شناسه خبر:64206
1401/10/4 10:32:42
کارنامه اقتصادی یک‌‍ساله دولت در استان‌ها زیر ذره‌بین؛

عبور کردستان از گردنه عقب‌ماندگی با اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی

سپهرغرب، گروه خبر: با اجرا و تکمیل طرح‌های بزرگی مانند آبرسانی به سنندج، ایجاد زنجیره فولاد، احداث پتروشیمی بعثت و طلای سقز و آغاز مرحله نخست عملیات اجرایی منطقه آزاد توسط دولت سیزدهم در استان کردستان می‌توان امیدوار بود دوران عقب‌افتادگی صنعتی و اقتصادی کردستان پایان یابد و فصل جدیدی در این استان آغاز شود.

در عمر یک ساله دولت سیزدهم هم اقدامات خوبی در راستای بهبود وضعیت تولید و اشتغال کردستان انجام شده ولی آنگونه که باید و شاید به آن پرداخته نشده که مردم به طور شفاف در جریان فعالیت‌های انجام‌شده قرار گیرند.
با این وجود فعالیت‌های اقتصادی نخوابیده و تعطیل نشده به گونه‌ای که در کردستان طی یک سال اخیر 134 پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت با سرمایه‌گذاری 6 هزار و 354 میلیارد ریال صادر شده است.
افزون بر این 971 جواز تأسیس با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 115 هزار و 311 میلیارد ریال در استان صادر شده است صدور این تعداد جواز نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران و متقاضیان همچنان خواهان سرمایه‌گذاری در بخش تولید صنعتی استان هستند. با بهره‌برداری از این تعداد جواز تأسیس برای 13 هزار و 616 نفر شغل ایجاد می‌شود و این خود نویدبخش بهبود وضعیت بیکاری در این منطقه است.
به غیر از این موارد چندین طرح پیشران توسعه صنعتی کردستان در دست اجرا است که با اتمام آن‌ها روزهای روشنی در انتظار صنعت استان است و دولت سیزدهم هم با نگاهی ویژه و تلاشی مضاعف به‌دنبال اجرایی کردن آن‌ها است.
کردستان دارای 18 سد است یکی از این سدها که چند سالی است از آبگیری آن می‌گذرد و جزو جدیدترین طرح‌های به بهره‌برداری رسیده است. در 40 کیلومتری شهر سنندج واقع شده و حجم مخزن آن 300 میلیون مترمکعب است که علاوه بر تأمین آب شرب قرار است به بخش کشاورزی و صنعت هم اختصاص پیدا کند. 90 میلیون مترمکعب از آب این سد به بخش صنعت به‌ویژه در شهرستان‌های قروه و دهگلان اختصاص پیدا خواهد کرد و همین نویدبخش رونق صنعت و واحدهای تولیدی بیشتر و در نتیجه افزایش اشتغال در منطقه است.
یکی از طرح‌های مهم اقتصادی و عمرانی استان کردستان که در دولت سیزدهم و توسط رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید؛ سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج است.
عملیات اجرای این سامانه از بهمن سال 1399 آغاز شد ولی در دولت دوازدهم به طور کامل اجرایی نشد و حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که به‌عنوان یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت کار دولتمردان دولت سیزدهم قرار گرفت و در آذر سال 1401 به اتمام رسید. دولت برای بهره‌برداری از این طرح هشت هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار هزینه کرد.
افزون بر تأمین آب شرب مردم؛ عبور مسیر خط انتقال این سامانه از مناطق سخت‌گذر منجر به تعریض جاده‌های روستایی و بهره‌مندی روستاهای واقع در این محوده از خدمات زیربنایی شد.
بر اساس اعلام معاون اجرایی طرح سد آزاد این سامانه برای جمعیت 700 هزار نفری سنندج و افق 1420 پیش‌بینی شده و سالانه 57 میلیون مترمکعب آب از سد آزاد وارد تصفیه‌خانه آب سنندج خواهد شد.
