شناسه خبر:64093
1401/10/1 09:05:40
دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» غرب کشور به میزبانی همدان پایان یافت؛

نتیجه 6 برگزیده و سه شایسته تقدیر بود

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: دومین دوسالانه قصه‌گویی غرب کشور با معرفی 6 برگزیده به کار خود پایان داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، آیین اختتامیه دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» غرب کشور به میزبانی همدان ظهر روز گذشته با حضور نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری، مدیرکل امور مالیاتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بنیاد نخبگان استان همدان و مدیران کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه و کردستان برگزار شد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در این اختتامیه با بیان اینکه قله همه کارهای ما فرهنگ است، گفت: هنر باید مطابق با ذائقه امروز تعریف و در این راستا برنامه و ایده‌های نو مطرح و پیگیری شود.
حمیدرضا حاجی‌بابایی اظهار کرد: قصص قرآنی خود گویای این هنر است تا جایی که دانشمندان به این جمع‌بندی رسیدند که قصه‌گویی معرفت‌بخشی به دنبال دارد، به‌عبارتی مخاطب از قصه حرف‌ها و نکات مورد نظر را دریافت می‌کند؛ چنان که حرف اول و آخر را امروز باید در هنر زد.
وی یادآور شد: هنرنمایی در مسائل اجتماعی روز اجتناب‌ناپذیر است؛ به‌طوری که گاهی یک قصه یا یک سریال نشان از عظمت یک ملت در طول تاریخ دارد؛ همچون سریال درحال ساخت «سلمان» که جایگاه ایران را نمایان خواهد کرد.
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سریال مذکور یک انقلاب در سینمای ایران به‌شمار می‌رود، ادامه داد: دست به دست هم دادیم تا هرچه سریع‌تر این سریال به اتمام برسد؛ از همین رو باید جای هنر در جامعه تعریف شود.
وی با بیان اینکه هنر باید مطابق با ذائقه امروز تعریف و در این راستا برنامه و ایده‌های نو مطرح و پیگیری شود، گفت: باید به‌واسطه شعر، سخنرانی، پویانمایی و دیگر هنرها حرف‌هایمان را بزنیم.
حاجی‌بابایی با بیان اینکه قله همه کارهای ما فرهنگ است، خاطرنشان کرد: بنابراین گردهمایی اصحاب فرهنگ در راستای کتاب‌خوانی، ترویج مطالعه، شعرخوانی و قصه گویی مایه مسرت بوده؛ چراکه زیبایی همدان به فرهنگ و تاریخ و تمدن آن است.
وی با اشاره به اینکه تمام تلاش‌ها برای نشان دادن فرهنگ ایران و به تبع آن فرهنگ همدان است، اضافه کرد: شهری با سابقه همدان در دنیا سراغ نداریم، سابقه‌ای که به بیش از سه هزار و 300 سال می‌رسد.
نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت متذکر شد: همدان در زمانی 500 ساله پایتخت بوده؛ از همین رو خواهش می‌کنم برای حفظ و حراست این سابقه تاریخی همت کنیم.
وی در بخش پایانی سخنانش یادآور شد: سال 86 احداث پردیس سینمایی شروع شد تا با بهره‌برداری از آن همدان به مرکز پویانمایی بدل شود، اما هنوز نیمه‌کاره مانده؛ هرچند جلسات پیگیری برای باز کردن گره انجام می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز گفت: 22 اثر در دومین دوسالانه جشنواره قصه‌گویی نهال امید غرب کشور به رقابت پرداختند که از این تعداد 6 قصه‌گو برگزیده و سه نفر شایسته تقدیر شدند.
عاطفه زارعی اظهار کرد: قصه‌گویی شکلی از هنر است که گویندگان و شنوندگان آن باید انسان‌های زنده باشند.
زارعی با اشاره به اینکه قصه‌گویی تجربه‌ای است که در لحظه‌ آفریده می‌شود و منحصربه‌فرد و استثنایی به‌شمار می‌رود، افزود: قصه‌گویی جان‌بخشی دوباره به متن‌هایی است که با حس‌ها و ابزارهای گوینده منتقل می‌شود.
وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت قصه‌گویی در انتقال مفاهیم با رسالت ترویج فرهنگ عمومی، مطالعه و کتاب‌خوانی بر آن شدیم تا جشنواره‌ای در این راستا برگزار شود، تصریح کرد: همه می‌دانیم در خانه، مدرسه و کتابخانه‌های عمومی قصه‌گویی جریان‌آفرین و مورد اقبال بچه‌ها است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خاطرنشان کرد: کتاب‌های خوب و مناسب در کتابخانه‌های عمومی به‌تنهایی کافی نیست تا عادت به خواندن در کودکان شکل بگیرد؛ ازهمین‌رو اقداماتی همچون قصه‌گویی، کتاب‌خوانی، باهم‌خوانی، محتواسازی و جمع‌خوانی لازم است که انجام شود.
وی با تأکید بر اینکه اهمیت این مهم سبب شد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فراخوان استانی دوسالانه جشنواره‌ قصه‌گویی در دو بخش صحنه‌ای و دیجیتال را ارسال کند، یادآور شد: آثار ارسالی به دبیرخانه استانی جشنواره‌ قصه‌گویی به تفکیک چهار استان شامل همدان 392 اثر، کرمانشاه 271 اثر، کردستان 46 اثر و ایلام 109 اثر بوده است.
زارعی با اشاره به اینکه بعد از برگزاری مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی 23 اثر از چهار استان برگزیده شدند و به مرحله منطقه‌ای غرب کشور راه یافتند، افزود: البته 22 نفر در مرحله‌ منطقه‌ای حاضر شدند؛ از همدان 6 اثر، کرمانشاه پنج اثر، ایلام چهار اثر و کردستان هفت اثر در بخش صحنه‌ای به رقابت پرداختند. این 22 نفر رقابت کرده و درنهایت با نظر داوران 6 قصه‌گو منتخب و سه نفر شایسته تقدیر شدند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه راه‌یافتگان در مرحله کشوری به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت، اضافه کرد: برگزاری قصه‌گویی نهال امید تأکیدی بر استفاده از هنر قصه‌گویی در راستای ارتباط با کودک و انتقال مفاهیم در بخش کودک کتابخانه‌های عمومی است.
گفتنی است؛ در این آیین سمیه مجیدی از استان همدان، زهرا مشاهیری از استان ایلام، نسیم ترکاشوند از استان همدان، پرشنگ سنگین‌آبادی از کردستان، زهره نوری از استان کرمانشاه و زیبا عبدالملکی از استان کردستان به‌عنوان نفرات برگزیده که به مرحله کشوری راه یافتند، توسط داوران انتخاب شدند.
همچنین طاهره اصفهانی از استان کردستان، سیما نوروزی‌سپیده از استان همدان و مینا عسگری از استان کردستان به‌عنوان شایستگان تقدیر شناخته شدند.

شناسه خبر 64093