شناسه خبر:63144
1401/9/8 11:36:14
پویایی جوانان در شرکت پویافناوران کوثر؛

از تولید دوربین‌های نظارتی تا دستگاه سورتینگ

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: شرکت دانش‌بنیان پویافناوران کوثر ازجمله شرکت‌ها است که توانسته با شناسایی بازار در بخش‌های مختلف نسبت به تولید محصولات دانش‌بنیان اقدام کند از تولید دوربین‌های نظارتی پلیس گرفته تا تولید دستگاه سورتینگ پسته.

 بومی‌سازی فناوری، تقویت بنیادهای تولید، صنعت و به‌کارگیری نیروی انسانی خلاق یک ضرورت انکارناپذیر در مسیر توسعه پایدار است که دراین‌بین شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش‌افزوده بالا، نقش مؤثری را ایفا می‌کنند؛ حال آنکه برخی شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌های اخیر در مسیر حرکت خود با ابداع و اختراع و درعین‌حال تولید محصولات مشابه خارجی از جایگاه والایی در بخش‌های مختلف برخوردار هستند که دراین‌بین شرکت دانش‌بنیان پویافناوران کوثر ازجمله این شرکت‌ها است. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با شهبازی، مدیریت بازرگانی شرکت پویافناوران کوثر به‌عنوان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر بازرگانی شرکت دانش‌بنیان پویافناوران کوثر با اشاره با داستان شکل‌گیری این شرکت که به حدود 15 سال قبل بازمی‌گردد، گفت: چند هم‌دانشگاهی که در دوران دانشجویی خود در کنار یکدیگر کارهای دانشجویی مختلفی انجام داده ‌بودند، در زمان فارغ‌التحصیلی تصمیم می‌گیرند باهم شرکتی را تأسیس کرده و کسب‌وکار خودشان را راه‌اندازی کنند.

شهبازی با اشاره به اینکه حوادث رانندگی و درعین‌حال ایده برای کمک به پلیس راهور برای کاهش سوانح رانندگی موجب شکل‌گیری شرکتی در زمینه سیستم‌های ترافیکی و راهور شد، افزود: در آغاز مسیرمان طی پیگیری‌هایی که داشتیم، با مدیر بخش حمایت از شرکت‌های داخلی در ناجا آشنا شدیم که فردی بسیار آگاه و دلسوز بود و در آن زمان حمایت خوبی از ما و چند شرکت نوپای دیگر در زمینه پردازش تصویر کرد. این حمایت‌ها در کنار تلاش مجموعه دست‌ به‌ دست هم داد تا فعالیت شرکت پویافناوران در حوزه طراحی و ساخت دوربین‌های ترافیکی شکل بگیرد؛ اما پس‌ از چهار پنج سال که از شروع فعالیت‌هایمان سپری شد، احساس کردیم با وجود دستاوردهای خوبی که این مجموعه ازنظر علمی داشته، ازلحاظ اقتصادی عملکرد مناسبی ندارد و منفعت مالی مورد نظر را کسب نکرده است؛ پس این موضوع سبب شد یک بازنگری کلی در عملکردمان داشته باشیم و درنهایت تصمیم گرفتیم تمرکز شرکت را از پروژه‌محور بودن به محصول‌محوری تغییر دهیم.

وی ادامه داد: برای تغییر رویه شرکت و محصول‌محور شدن، می‌بایست به‌جای تأکید بر توانمندی‌های مجموعه، نیاز بازار را شناسایی می‌کردیم تا بتوانیم متناسب با آن محصولاتی را تولید و روانه بازار کنیم؛ پس در همین راستا تصمیم گرفتیم یک محصول جامع تولید کنیم که انواع مأموریت‌های پلیسی را پوشش دهد و درواقع دوربینی باشد که تنها با اعمال تغییرات نرم‌افزاری یا حتی ایجاد تغییرات بسیار جزئی سخت‌افزاری، بتواند برای کاربردهای متفاوت مانند ثبت تخلف سرعت، نظارت بر تردد در محدوده طرح‌ ترافیک، ثبت تخلف چراغ‌های راهنمایی، پلاک‌خوان پارکینگی و غیره استفاده شود.

