل شدیم که بیمه تخصصی منطبق با بیمه آبزیان طراحی کنیم.
وی اضافه کرد: بر اساس خسارت‌های احصا شده، هشت هزارتن ماهی قزل‌آلای ما در 14 استان ازبین رفته است بنابراین وزیرجهاد کشاورزی طی نامه‌ای به مدیریت بحران وزارت کشور خسارت این بخش را پیگیری کرد.

شناسه خبر 62905