شناسه خبر:63994
1401/9/29 09:02:14
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان:

از طرح‌های درآمدزا برای شهرداری دفاع می‌کنیم

سپهرغرب، گروه خبر: زهرا طالبی: مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: از طرح‌های درآمدزا برای شهرداری دفاع می‌کنیم.

نشست هم‌اندیشی نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با مدیرکل راه و شهرسازی استان، اعضای شورا و شهردار بهار در محل شهرداری بهار برگزار شد.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: سیاست ما حل موضوعات از طریق دستگاه‌های مجری است، زیرا دستگاه‌های مجری ازلحاظ فنی و کارشناسی اشرافیت کامل بر موضوع دارند و ما تسهیلگر موضوع هستیم.

فتح‌الله توسلی اعلام کرد: از 14 هزار میلیارد تومان اعتبار سفر ریاست‌جمهوری به استان همدان، تاکنون یک‌هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی افزود: در سفر ریاست محترم جمهور به استان مبلغ هفت میلیارد تومان برای تکمیل زیرگذر بهاران اختصاص یافت.

توسلی گفت: یکی از راه‌های مهم و شریانی استان همدان، راه همدان- گل‌تپه- علیصدر است که برای اجرای این پروژه 100 میلیارد تومان از محل اعتبارات امسال و 300 میلیارد تومان از سفر ریاست‌جمهوری تخصیص یافته است.

وی به اجرای طرح مجری ساختمان اشاره کرد و افزود: این طرح در شهرهای بالای 25 هزار نفر مشکل‌ساز شده است و دولت لایحه‌ای برای اصلاح این موضوع باید ارائه کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: احداث درمانگاه تأمین اجتماعی شهر بهار پس از چهار سال توقف و تعطیلی، آغاز به کار کرد و تکمیل شد و با تکمیل تجهیزات و نیروی انسانی در هفته آینده افتتاح خواهد شد.

وی با تأکید بر گسترش گلخانه‌ها در شهر بهار، گفت: سیاست وزارت جهاد بر تجمیع گلخانه‌ها و ایجاد گلخانه‌ای چندهکتاری است تا درآمد کسب‌شده و محصول تولیدی قابل توجه و مدیریت آن راحت‌تر شود.

این مقام مسئول به سفر معاون وزیر جهاد کشاورزی به بهار و کبودراهنگ خبر داد و افزود: مبلغ 100 میلیارد تومان از منابع دولتی برای لایروبی 600 حلقه قنات و کانال‌کشی برای دو شهرستان بهار و کبودراهنگ اختصاص یافت.

توسلی جلوگیری از کشت دوم محصولات کشاورزی، تکمیل زیرگذر شهیدزارعی، کاهش آلودگی ناشی از صنایع آلاینده و تفکیک حوزه انتخابیه را نیز مورد بحث قرار داد.

   سازمان نظام مهندسی مکلف به اجرای قانون است

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز گفت: اداره کل راه و شهرسازی از طرح‌هایی که برای شهرداری درآمد پایدار ایجاد کند، حمایت خواهد کرد.

ایوب اسدالهی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان مکلف به اجرای قانون حذف مجری در ساختمان‌هایی با سه سقف و تا 800 متر است، اما با وجود ابلاغ از سوی هیئت چهارنفره به سازمان نظام مهندسی، تاکنون اقدامی صورت نگرفته و همین امر باعث ساخت‌وساز غیر مجاز در سطح استان شده است.

   حذف مجری ساختمان برای جلوگیری از ساخت‌وساز غیر مجاز

رئیس شورای اسلامی شهر بهار نیز به عملکرد یک‌سال گذشته شهرداری و شورای اسلامی بهار اشاره کرد و گفت: طی یک‌سال گذشته 10 هزار تُن آسفالت‌ریزی در شهر بهار صورت گرفته که مقدار بی‌سابقه‌ای است.

سعید ماهری‌پیرو با تأکید بر حمایت همه‌جانبه مسئولان، ابراز کرد: در ادامه راه و برای رسیدن به اهداف، نیازمند حمایت و همراهی مسئولان هستیم.

وی افزود: دغدغه مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر، پیشرفت و توسعه همه‌جانبه شهر است و برای این منظور برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اجرای طرح مجری ساختمان برای مردم مشکل‌ساز شده است، گفت: با اجرای طرح مجری ساختمان، ساخت‌وساز در شهر بهار قفل شده و حذف مجری ساختمان از خواسته‌های شهروندان بهاری است.

وی تصریح کرد: از بهمن‌ماه سال گذشته نامه‌ای از سوی بازرسی استانداری مبنی بر ممنوعیت تفکیک اسناد عادی، به شهرداری ابلاغ شده و با توجه به اینکه 80 درصد اسناد شهر بهار عادی است، شهرداری نمی‌تواند زمین تفکیک کند و این رویه باعث افزایش قیمت زمین در شهر بهار شده است.