مدیر بازرگانی شرکت دانش‌بنیان پویافناوران کوثر با بیان اینکه این تغییر رویه نتایج بسیار خوبی به‌ همراه داشت و باعث شد بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه اجرای پروژه فعالیت می‌کردند به‌جای رقابتی که قبلاً با ما داشتند به مشتریان محصولاتمان تبدیل شوند، خاطرنشان کرد: این شرکت در طول سالیان گذشته موفق به کسب تأییدیه‌های متعدد ازجمله از سازمان پژوهش‌های صنعتی ایران شده و حتی محصولات این شرکت در حوزه پردازش تصویر موفق به کسب رتبه‌ برتر جشنواره‌های جوان و بین‌المللی خوارزمی و استاندارد CE اتحادیه اروپا شده است.

وی با بیان اینکه شرکت پویافناوران کوثر با تکیه ‌بر دانش کاملاً بومی تاکنون محصولات متنوعی در زمینه سامانه‌های هوشمند ترافیکی مبتنی بر پردازش تصویر و رادار ازجمله دوربین استریو ویژن سرعت‌سنج، سرعت‌سنج خودرویی، سیستم کنترل چهارراه دوربین ترافیکی کارابین و پلاک‌خوان پارکینگی تولید کرده است، ابراز کرد: علاوه‌بر محصولات ترافیکی، طیف دیگری از تولیدات این شرکت در زمینه کنترل کیفیت و به‌طور خاص سورتر محصولات کشاورزی و به‌ویژه پسته به‌لحاظ اهمیت صادراتی آن به سفارس یکی از شرکت‌های مؤثر در این زمینه بود.

شهبازی با اشاره به اینکه علاوه‌بر پردازش تصویر که هسته اصلی دانش این شرکت است این مجموعه دارای تیم‌های تخصصی الکترونیک و مکانیک نیز هست که پیش‌نیازهای فنی تولید یک محصول کامل را پاسخگو است، تشریح کرد: به این ترتیب گرچه مزیت رقابتی اصلی محصولات ما الگوریتم و هسته قوی پردازش تصویر است، اما تمامی تخصص‌های ثانویه لازم برای طراحی کامل یک محصول (مثل سورتر میوه) در این تیم جمع شده است؛ ازجمله این موارد می‌توان به طراحی بردهای الکترونیکی برای کنترل، پاور، پردازش و نیز طراحی‌های مکانیکی استراکچر، هوسینگ و اکچویتورهای رباتیک و نیز طراحی و تولید سیستم اپتیکی و نورپردازی سامانه‌ها اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از جدیدترین زمینه‌هایی که به هوش‌ مصنوعی ارتباط دارد و توانسته است در دنیا طرفداران بسیاری برای خودش دست‌وپا کند فناوری پردازش زبان طبیعی نام دارد، خاطرنشان کرد: کاری که پویافناوران در این بخش انجام داده، آموزش زبان فارسی به رایانه است.

شهبازی با تأکید بر اینکه با استفاده از این فناوری می‌توان سرویس‌ها و ابزارهایی را برای پردازش متون فارسی تولید کرد برای مثال یکی از کاربردهای این سرویس‌ها پایش شبکه‌های اجتماعی مختلف است، تصریح کرد: کارهای دیگری هم هستند که ما با استفاده از هوش‌ مصنوعی و فناوری پردازش تصویر انجام داده‌ایم؛ برای نمونه می‌توان به ابداع سامانه‌ای برای تشخیص انواع خودروها اشاره کرد که قادر است 500 مدل خودروی مختلفی که در کشور وجود دارد را تشخیص داده و تفکیک کند.

وی ادامه داد: از دیگر قابلیت‌های این حوزه، تبدیل اسناد فیزیکی بایگانی‌شده در اداره‌ها و سازمان‌های بزرگ به اسناد دیجیتالی قابل ذخیره در رایانه است که این سرویس مبتنی‌ بر هوش‌ مصنوعی که OCR نام دارد، دارای امکاناتی مانند کاهش چشمگیر حجم اسناد، قابلیت جست‌وجو در میان آن‌ها و غیره است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که ایده کاربین از کجا آمد؟ ابراز کرد: تاکنون بیشترین فعالیت و دستاوردهای شرکت پویافناوران در زمینه تولید دوربین‌های راهنمایی و رانندگی بوده است؛ آن‌ها علاوه‌بر تولید انواع مختلفی از دوربین‌های سیار و جاده‌ای، روی توسعه فناوری پردازش تصویر در این دوربین‌ها نیز فعالیت‌های گسترده‌ای کرده‌اند؛ در همین راستا پویافناوران موفق به کسب رتبه نخست در جشنواره‌ جوان خورازمی و جشنواره بین‌المللی خوارزمی شده‌ است؛ همچنین در اجرای طرح عوارضی‌های هوشمند نیز 80 درصد دوربین‌های مورد نیاز سراسر کشور را این شرکت تأمین کرده است و تا به‌ امروز حدوداً یک‌هزار و 100 عدد دوربین کارابین در کشور نصب شده و با توجه به هدف‌گذاری صورت‌گرفته از طرف مدیران این مجموعه، پویافناوران موفق به کسب استاندارد CE اروپا نیز برای دوربین کارابین شده است.

