شناسه خبر:63677
1401/9/22 08:59:16

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار تویسرکان با اشاره به اینکه طبق دستور کتبی مدیرکل منابع آب همدان به سازمان صمت مجوز معدن بالادست سد مخزنی سرابی به‌هیچ‌وجه تمدید نمی‌شود، گفت: ما هم بر همین مبنا پیگیری می‌کنیم با انقضای مدت بهره‌برداری، معدن بالادست سد مخزنی سرابی تعطیل شود.

معدن بالادست سد مخزنی سرابی فعالیت خود را از سال 75 ـ74 با استخراج سنگ گرانیت آغاز کرد.
مدت زیادی از کار این معدن نگذشته بود که با شکایت‌ها و گلایه‌های زیاد کشاورزان این منطقه مواجه شد؛ اما تا به امروز نتیجه‌ای دربرنداشته است.
آسیب زدن به عمر مفید سد مخزنی سرابی به‌واسطه رسوبات ناشی از استخراج سنگ، به مخاطره انداختن محیط‌زیست، منابع طبیعی و غیره، بخشی از ضرر و زیان ناشی از فعالیت این معدن است؛ سال‌های اخیر پیگیری فعال بودن یا نبودن این معدن از سوی برخی از مسئولان و اهالی رسانه انجام شد.
فرماندار تویسرکان در همین رابطه گفت: با توجه به اعلام امور آب استان همدان که فعالیت این معدن موجب وارد شدن خسارت به سد می‌شود؛ بنابراین هماهنگ کردیم مجوز معدن بالادست سد مخزنی سرابی دیگر تمدید نشود.
حسین افشاری با اشاره به اینکه از دستگاه‌های نظارتی خواستیم مضر بودن این معدن برای آب منطقه‌ای را به‌صورت کتبی اعلام کنند که آن‌ها در آن مقطع زمانی گزارش نکردند، افزود: فعالیت این سد در بلندمدت موجب رسوبات در سد می‌شود و عملاً به دریاچه سد آسیب می‌زند؛ ضمن اینکه در بحث آبخیزداری بالادست هم اشکالات بزرگی ایجاد می‌کند.
وی گفت: بر همین اساس مدیرکل منابع آب استان همدان به‌صورت مکتوب به مدیرکل صمت استان اعلام کرده است که مجوز این سد به‌هیچ‌وجه تمدید نشود.
فرماندار تویسرکان در پایان سخنانش تصریح کرد: ما هم بر همین مبنا پیگیری می‌کنیم با انقضای مدت بهره‌برداری، معدن بالادست سد مخزنی سرابی تعطیل شود.

شناسه خبر 63677