یکی از مهم‌ترین طرح‌های اقتصادی کردستان در یک سال گذشته، تکمیل زنجیره فولاد است؛ با توجه به اینکه این استان ظرفیت فراوانی در حوزه معادن سنگ آهن دارد، در راستای جلوگیری از خام‌فروشی این ماده معدنی و ایجاد ارزش افزوده آن، طرح ایجاد زنجیره فولاد تهیه و تدوین شد و هم‌اکنون در حال اجرا است.
به گفته حامد قادرزاده؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان یکی از دلایل پایین بودن شاخص‌های اقتصادی در این استان به خام‌فروشی در بخش معدن و کشاورزی بازمی‌گردد بنابراین اجرای زنجیره فولاد در این استان با تأکید بر مزیت نسبی و توجیه اقتصادی آن ضروری است.
در راستای تکمیل زنجیره فولاد تاکنون 6 طرح در شهرستان‌های بیجار، قروه و سقز در حال اجرا بوده و توسط شرکت ذوب آهن سقز سه طرح کنسانتره و گندله آهن هر کدام به ظرفیت اسمی دو میلیون تن و آهن اسفنجی هم به ظرفیت یک میلیون و 400 هزار تن در حال ساخت است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان میزان سرمایه‌گذاری طرح‌های تکمیل زنجیره فولاد در شهرستان سقز را 100 هزار میلیارد ریال خواند و گفت: با اجرای این طرح‌ها برای یک هزار و 150 نفر اشتغال ایجاد می‌شود.
بختیار خلیقی مجموع پیشرفت فیزیکی واحدهای کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی سقز را 45 درصد اعلام کرد و گفت: افزون بر این واحد تولید گندله در شهرستان بیجار هم با ظرفیت اسمی یک میلیون تن و سرمایه گذاری 9 هزار و 675 میلیارد ریال در حال اجرا است.
شرکت صنایع فولاد کردستان هم در شهرستان‌های بیجار و قروه در حال اجرای واحدهای تولید آهن اسفنجی با ظرفیت اسمی یک میلیون و 600 هزار تن و ورق گرم فولادی با ظرفیت یک میلیون تن است.
تکمیل زنجیره ارزش سنگ آهن در کردستان از دیگر طرح‌های بزرگی است که دولت در یک سال گذشته دنبال کرده است، تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش سنگ آهن از اکتشاف و استخراج تا فرآوری کامل مواد معدنی اردیبهشت امسال بین شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و استانداری کردستان امضا شد.
اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان با اشاره به اینکه تاکنون 18 نوع ماده معدنی در استان شناسایی شده، افزود: در حوزه صنعت و معدن نیازمند انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان هستیم که آن‌ها را به‌عنوان پروژه‌های پیشران تعریف تا زمینه توسعه استان فراهم شود.
غیر از طرح‌های مرتبط با زنجیره فولاد و آهن؛ طرح پتروشیمی بعثت کردستان از دیگر طرح‌های پیشران استان در یک سال گذشته است.
تفاهم‌نامه احداث این طرح اواخر سال 1399 منعقد شد ولی تا روی کارآمدن دولت سیزدهم در این زمینه فعالیتی انجام نشد و حال به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان صندوق توسعه ملی با تأمین وام ارزی مورد نیاز این طرح به مبلغ 550 میلیون یورو و کل سرمایه‌گذاری 750 میلیون یورو از طریق کنسرسیوم بانکی موافقت کرده است.
قادرزاده افزود: این میزان تسهیلات از طریق کنسرسیوم بانکی با محوریت ملت و عضویت بانک‌های ملی، سپه، تجارت و صادرات پرداخت می‌شود که یکی از این بانک‌ها تاکنون موفق به تنظیم قرارداد سپرده‌گذاری ارزی با صندوق ملی نشده که دستور تسریع در این زمینه داده که بعد از این طی مرحله عملیات اجرایی کردن این طرح هم آغاز می‌شود.
طرح توسعه شرکت کاشی کسرا در شهرستان دهگلان با ظرفیت اسمی 1.5 میلیون مترمربع و سرمایه گذاری 287 میلیارد ریال دارای 33 درصد پیشرفت فیزیکی هم از دیگر طرح‌های پیشران صنعتی استان است.