وی ادامه داد: امروز با گذشت 16 سال از آغاز فعالیت‌های این شرکت در زمینه پردازش تصویر، کاربردهای جدیدی از این فناوری را به بازار عرضه کرده‌اند که یکی از بهترین نمونه‌های آن دستگاه سورچین است.

شهبازی با اشاره به با ایده ساخت دستگاهی برای طبقه‌بندی تولیدات کشاورزی و باغداری، تشریح کرد: ما برای کاهش خطرپذیری طرح‌هایمان سعی کردیم به‌جای ارائه محصول به بازار حاکمیتی b2b، فناوری پردازش تصویر را به بازارهای B2B و B2 c وارد کنیم

مدیر بازرگانی شرکت دانش‌بنیان پویافناوران کوثر با بیان اینکه نخستین محصولی که پویا فناوران با این خط مشی تولید کرده است دستگاه سورت یا دسته‌بندی محصولات کشاورزی و باغداری بر مبنای پردازش تصویر و هوش‌ مصنوعی است که با نام تجاری «سورچین» روانه بازار شده است، اذعان کرد: نحوه کار سورچین به این صورت است که با قرارگیری محصولات روی تسمه‌ نقاله این دستگاه، محصولات را به چند دسته دلخواه تقسیم‌بندی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سورچین براساس نیاز کاربر می‌تواند کارآیی‌های مختلفی داشته باشد، افزود: یکی از انواع دستگاه‌هایی که اکنون درحال تولیدش هستیم و در بازار با استقبال خوبی نیز روبه‌رو شده است؛ همان‌طور که پیش‌تر عنوان کردم، دستگاه جداساز پسته است. تولیدکننده یا صادرکننده پسته می‌تواند با قرار دادن محصول خود در این دستگاه، نمونه‌های خوب و بد را از هم تفکیک کند.

شهبازی درخصوص مزیت استفاده از این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی تصریح کرد: در نمونه‌های خارجی معمولاً فرآیند جداسازی براساس رنگ محصول انجام می‌شود؛ اما با توجه به اینکه پسته از مهم‌ترین محصولات بومی کشورمان به‌شمار می‌رود، دسته‌بندی‌ها و نام‌گذاری‌های بسیار متنوعی برای تقسیم‌بندی پسته‌ها وجود دارد. به‌همین دلیل است که تفکیک آن‌ها با دستگاه‌های خارجی، کار بسیار دشواری بوده و درصد خطای بالایی دارد.

وی ادامه داد: ما به‌منظور رفع این چالش با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق، موفق شدیم روش شناسایی و تفکیک انواع مختلف پسته را به دستگاه آموزش دهیم؛ بنابراین سورچین قادر است هر پسته‌‌ای که وارد دستگاه می‌شود را ازلحاظ ابعاد، رنگ، شکل و از همه مهم‌تر ازنظر ریخت‌شناسی ویژه پسته ایرانی، تفکیک کند. درواقع این ویژگی را می‌توان به‌عنوان اصلی‌ترین مزیت رقابتی سورچین درنظر گرفت که ظرفیت‌های صادراتی خوبی را برای این محصول فراهم کرده است.

مدیر بازرگانی شرکت دانش‌بنیان پویافناوران کوثر با اشاره به اینکه متأسفانه درحال حاضر بسیاری از تولیدات کشور ازجمله محصولات مربوط به حوزه باغداری به‌صورت خام از کشور خارج شده و پس‌ از دسته‌بندی‌ شدن در کشورهای همسایه به مقصد اصلی ارسال می‌شود، تأکید کرد: درباره برتری‌هایی که دستگاه سورچین نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی‌اش دارد، باید بگویم درواقع محصول سورچین شامل دستگاه‌هایی می‌شود که هدف مشترک همه آن‌ها دسته‌بندی محصولات است، اما مسلماً دستگاهی که برای دسته‌بندی محصولی مانند پسته استفاده می‌شود، با دستگاهی که برای سورت‌ کردن دیگر میوه‌ها به‌کار می‌رود، ازنظر سخت‌افزاری متفاوت است.

