شناسه خبر:62926
1401/9/3 08:56:29
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان مطرح کرد:

لزوم تقویت ناحیه‌محوری جهت پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به لزوم تقویت ناحیه‌محوری جهت پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز، اظهار کرد: مشکلات عدیده‌ای در سطح شهر وجود دارد که باید تصمیمات مقتضی در بحث کنترل و نظارت گرفته شود.

علی‌اکبر نظری در جلسه اخیر این کمیسیون ضمن تبریک هفته بسیج، بر لزوم کنترل و نظارت بر ساخت‌وسازهای غیر مجاز در شهر همدان تأکید کرد و گفت: ناحیه‌محوری یکی از ظرفیت‌های مهم در این حوزه است که می‌تواند مدیریت‌های پراکنده را سامان دهد و با بلوک‌بندی مناطق می‌توان مشکلات ساخت‌وسازهای غیر مجاز را تا حد زیادی مرتفع کرد.
وی با اشاره به اینکه دوربین‌های نظارتی نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از بروز تخلفات دارند، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر ظرفیت‌های مهم در این حوزه به‌شمار می‌روند که می‌توان از پهپادها در کنترل ساخت‌وسازهای غیر مجاز و مشکلات موجود بهره برد.
این مقام مسئول در ادامه خطاب به مسئولان اداره مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان تأکید کرد: مخالف هرگونه تبعیض در اجرای قانون در برابر متخلفان هستم و معتقدم امکانات موجود باید با مساوات به مردم تعلق گیرد و نباید هیچ‌گونه تبعیضی در بین شهروندان شاهد باشیم و باید در این زمینه تابع قانون باشید.
   مسگریان: مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری نیازمند اصلاح ساختاری و بودجه‌ای است
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: اهمیت حوزه پیشگیری و رفع تخلفات شهری بسیار مهم است و برخورد قانونی، همه‌جانبه و عادلانه در این حوزه بسیار حائز اهمیت است و نباید تبعیض بین شهروندان را در اجرای قانون شاهد باشیم.
محمود مسگریان با تأکید بر اینکه مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری نیازمند اصلاح ساختاری و بودجه‌ای است، افزود: برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی در این زمینه ضروری است و باید از تجربیات موفق شهرداری‌های کلان‌شهرها در این زمینه بهره برد.
وی بیان کرد: به هر میزان که این مجموعه قانون‌مدار و ضابطه‌مندتر عمل کند، قطعاً شاهد کاهش تخلفات در سطح شهر و به تبع آن افزایش رضایتمندی خواهیم بود.
   حیدری: با دستمال چرب نمی‌شود شیشه را پاک کرد
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به پخش فیلم و عکس‌هایی در زمینه تخلفات ساخت‌وسازهای غیر مجاز در شهر، گفت: تصاویر تلخی را در حوزه پیشگیری از تخلفات شاهد بودیم، اما این تلخی نباید ما را از تلخی بزرگ‌تر دور کند.
مهدی حیدری ادامه داد: اگر روزی ساختمانی غیر قانونی احداث شود و خدایی‌نکرده سقف آن بر سر زنان و کودکان فرو بریزد و شاهد تلفات جانی در آن باشیم، تلخی موضوع چندبرابر می‌شود و تبعات بیشتری به دنبال دارد. ازاین‌رو باید با راهکارهای قانونی از بروز تخلفات احتمالی جلوگیری کنیم.
وی در ادامه بر لزوم آموزش شهروندی در مباحث مختلف شهری تأکید کرد و گفت: متأسفانه کلاس‌های آموزش شهروندی تعطیل شده و بودجه آن صرف هزینه‌های دیگری می‌شود؛ درحالی که می‌توان با استفاده از این ظرفیت در حوزه پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز در شهر، خطرات احتمالی را به حداقل رساند و معتقدم باید قدرتمندتر ورود کنیم تا شاهد خروجی مثبتی باشیم.
این مقام مسئول در ادامه افزود: ایجاد یگان حفاظت پیشگیری از تخلفات شهری بسیار ضروری و نیازمند پیگیری جدی بوده که متأسفانه در این زمینه کوتاهی شده است.
حیدری با تأکید بر اینکه با دستمال چرب نمی‌شود شیشه را پاک کرد، ابراز کرد: در بحث برخورد با متخلفان از قله باید شروع کنیم تا به دامنه برسیم و معتقدم مدیر تحت هیچ شرایطی نباید تخلف کند، چراکه علاج واقعه قبل از وقوع آن است و قانون اول باید برای افراد صاحب نفوذ اجرا شود و نباید مردم مناطق کم‌برخوردار قربانی این تبعیض شوند.
این عضو شورا افزود: اینکه مدیر ارشد شهری تخلفات ساختمانی داشته باشد و در ارسال این تخلفات به کمیسیون‌های مربوطه کوتاهی کند، تبعیض آشکار بوده و عامل اصلی ناامیدی مردم همین موارد است.
   بادامی‌نجات: ضرورت رسیدگی به وضعیت معیشتی کارکنان مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه این جلسه خواستار اصلاح و تغییر ساختار سازمانی و رسیدگی به وضعیت معیشتی نیروی انسانی در اداره مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شد.
