شناسه خبر:63644
1401/9/21 09:20:13

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار مرکزی گفت: چالش‌ها، پیشران‌ها و مؤلفه‌های بسترساز این استان در برنامه هفتم توسعه مورد توجه جدی قرار گیرد.

«فرزاد مخلص‌الائمه» روز یکشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی در اراک افزود: این موارد باید منتقل شود و نمی‌توان آن‌ها را از طریق سازمان‌های مادر شناسایی کرد.
وی بیان کرد: مطالب مهمی در چارچوب تنظیم قانون برنامه هفتم وجود دارد که نیاز داریم با ادبیات آن آشنا شویم و سازوکار آن را دنبال و اجرا کنیم؛ تا جزئی از نظام برنامه‌ریزی کشور قرار گیرد و در دستگاهی که قرار داریم، کارها با دقت انجام شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: تا زمانی‌که این ادبیات در ذهن ما ننشیند و به گفتمان نظام اداری استان و کشور تبدیل نشود، نتیجه آن مانند وضعیت قوانین سنوات گذشته می‌شود.
مخلص‌الائمه بیان کرد: منظور از گفتمان، فضای فکری و ذهنی حاکم بر نظام تصمیم‌گیری است و با گفت‌وگو متفاوت بوده؛ در گفتمان باید همه درخصوص آن حرف بزنند و زمانی‌که تصمیم گرفته می‌شود، در یک چارچوب باشد و حرکت صورت گیرد.
وی گفت: گفتمان‌های انقلاب اسلامی اقتصاد مقاومتی، فرهنگ دینی و مسئله‌محوری است؛ یعنی هر برنامه، هر تصمیم و هر کاری که انجام می‌دهیم، در چارچوب نظام حاکم ذهنی و پارادایمی که شکل گرفته باشد، این گفتمان‌ها به مرور زمان تغییر می‌کنند.
استاندار مرکزی افزود: در دوره‌ای یک گفتمان حاکم است و در دوره‌ای دیگر گفتمانی دیگر مطرح می‌شود.
مخلص‌الائمه اظهار کرد: مدیران در برنامه هفتم تأمل داشته باشند، از مفاهیم و پایه‌های گفتمان‌ساز عبور نکنند و این مهم به بدنه دستگاه‌ها واگذار نشود.
وی تصریح کرد: تا زمانی‌که مدیر ارشد دستگاهی در این چارچوب فکر نکند، بقیه کاری انجام نمی‌دهند و خروجی ضعیف و غیر قابل اتکا می‌شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: نکته کلیدی برنامه هفتم توسعه، مسئله‌محوری است و بر این مهم از ابتدای خدمت‌گزاری در استان مرکزی تأکید شده و همواره مورد توجه است.
مخلص‌الائمه گفت: نگاه برنامه هفتم مسئله‌محوری نتیجه‌گرا بوده و دنبال نتیجه از نظام برنامه‌ریزی است و در شاخص‌های ارائه‌شده دلالت بر این موضوع دارد که موفقیتی در اجرای برنامه‌های پیشین حاصل نشده است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: برنامه‌ای که برخی جلوتر و برخی عقبت‌تر باشند، برنامه نیست و باید در برنامه‌ریزی‌ها توجه شود که برنامه‌ها در یک مسیر حرکت کند و با حداکثر دقت اجرایی شود.
وی تصریح کرد: ما برای کل کشور برنامه‌ریزی نمی‌کنیم و باید برای استان در چارچوبی نظامی که کشور تعیین کرده است، برنامه‌ریزی شود.
استاندار مرکزی افزود: مسائل استان‌ها باید از طریق استان منعکس شود و متکی به گزارش‌های قبلی نباشد و چالش‌های مختص آن نیز ویژه دیده شود.
مخلص‌الائمه تأکید کرد: از راه دور و با اتاق‌نشینی کارها با موفقیت دنبال نمی‌شود و باید در دل سازمان‌های مربوطه رفت و کار را با جدیت دنبال کرد.
وی بیان کرد: مدیران باید وقت بگذارند و در مسیر نیازمندی‌های استان مرکزی تلاش ویژه به‌کار گیرند و از استان‌های فعال و تحول‌گرا هم الگوگیری شود.
استاندار مرکزی عنوان کرد: ظرفیت‌های زیادی در سیاست‌ها دیده شده که باید نهایت بهره‌گیری صورت گیرد.
مخلص‌الائمه اظهار کرد: سند تحول دولت مردمی اواخر سال گذشته ابلاغ شد و برش استانی آن باید کماکان مورد توجه باشد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: مدیران باید تک‌تک کارکنان خود را در راستای چگونگی تدوین برنامه هفتم قرار دهند و همه با دقت این برنامه را مطالعه کنند.
«محمدرضا جعفری» افزود: تدوین برنامه باید براساس نیاز سنجی باشد، خیلی از مسائل با یکدیگر مرتبط هستند و نیاز است بحث آسیب‌های اجتماعی مورد توجه ویژه باشد.
وی بیان کرد: مردمی‌سازی برنامه و توجه به هویت استان مرکزی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی هم در این نشست گفت: تدوین برنامه هفتم آغاز شده و مسئله‌محوری رویکرد اصلی این برنامه است.
«نوربخش عسکری» افزود: ستاد تدوین برنامه هفتم توسعه از سال گذشته در مسیر برنامه هفتم، حدود 29 مطالعه توسط حوزه‌های مختلف با استفاده از مدل‌ها و محاسبات اقتصادی و با مشارکت بخش خصوصی داشته است.
وی بیان کرد: اولویت اصلی برنامه هفتم پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت، با نرخ رشد اقتصادی متوسط هشت درصد بوده که این برنامه ابلاغ شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که در این برنامه از کلی‌گویی پرهیز شود و مسئله‌محور بودن مورد تأکید ایشان است.
عسکری یادآور شد: همچنین ایشان شهریورماه امسال دیداری با هیئت دولت داشتند که خواستار توجه جدی به اندازه تورم، رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، رشد اشتغال، رشد درآمد سرانه و کاهش فاصله‌ طبقاتی شدند.
وی اظهار کرد: استان مرکزی در کارگروه اصلاح ساختار بودجه کشور عضویت دارد.

شناسه خبر 63644