شهبازی با بیان اینکه ویژگی منحصربه‌فردی که تلاش کرده‌ایم در مجموعه دستگاه‌های سورچین ایجاد کنیم انعطاف‌پذیری نرم‌افزاری آن است، ابراز کرد: انعطاف‌پذیری نرم‌افزاری به این معنا است که اگر یک صادرکننده میوه دستگاه سورچین مخصوص میوه‌جات را تهیه کند، زمانی که تصمیم بگیرد به‌جای سیب میوه دیگری را سورت کند، فقط کافی است تغییرات نرم‌افزاری مختصری را روی دستگاهش انجام دهد؛ این قابلیت بسیار مهمی است که در محصولات مشابه خارجی نیز دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر جایگاه ما از یک شرکت کوچک در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به یک ساختمان سه طبقه ارتقا یافته، گفت: تعداد بیمه‌شدگان این شرکت به‌عنوان کارمند چیزی بین 50 تا 60 نفر است؛ اما مطمئناً اگر حمایت برای شناساندن این محصولات دانش‌بنیان انجام پذیرد، یقیناً امکان کارآفرینی بیشتری برای این‌گونه شرکت‌ها فراهم است.

شهبازی درخصوص مشکلات پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: تأمین هزینه تبلیغات و معرفی محصول برای چنین شرکت‌هایی با دشواری بسیاری روبه‌رو است، به نحوی که کل درآمد این شرکت بنا به رسالت تعریف‌شده برای آن‌ها جهت تحقق توسعه و تولید محصولات جدید صرف می‌شود؛ بنابراین انجام بازاریابی درست برای محصولات دانش‌بنیان و نیز رسیدن به بازارهای هدف برای این شرکت‌ها، به‌سختی انجام می‌شود؛ زیرا تنها راه معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت رسانه‌هایی همچون شما و یا درنهایت پخش تیزری کوتاه در شبکه خبر و یا شبکه افق بوده و این درحالی است که بخش خصوصی بنا به منابع درآمدی از کلیه زیرساخت‌های تبلیغاتی می‌تواند استفاده کند؛ بنابراین انتظار می‌رود برنامه‌ای از سوی متولیان امر برای این بخش از اقتصاد و صنعت درنظر گرفته شود که بتواند در فضاهای شهری و نیز رسانه‌های ملی نسبت به تبلیغ محصولات خود اقدام کند تا در پی آن به جایگاه واقعی خود در صنعت برسد.

مدیر بازرگانی شرکت پویافناوران کوثر در مورد دیگر مشکل پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش اعطای تسهیلات لیزینگی به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: از آنجا که اغلب این شرکت‌ها برای ارائه محصولات و خدمات خود در بازار با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شوند، تسهیلات موسوم به لیزینگ یا سفارش ساخت، با هدف تأمین مالی بخش تقاضا یا تحریک تقاضا برای محصولات دانش‌بنیان ایجاد شده و به این شکل است که نهاد یا شرکت دولتی یا خصوصی که نقدینگی کافی برای خرید محصول دانش‌بنیان را ندارد، می‌تواند از پرداخت هزینه به شکل اقساط برخوردار شود؛ یعنی 20 تا 30 درصد از هزینه را نقد پرداخت کند و الباقی را صندوق به فروشنده می‌دهد و خریدار محصول دانش‌بنیان این تسهیلات را 36 ماهه با سود 9 درصد به صندوق پرداخت خواهد کرد.

شهبازی افزود: گرچه می‌بایست از اعطای این تسهیلات تشکر کرد، اما مسئله این است که این حمایت‌ها هم از سوی صندوق و نیز از سوی خریداران آنقدر دیر به دست ما می‌رسد که در تولید محصول دچار مشکل می‌شویم، زیرا شرایط اقتصادی از ثبات لازم برخوردار نیست که بتوان براساس ثبت سفارش چندماه قبل با همان قیمت محصول تولید کرد، بنابراین انتظار می‌رود سازوکاری برای حل این مشکل پیش‌بینی شود.

شناسه خبر 63144