شناسه خبر:63072
1401/9/7 09:04:04

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌ کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: با صادرات 227 میلیون دلار کالا از طریق مرزهای استان از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر 60 درصد هدف تعیین‌شده در این بخش تحقق یافت و در نیمه دوم سال این روند رونق بیشتری پیدا می‌‎کند.

طاها سمیعی روز یکشنبه با اشاره به اینکه 74 درصد سهم صادرات استان در سال جاری مربوط به گمرک باشماق مریوان بوده است، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مهر 556 هزار تن کالا از گمرکات سیرانبند بانه، باشماق مریوان و سنندج به خارج از کشور صادر شد.
وی متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در استان را 401 دلار عنوان کرد و اضافه کرد: براساس هدف‌گذاری انجام‌شده در این مدت می‌بایست 343 میلیون دلار کالا از مرزی‌های استان صادر می‌شد که افزون بر 60 درصد این میزان محقق شد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت کردستان در ارتباط با دلایل کاهش صادرات در استان اظهار کرد: یکی از مشکلات استان در زمینه صادرات این است که حمل یکسره کالا در مرزهای استان ما انجام نمی‌شود.
سمیعی اضافه کرد: صادرکنندگان بیشتر تمایل دارند کالای خود را از مرزهایی که حمل یکسره در آن انجام می‌شود صادر کنند به همین دلیل بیشتر به جای باشماق برای صادرات کالا به عراق، به مرز پرویز خان در کرمانشاه می‌روند.
وی وضع محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌های مقطعی یا فصلی برخی محصولات از سوی طرف عراقی را از دیگر دلایل کاهش صادرات در استان خواند و گفت: بیشتر صادرات از مرزهای استان در نیمه دوم سال انجام می‌شود بنابراین امید می‌رود وضعیت این رویه تجاری بهبود یابد.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: صادرات انجام‌شده در استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی دو درصد افزایش و از نظر دلاری هم هشت درصد کاهش داشته است.
سمیعی به میزان صادرات سایرگمرکات از مرزهای استان هم اشاره کرد و گفت: در سال جاری صادرات 419 هزار تن کالا به ارزش 249 میلیون دلار در سایر گمرکات کشور ثبت و از طریق گمرکات استان صادر شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 41 درصد و از نظر ارزشی هم 26 درصد کاهش داشته است.
وی اضافه کرد: در این مدت میزان واردات ثبت سفارش شده در مرزهای استان 17 هزار تن کالا به ارزش 23 میلیون دلار بود.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: یک میلیون و 490 هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 947 میلیون دلار هم از گمرک باشماق مریوان ترانزیت شده است.
سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین‌المللی استان هستند گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی هم در بخش واردات فعال است.

شناسه خبر 63072