شناسه خبر:64320
1401/10/7 08:58:10

سپهرغرب، گروه خبر: وضعیت این روزهای فرودگاه کرمانشاه اسف بار است. پروازها به کمترین میزان خود رسیده و خبر امیدوار کننده‌ای نیز از افزایش فعالیت آن به گوش نمی‌رسد. هرچند مسئولان استانی وعده‌هایی از توسعه این فرودگاه مهم داده‌اند، حال باید دید این وعده‌ها چقدر رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت.

روزانه افراد زیادی برای صرفه جوی در زمان،سفر راحت تر و... سفر هوایی را انتخاب می‌کنند. اما حدودا یک‌سال می‌شود به علت کاهش پروازهای فرودگاه کرمانشاه پیداکردن بلیت برای مقصد و زمان مورد نظر بسیار سخت یا غیر‌ممکن شده است.
با توجه اینکه فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی از اهمیت ویژه‌ای در غرب کشور برخوردار است و البته به عنوان یک کلانشهر انتطار می‌رود این پایانه مسافربری عملکرد بهتری داشته باشد، اما متاسفانه مدت‌ها است فرودگاه کرمانشاه شاهد کاهش چشمگیر تعداد پروازها است، که موجبات ناراضی مردم را فراهم آورده است.
از ابتدای امسال به دلیل تعمیر و مرمت باند فرودگاه بر اساس اطلاعات دریافتی شمار پروازهای هفتگی فرودگاه کرمانشاه از 150 پرواز به 40 پرواز تقلیل یافته و همین موضوع مشکلاتی جدی برای مردم به ویژه درخصوص سفر و امور اضطراری و بدون برنامه‌ریزی قبلی ایجاد کرده است.
ساخت فرودگاه اشرفی اصفهانی سال 1350 در زمینی به مساحت 200 هکتار شروع شد و پس از به بهره‌برداری در 10 سال ابتدایی تاسیس، یکی از اصلی‌ترین فرودگاه‌های کشور محسوب می‌شد. این فرودگاه را نمی‌توان فقط مختص استان کرمانشاه دانست، مسافرانی که قصد دارند با هواپیما به شهر و استان‌های غربی سفر کنند بلیط هواپیما کرمانشاه را رزرو می‌کنند و پس از رسیدن به این شهر، با اتوبوس یا خودرو به مقصد می‌روند.
به دلیل اینکه فرودگاه کرمانشاه نزدیک‌ترین فرودگاه به شهرهای مرزی است، برای سفر به عتبات عالیات مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ایام سفر اربعین امسال هشت پرواز فوق‌العاده در فرودگاه کرمانشاه از 23 شهریور تا یکم مهر ماه با همکاری شرکت هواپیمایی سپهران در مسیرهای کرمانشاه-تهران و بالعکس و کرمانشاه-مشهد و بالعکس برقرارشد؛ همچنین عملیات اعزام هوایی زوار اربعین در قالب 16 پرواز در مسیر رفت و برگشت کرمانشاه-نجف طی ایام اربعین انجام شده است.
فعالیت فرودگاه کرمانشاه در سال‌های گذشته و ایام امسال اربعین بر توانایی و پتاسیل فعالیت این فرودگاه کرمانشاه را اثبات می‌کند، از سوی دیگر مسولین استانی طی گفت‌وگوهایی در ماه‌های اخیر خبر از تخصیص اعتباربرای مرمت باند فرودگاه داده‌اند.
شاید سال بعد اتفاق مثبتی رخ بدهد، فعلا خبری خاصی نیست!
در همین خصوص، حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا در اواسط مرداد ماه در گفت‌وگویی، اظهار کرد: به‌منظور رفع مشکلات فرودگاه کرمانشاه، جلسه‌ای در مجلس شورای اسلامی با حضور آقای مصری و آقای رشیدی نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس، مسئولان سازمان هواپیمایی ‌کشوری، معاون وزیر راه و مدیر عامل ایران ایر در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در جلسه مذکور مقرر شد 100 نفر به ظرفیت پروازی کرمانشاه اضافه شود و بر اساس تعیین یک زمان‌بندی، تا پایان خرداد سال آینده اصلاح و مرمت باند فرودگاه کرمانشاه به اتمام برسد و دیگر هواپیماهای سنگین هم بتوانند در کرمانشاه فرود آیند.
