شناسه خبر:63990
1401/9/29 08:56:49

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان گفت: طرح سرشماری آزمایشی به‌صورت «ثبتی مبنا» سال 1401 در راستای تقویت، بهبود و تکمیل داده‌های اداری و زیرساخت‌های سرشماری 1405، از اول دی‌ماه سال جاری در این استان اجرا می‌شود.

تورج الوانیان روز دوشنبه اظهار کرد: نخستین مرحله سرشماری در سال 1400 در محدوده استان‌های منتخب شامل آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان شمالی، خوزستان و همدان انجام شد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم اجرای این طرح در سال 1401، طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا در 37 شهر منتخب از استان‌های کشور انجام می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان تصریح کرد: همدان تنها استانی است که طرح سرشماری به‌صورت کامل در آن برگزار و اطلاعات تکمیلی اعلام می‌شود.

الوانیان اظهار کرد: اگرچه نتایج حاصل از سرشماری‌های سنتی با ارزش است، اما افزایش جمعیت کشورها و افزایش روزافزون تقاضاهای آماری کاربران و سیاست‌گذاران درخصوص اطلاعات آماری بیشتر و دقیق‌تر و در فواصل زمانی کمتر در چارچوب نظام‌های مدرن برنامه‌ریزی از یک‌سو و سنگین‌ بودن و مشکلات اجرای آن‌ها از سوی دیگر، کشورها را بر آن داشته تا به‌ سمت روش‌های بهینه‌تر انجام سرشماری پیش بروند.

وی ادامه داد: به ‌منظور دستیابی به شاخص‌ها و اطلاعات آماری مورد نیاز کاربران (به‌ویژه نظام برنامه‌ریزی کشور) و بهره‌گیری از این داده‌های ثبتی ارزشمند، اجرای سرشماری‌ها و طرح‌های آماری با استفاده از روش‌های به‌روز، بیش‌ازپیش ضرورت پیدا کرد و بر همین اساس مصوب شد از سال 1405، شیوه جمع‌آوری اطلاعات در سرشماری‌ ملی ایران از طریق سرشماری ثبتی مبنا انجام گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان گفت: با انجام سرشماری ثبتی مبنا، هزینه‌های زیاد انجام سرشماری خوداظهاری یا سنتی، به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

الوانیان تصریح کرد: اجرای این روش گامی مثبت در جهت دستیابی به افق چشم‌انداز 20 ‌ساله جمهوری اسلامی ایران از طریق تهیه و پیاده‌سازی نقشه جامع شبکه ملی آمار با اهداف و برنامه‌های آماری میان‌مدت و بلندمدت به‌شمار می‌آید.

براساس مصوبه ستاد ملی سرشماری ثبتی مبنا 1405، شرکت ملی پست به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان متولی تخصیص کد پستی 10 رقمی (کد یکتای شناسه مکان) و مجری پیاده‌سازی پروژه ملی جی‌نف (GNAF) تعیین شده و تاکنون بیش از 80 درصد اماکن شهری کشور دارای نشانی مکان‌محور شده‌اند.

سرشماری ثبتی مبنا، مبتنی بر دو عدد حاکمیتی است، شماره ملی به‌عنوان مشخص‌‎کننده هویت اشخاص و کد پستی که نمایانگر محل حضور اشخاص در شهر یا روستای خود است.

شناسه خبر 63990