شناسه خبر:63094
1401/9/7 09:27:59

سپهرغرب، گروه مشکات: «منیژه یوسفی» از بانوان تحصیل‌کرده و موفق استان کرمانشاه است که علاوه‌بر حافظ قرآن بودن، کارآفرینی نمونه و صاحب برند در عرصه صنایع چوبی است که در رشته کاراته نیز جزء ورزشکاران موفق استان به‌شمار می‌رود.

این کارآفرین موفق که اصالتاً اهل لرستان است، روزگاری با سرمایه اندک سه میلیون تومان توانست فعل خواستن را به‌خوبی معنی کرده و اکنون به الگویی برای جوانانی تبدیل شود که قصد دارند برای عبور از بحران بیکاری، با پشتکار، تلاش و خطرپذیری وارد میدان کار شوند.
وی در تشریح جزئیات بیشتر و راز موفقیت خود می‌گوید پیش از آنکه وارد دانشگاه شود، دو بار مجبور شده برای کمک مالی به خانواده‌اش تحصیل را ترک کند، اما دوباره با مهیا شدن زمینه لازم به تحصیل بازگشته و در سال 2006 موفق به کسب رتبه سوم در المپیاد آزمایشگاه فیزیک در سنگاپور شده است.
این بانوی کارآفرین با بیان اینکه از بچگی به صنایع چوبی علاقه‌مند بوده و درنهایت در دوران دبیرستان توانست پس از طی دوره‌هایی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای نخستین کارگاه خانگی را در منزل مسکونی خود ایجاد کند، یادآور شد: من عاشق چوبم و با آن حس خوبی پیدا می‌کنم به طوری که می‌توانم از روی بوی چوب‌ها بگویم متعلق به‌ چه درختی است.
یوسفی گفت: در سال 1394 توانستم با دریافت سه میلیون تومان وام و خرید تنها یک دستگاه نجاری، کارگاهی دایر کنم و سپس با کمک مالی برادرم چند وسیله نجاری دیگر نیز خریداری و فعالیت خودم را با یک نفر نیرو شروع کرده و پس از چندسال با دایر کردن یک کارگاه به وسعت 400 متر مربع، 16 نفر از بانوان را که عمدتاً زنان سرپرست خانوار بودند، جذب کار کردم.
وی اضافه کرد: پس از آن توانستم برند بین‌المللی و تجاری «ساکار» و گواهینامه ثبت علامت تجاری را از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دریافت کرده و با کسب پروانه تولید از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، 20 میلیون تومان وام دریافت کنم و کارم را توسعه دهم.
مدیر کارگاه تولیدی صنایع چوبی سنتی و گره چینی ساکار که به «دختران نجار کرمانشاه» مشهور است، ادامه داد: در همین حال در دوره‌های مختلف آموزشی که زیر نظر اساتید این رشته در نقاط مختلف دایر می‌شد، به‌صورت عملی و در فضای مجازی شرکت کرده و به اطلاعات خودم در عرصه مصنوعات چوبی افزوده و به اندازه لازم کسب تجربه کردم.
وی که از سوی اداره کل کار و تعاون استان کرمانشاه در سال 1398 به‌عنوان کارآفرین برتر شناخته شده است، گفت: در آن سال‌ها بود که بزرگ‌ترین تابلو محرق صلوات خاصه جهان ساخته‌شده از ساقه گندم را طراحی کرده بودم و با کمک پنج نفر از دوستانم آن را ساختیم و به آستان قدس رضوی هدیه کردیم.
این حافظ برجسته 20 جزء از قرآن کریم ادامه داد: در سال 1395 نیز توانستم بزرگ‌ترین تابلوی محرق سوره کوثر جهان را در مدت بیش از چهار ماه طراحی کنم و بسازم.
این کارآفرین نمونه گفت: علاوه‌بر این تاکنون تابلوهای معرقی نیز برای حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) تولید کرده و به این اماکن اهدا کرده‌ام.
یوسفی با بیان اینکه در کنار کار از ورزش نیز غافل نشده‌ام، افزود: در رشته کاراته در سبک «شوتوکان ایران» فعالیت داشته و دارای دان دو این رشته هستم که تاکنون علاوه‌بر مقام‌های مختلف استانی و قهرمانی کشور، در دو مسابقه بین‌المللی نیز که در استانبول ترکیه و تهران برگزار شده است، توانسته‌ام دو نشان طلا و برنز کسب کنم.