حمید بادامی‌نجات افزود: شهرداری در ساختار مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری نیازمند تجدید نظر جدی است و نواحی گزینه مناسبی برای موضوع نیست.
وی بیان کرد: معتقدم این مدیریت باید به مناطق واگذار و هر منطقه مسئولیت آن را عهده‌دار شود و شهرداری ستاد کار نظارتی در جهت تسهیل امور و پیشگیری از تخلفات را پیگیری کند.
عضو شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: در این زمینه می‌توان از تجربیات موفق شهرهای دیگر استفاده و به‌صورت بومی آن را مدل‌سازی کرد.
وی تصریح کرد: نیروی انسانی به‌لحاظ مالی و معیشتی باید تقویت شود، چراکه در غیر این صورت نمی‌تواند به‌درستی به وظایف خود بپردازد و همین موضوع می‌تواند بستر تخلف در این مدیریت را افزایش دهد.
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: شهرداری به زمان پرداخت، میزان حقوق و همچنین اعمال مشوق‌های مالی کارکنان این مجموعه توجه بیشتری داشته باشد؛ چراکه این امر نقش مؤثری در کاهش بزه و تخلفات احتمالی در بین کارمندان دارد.
   حسینی: ضرورت توجه به ناحیه‌محوری، همیاران محلات و سایر ظرفیت‌ها در جهت کاهش معضل ساخت‌وسازهای غیر مجاز
شهردار همدان نیز در این جلسه ضمن تقدیر از شورای اسلامی شهر به‌خاطر برگزاری جلسات تخصصی در کمیسیون‌ها، گفت: در بحث کنترل و نظارت دو وجه داریم که در وجه نخست به‌دلیل محدودیت‌های موجود با نقطه مطلوب مورد انتظار مجموعه و مردم فاصله زیادی داریم که تحقق این موضوع نیازمند حمایت جدی شورا و دستگاه‌های امنیتی است.
سیدمسعود حسینی بیان کرد: وجه دوم هم بررسی اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده در قیاس با سال‌های قبل است که آمار و ارقام نشان می‌دهد نسبت به مدت مشابه سال گذشته فعال‌تر شده‌ایم، اما همچنان نتیجه مطلوب و مورد انتظار حاصل نشده است.
وی تصریح کرد: حوزه املاک به‌لحاظ شرایط اقتصادی شهر همدان مورد علاقه شهروندان است و همین امر سبب بروز معضل ساخت‌وسازهای غیر مجاز شده که معتقدم باید از ظرفیت‌هایی نظیر ناحیه‌محوری، همیاران محلات و سایر ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و در جهت کاهش این معضل شهری گام‌های جدی و اثرگذاری برداریم.
شهردار همدان بیان کرد: حوزه کنترل و نظارت در شهرداری به‌دلیل حساسیت‌های موجود نیازمند حضور نیروهای سالم و متعهد است که باید سامان‌دهی نیروها در این حوزه در اولویت قرار گیرد تا شاهد اجرای صحیح قانون و به تبع آن افزایش رضایتمندی مردم از این مجموعه باشیم.
   جلیلوند: مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری و اجرائیات خط مقدم شهرداری در مواجه با مردم هستند
معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز در ادامه این جلسه گفت: پدیده ساخت‌وسازهای غیر مجاز در تمامی شهرها به‌ویژه شهرهایی که حاشیه‌نشینی در آن‌ها نمود بیشتری دارد، اتفاقی ناگریز است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.
حامد جلیلوند با اشاره به اینکه عمده تخلفات شهری توسط افراد صاحب نفوذ انجام می‌شود، افزود: مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری و اجرائیات خط مقدم شهرداری در مواجه با مردم هستند که متأسفانه در برخی موارد شاهد سفارش و اعمال نظر برخی افراد صاحب نفوذ هستیم که موجب می‌شود توان کار از مدیریت شهری گرفته شود.
وی ابراز کرد: ناحیه‌محوری در حوزه پیشگیری از تخلفات بسیار حائز اهمیت است که این موضوع در اکثر کلان‌شهرهای کشور اتفاق افتاده است و می‌توان با دقت نظر و تمرکز بیشتر از بروز حوادث این‌چنینی جلوگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه می‌توان از ظرفیت پاکبان‌ها و سرپاکبان‌ها در این حوزه بهره برد، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته و مشکلی از این بابت وجود ندارد، اما موضوع اصلی برخورد ثانویه است؛ به‌طوری که در مواردی حکم قانونی هم داریم، اما توان اجرایی لازم وجود ندارد و اکنون بیشتر موارد رفع مسئولیت است.
معاون شهردار همدان بیان کرد: در موضوع پیشگیری از تخلفات و ساخت‌وسازهای غیر مجاز نیازمند حمایت جدی دستگاه قضا هستیم و در این بین ضوابط قانونی موجود نیازمند اصلاح و بازنگری است.
جلیلوند با تأکید بر اینکه ضوابط فعلی پاسخگوی نیازهای مردم و مدیریت شهری نیست، افزود: با توجه به حجم کار و ضرورت موجود نیازمند حمایت جدی مسئولان هستیم، چراکه این موارد از دیرباز نیز مسبوق به سابقه است و می‌طلبد مدیریت ارشد استان در این حوزه ورود کند.

شناسه خبر 62926