از دیگر مهم‌ترین طرح‌های صنعتی پیشران درحال اجرای استان می‌توان به طرح عقیق سنگ آبیدر در شهرستان دیواندره تولیدکننده انواع پروفیل آلومینیومی با ظرفیت 50 هزار تن و سرمایه‌گذاری 448 میلیارد ریال و اشتغال‌زایی 50 نفر با 32 درصد پیشرفت فیزیکی اشاره کرد.
طرح طلای قلقله سقز هم جزو طرح‌های صنعتی پیشران استان است هرچند بخش معدن آن سال 1396 کلنگ‌زنی شد ولی تا سال گذشته درگیر مجوز احداث کارخانه استحصال بود. مجوز احداث آن صادر شده و 10 آذر سال جاری هم در دومین حضور رئیس جمهور در کردستان کلنگ احداث آن بر زمین زده شد.
بر اساس اکتشافات انجام‌شده ذخیره قطعی طلا معدن قلقله افزون بر 10 میلیون تن است و شرکت شستا با یک هزار و 350 میلیارد تومانی اقدام به آغاز عملیات احداث کارخانه استحصال طلا کرده، براساس اکتشافات انجام‌شده ذخیره قطعی طلا معدن قلقله افزون بر 10 میلیون تن است و شرکت شستا با یک هزار و 350 میلیارد تومانی اقدام به آغاز عملیات احداث کارخانه استحصال طلا کرده است.
به گفته مدیرعامل شرکت طلای کردستان احداث کارخانه توسط شرکت پیمانکاری ایرتیک انجام می‌شود و براساس قرارداد منعقد شده تا دو سال آینده عملیات احداث این کارخانه باید به اتمام برسد.
محمد قادرمرزی ادامه داد: به‌کارگیری نیروی کارگری از روستاهای اطراف از دیگر اقداماتی است که در دستور کار متولیان معدن و کارخانه طلا است و در این رابطه در کارخانه طلای قلقله برای 350 نفر اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد.
ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی کردستان 15 اردیبهشت 1400 در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و مرحله نخست عملیات اجرایی آن و تعیین مدیر اجرایی و افتتاح ساختمان‌های اداری این منطقه هشت و 9 اسفند همین سال در این دو شهرستان با حضور سعید محمد، دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد انجام شد.
مساحت منطقه آزاد کردستان پنج هزار و 500 هکتار است که دو هزار هکتار آن در شهرستان بانه و سه هزار و 500 هکتار آن هم در شهرستان مریوان قرار دارد.
به گفته مدیر اجرایی منطقه آزاد بانه-مریوان در سفر رییس جمهور به کردستان دو هزار و 400 میلیارد ریال برای منطقه آزاد کردستان تخصیص داده شده که 800 میلیارد ریال آن مربوط به سال جاری بوده و برای توسعه زیرساخت‌های منطقه هم اعتباری افزون بر 17هزار میلیارد ریال مورد نیاز است.
استاندار کردستان هم اعلام کرد: 50 عنوان درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان در یک سال اخیر به ثبت رسیده است که بی شک اجرای آنها موجب تحول اقتصادی در استان می‌شود.
شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان سال گذشته زمینه بازگشت 45 واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان را فراهم کرد و امسال هم قرار شده زمینه احیای همین تعداد واحد را ایجاد کند.
در جدیدترین مورد با پیگیری و همت این ستاد زمینه احیای کارخانه «پرریس کردستان» که در زمینه پوشاک در سال‌های 1381 تا 1396 فعال بود و در پنج سال اخیر به دلیل بدهی بانکی تعطیل شده بود؛ فراهم و به سرمایه‌گذار خارجی واگذار شد.
به گزارش ایرنا بی‌شک اجرای پروژه‌های صنعتی در حال اجرای کردستان گام مؤثری در راستای حرکت این استان به سمت صنعتی شدن است که با تحقق این مهم شرایط اشتغال و درآمد مردم استان بهبود پیدا خواهد کرد.

شناسه خبر 64206