ماهری‌پیرو به خواسته‌های مردم بهار اشاره کرد و گفت: تعیین تکلیف اسناد اراضی پشت فرمانداری، رفع مشکل معبر در زمین‌های تفکیکی بهاران 12، تملک و اجرای کمربند ضلع غربی بهار، ابلاغ طرح تفصیلی شهر، تعیین تکلیف حریم سیاسی و سامان‌دهی چشمه قصابان و ورودی بهار از خواسته‌های اهالی است.

در ادامه تجاوز به راه‌های بین مزارع و کشت دوم توسط کشاورزان، عدم درآمد پایدار برای شهرداری، نبود بودجه برای توسعه حرم آیت‌الله بهاری، فعالیت صنایع آلاینده در شهرک صنعتی بهاران، خارج شدن برخی از زمین‌های مهم شهرداری از محدوده شهری، تأمین پارکینگ برای تجاری‌های بالای 25 متر در شهر بهار، توضیح ناعادلانه امکانات و اعتبارات در سطح استان، ازجمله مشکلاتی بود که توسط اعضای شورای اسلامی شهر بهار مطرح شد.

همچنین شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بهار بر تشکیل اصناف کشاورزی، سامان‌دهی صادرات کشاورزی، سامان‌دهی جوی‌های فصلی آب کشاورزی، تعجیل در راه‌اندازی درمانگاه تأمین اجتماعی، ایجاد زیرساخت‌ها برای احداث گلخانه، استانداردسازی زیرگذر نهالستان، لایروبی قنوات، تکمیل درمانگاه خیری شهرک فرهنگیان بهار، ایجاد نمایشگاه تخصصی ماشین‌آلات کشاورزی، آسفالت راه کوزه‌گران و راه جنگلبانی تأکید کردند.

در ادامه شهردار بهار گفت: احصای آمار و اطلاعات برای اشرافیت بر وضعیت موجود، در دستور کار قرار گرفته تا بتوان با چشم‌اندازی بهتر و با برنامه‌محوری به سوی اهداف از پیش تعیین‌شده حرکت کرد.

شاهین فرجی‌فر افزود: شهرداری همانند گذشته فقط یک نهاد خدماتی نیست و امروز به یک نهاد اجتماعی تبدیل شده است و می‌تواند در تمام سطوح زندگی مردم نقش‌آفرینی کند و این نقش‌آفرینی در فراغت، رفاه و زندگی مردم می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی به نابه‌سامانی ورودی شهر بهار اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شهر بهار در مسیر گردشگری قرار گرفته و ورودی شهر باید سامان‌دهی شود، در این راستا املاک قابل تملک شناسایی شده و در ادامه نیازمند حمایت اداره کل راه و شهرسازی هستیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: با ایجاد پهنه تجاری در بلوار 85 متری، مالکین در راستای توافق، ترغیب خواهند شد و با احداث کُندرو، تندرو، پارک نواری، پارک منطقه‌ای سه هکتاری، پهنه تجاری و دسترسی محلی و جمع‌آوری انبارها از این منطقه، سامان‌دهی بلوار 85 متری ورودی شهر بهار انجام می‌شود.

فرجی‌فر ادامه داد: ایجاد بلوار 85 متری در ورودی شهر بهار از میدان شهید سلیمانی نیز قابلیت اجرایی دارد و علاوه‌بر نوار سبز و پارک نواری، برای مالکین جذابیتی مانند پهنه تجاری تعریف شود.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی، تفکیک اراضی عادی باید در دستور کار قرار گیرد و تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.

این مقام مسئول با اشاره به خارج شدن برخی بنگاه‌های اقتصادی و زمین‌های مهم شهرداری از محدوده شهری، گفت: زمین 25 هکتاری شهرداری برای ایجاد مسکونی با تراکم پایین و همچنین زمین 16 هکتاری برای ایجاد میدان بار، از حریم خارج شده که امیدواریم اقدامات مرتبط در راستای رفع مشکلات صورت گیرد.

وی با بیان اینکه برای تملک اراضی کمربندی غربی بهار اعتبارات بالایی نیاز است، افزود: در راستای اجرای کمربندی ضلع غربی بهار باید شرایط مناسبی برای ترغیب مالکین فراهم شود.

در این جلسه مصوب شد جلسه‌ای با حضور معاونت عمرانی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شهردار بهار درخصوص طرح ورودی شهر بهار برگزار، اسناد مکاتبات مربوط به موضوعات شبهه‌ناک به اداره کل راه و شهرسازی ارسال و درخصوص راه دسترسی به اراضی تفکیکی بهاران 12 با حضور معاونت عمرانی استاندار تصمیم‌گیری شود.

شناسه خبر 63994