حجت‌الاسلام حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: همچنین تا زمان پایان اصلاح و مرمت باند فرودگاه کرمانشاه قرار شد با هواپیماهایی مثل فوکر و ای تی آر که چندان سنگین نیستند، خدمات بیشتری به مسافران کرمانشاه ارائه شود و روزانه 100 نفر به ظرفیت فعلی پروازی کرمانشاه افزوده شود.
عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: ظرفیت پروازی کرمانشاه از 150 پرواز هفتگی به 40 پرواز تقلیل یافت که به دنبال برگزاری جلسه مذکور و با لحاظ محدودیت‌های پروازی مبنی بر عدم امکان نشستن هواپیماهای سنگین، 100 نفر به ظرفیت حمل هوایی مسافر در کرمانشاه افزوده خواهد شد، در نتیجه تعداد پروازها در هفته افزایش می‌یابد و تا حدودی حمل و نقل هوایی مسافران تسهیل می‌شود.
همچنین مدیر کل فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه در آیین افتتاح رمپ خروجی فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی اصفهانی گفت: برای طرح توسعه فرودگاه حدود 300 تا 320 میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت فرودگاهی کشور و همچنین سفر ریاست جمهور به استان کرمانشاه مصوب شد.
مجتبی بیاتی افزود: با پیگیری‌های استاندار کرمانشاه، مشکلات معارض باند دوم فرودگاه برطرف شده و به زودی عملیات اجرایی این باند آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه فرودگاه کرمانشاه به عنوان تنها فرودگاه 24ساعته منطقه محسوب می‌شود که در رده‌های هشتم و نهم کشور قرار دارد، ادامه داد: برای طرح توسعه فرودگاه حدود 300 تا 320 میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت فرودگاهی کشور و همچنین سفر ریاست جمهور به استان کرمانشاه مصوب شده و امیدواریم بتوانیم به موقع طرح توسعه فرودگاه کرمانشاه را عملیاتی کنیم.
عداد پروازهای کرمانشاه به حداقل رسیده است
مدیرکل فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه با بیان اینکه متاسفانه تعداد پرواز‌های فرودگاه کرمانشاه به حداقل رسیده، افزود: با توجه به اینکه باند فرودگاه کرمانشاه در سال 50 احداث شده لذا مشکلاتی دارد و پروازهای بزرگ و پهن پیکر نمی‌توانند از این باند استفاده کنند و بیشتر پرواز‌های بدنه کوچک و متوسط در آن انجام می‌گیرد و به همین جهت در ناوگان شرکت‌های هواپیمایی محدودیت در پروازها داریم که از این بابت از مردم عذرخواهی می‌کنیم وامیدوارم با همدلی که بین مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ریاست هواپیمایی ایجاد شده و همچنین پیگیری‌های استاندار و نمایندگان مجلس بتوانیم فرودگاه کرمانشاه را که تنها فرودگاه 24 ساعت منطقه است، به جایگاه اصلی خود برسانیم.
گفتنی است؛ در حالی که فرودگاه کرمانشاه عنوان فرودگاه بین‌المللی را بر دوش می‌کشد اما عملا پرواز بین‌المللی را ندارد و در خصوص پروازهای داخلی هم نه تنها تعداد پرواز افزایش نیافته بلکه در محدودترین حالت ممکن است وخبری عملیات ترمیم باند و... نیست. انتظار می‌رود مسیولین مربوطه همت و پیگیری جدی تری برای حل این مسئله به کار ببرند.

شناسه خبر 64320