شناسه خبر:63873
1401/9/27 10:49:05

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده یگان حفاظت امور اراضی استان همدان از تخریب 43 مورد ساخت‌وساز غیر مجاز در اراضی مرغوب کشاورزی استان طی هفته گذشته خبر داد و افزود: قلع و قمع‌ها شامل بنا، دیوارکشی، استخر، سکو و فنس‌کشی است.

پدیده زمین‌خواری که سلامت اقتصاد و محیط‌زیست کشور را تهدید می‌کند، دارای منشأهای مختلف حقوقی، سیاسی و اقتصادی است؛ مسئله مذکور هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد (نظیر افزایش قیمت مسکن و هدررفت سرمایه‌ها) تحمیل می‌کند و مبارزه با آن موانعی دارد.
استاندار همدان در راستای سیاست دولت درباره ضرورت برخورد با کسانی که زمین‌های مرغوب کشاورزی را تخریب می‌کنند گفت: زمین‌خواری ضربه‌های بسیار بزرگ و جبران‌ناپذیری به اراضی در سطح کشور وارد کرده‌ است.
«علیرضا قاسمی‌فرزاد» با بیان اینکه جهاد کشاورزی باید از ساخت‌وسازهای غیر قانونی جلوگیری کند، ادامه داد: شهرداری و سازمان جهاد کشاورزی باید پیش از آغاز ساخت‌و‌سازهای غیر قانونی نسبت به جلوگیری از آن و بروز تخلف اقدام‌ کنند.
رئیس سازمان امور اراضی کشور چندی پیش در سفر به همدان با اشاره به اینکه تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی جرم است، افزود: خُرد شدن اراضی و تغییر کاربری آن‌ها دو بال نابودی کشاورزی و تهدید امنیت غذایی در کشور است.
«صفدر نیازی» خاطرنشان کرد: اراضی کشور توسط دستگاه‌های اجرایی مورد تعرض قرار گرفته است و تصاحب زمین‌های کشاورزی به شکل بی‌ضابطه و گسترده ادامه دارد و این مسئله تولید محصولات کشاورزی و غذای مردم را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
در این راستا برخورد با ساخت‌وسازهای غیر مجاز در اولویت مدیران دستگاه‌های اجرایی استان قرار گرفته است.
فرمانده یگان حفاظت امور اراضی استان همدان دراین‌باره گفت: با ساخت هر هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی، امنیت غذایی 20 نفر به خطر می‌افتد و به همین دلیل یکی از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، جلوگیری از این تغییر کاربری‌ها است.
سرهنگ «جعفری جوزانی» با بیان اینکه بیش از 190 مورد هم از طریق گشت امور اراضی شناسایی می‌شود، ادامه داد: در هفته گذشته 43 مورد قلع‌وقمع و انجام تبصره دو ماده 10 انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: از این تعداد 13 مورد در بخش صالح‌آباد شهرستان بهار به ارزش دو میلیارد تومان، 24 مورد در روستای توچغاز شهرستان ملایر به ارزش 70 میلیارد تومان و 6 مورد در روستای ایوک شهرستان همدان به ارزش پنج میلیارد تومان انجام شده است.
«هوشنگ کرمی»، مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان نیز درباره شیوه رصد دقیق جلوگیری از زمین‌خواری گفت: قرار است با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان کار پایش از طریق عکس‌های هوایی و تصاویر ماهواره‌ای به‌صورت هفتگی و 10 روزه انجام گیرد و گزارش به‌صورت هوشمند به یگان حفاظت و گشت‌ها اعلام شود.

شناسه خبر 63873