این بانوی خلاق و هنرمند بیان کرد: خوشبختانه در کنار کار و ورزش توانستم تحصیلات خود را نیز ادامه دهم، به‌طوری که هم‌اینک در ترم آخر رشته دکترای فقه و حقوق درحال تحصیل هستم.
وی که در رشته‌های خیاطی، گلدوزی، آشپزی،‌ مکرومه‌بافی، رنگ‌کاری در همه‌ شاخه‌ها،‌ سوخت چوب، معرق، منبت، ‌نازک‌کاری و سوخت روی ساقه گندم نیز دارای مهارت است، می‌گوید: تا پیش از شیوع کرونا خوشبختانه توانستم با توسعه کارگاه خود علاوه‌بر اشتغال‌زایی برای زنان، فعالیت کاریم را به مرحله‌ای برسانم که صفر تا صد ساخت انواع مبل، میز نهارخوری، تختخواب و میز تلویزیون را در کارگاهم انجام بدهم و حتی قصد داشتم تا کارگاه را به یک کارخانه تولید مبل و مصنوعات چوبی تبدیل کنم.
این دختر موفق افزود: متأسفانه با شیوع کرونا و پس از آن نوسانات شدید نرخ ارز و نیز تورم، فعالیت کارگاه و میزان سفارش‌ها کاهش یافت؛ به‌طوری که قادر به پرداخت حقوق کارگران نشدم، از سویی دیگر افزایش اجاره کارگاه به‌تدریج مرا مجبور به تعدیل نیرو کرد و درنهایت مجبور به تعطیلی کارگاه شدم.
این کارآفرین نمونه اظهار کرد: فعالیتم از 400 متر مربع فضای کارگاهی به 100 متر و تعداد کارکنانم از 16 نفر به دو نفر کاهش یافته است.
وی بیان کرد: فعالیت کارگاه خود را روی اقلام تک‌محصولی و عمدتاً پایه‌های خراطی مورد نیاز تولیدی‌های بزرگ که فاقد کارگاه هستند، متمرکز کرده‌ام.
این دختر کرمانشاهی گفت: برای کاهش هزینه‌های تولید حتی مجبور شده‌ام کار رنگ‌کاری و رویه‌کوبی مبلمان‌های تولیدی را نیز خودم انجام دهم.
بانوی هنرمند کرمانشاهی می‌گوید: مسئولان باید همان اندازه که به فکر حل مشکلات و تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بزرگ هستند، نسبت به تأمین نیازهای مالی کارگاه‌های تولیدی کوچک نیز که نقش مهمی در ایجاد اشتغال جوانان دارند، اهتمام ورزند.
وی تأکید کرد: درصورت تأمین نقدینگی 150 تا 200 میلیون تومانی از سوی مسئولان قادرم علاوه‌بر دعوت به کار 16 نفر از کارکنانی که تعدیل کرده‌ام، شمار دیگری از بانوان سرپرست خانوار را نیز جذب کار کنم.
این بانوی جوان افزود: متأسفانه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بانکی بیش از 100 میلیون تومان درخواست وثیقه ملکی می‌کنند که تهیه آن برای کارآفرینانی همچون من مشکل است.
وی همچنین ادامه داد: تصمیم گرفته‌ام با تمام توان نسبت به آموزش بانوان اقدام کنم.
این بانوی فعال کرمانشاهی یادآور شد: با همکاری بسیج اقدام به تشکیل یک گروه جهادی با عنوان «ذوالفقار حیدر» کرده‌ام تا با سفر به شهرستان‌های مختلف استان، به بانوان آموزش‌های لازم را در صنایع مختلف چوبی ارائه دهم.
وی افزود: در چندسال اخیر موفق شده‌ام اقدام به آموزش و تربیت بیش از یک‌هزار و 500 کارآموز در رشته‌های محرق ساقه گندم، معرق، منبت، درودگری و گره چینی در استان‌ها و شهرستان‌های کرمانشاه و کردستان کنم.
یوسفی تأکید کرد: برای توسعه فعالیت خود اقدام به تولید محتواهای آموزشی و نیز معرفی محصولات خود در فضای مجازی کرده‌ام که خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان مواجه شده است.
این بانوی حافظ قرآن از آرزوهایش گفت که دوست دارد در آینده کارش را آنچنان توسعه دهد که بتواند با ایجاد یک کارخانه و واحد تولیدی بزرگ، برای بیش از یک‌هزار نفر اشتغال‌زایی کند.
وی افزود: دوست دارم بخش صادرات را نیز فعال کنم که مدتی است برای این هدف مشغول تولید هستیم تا در کنار صادرات، در بقیه نقاط کشور نیز شعبه‌هایی دایر و زنانی را که از زندان آزاد می‌شوند، جذب کار کنیم.

شناسه خبر 63094