شناسه خبر:64343
1401/10/8 09:31:46

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل ثبت‌ احوال استان همدان از کاهش 30 درصدی ثبت وفات در همدان خبر داد و گفت: کاهش کرونا و توجه به واکسیناسیون در این امر حائز اهمیت بوده است.

بابک بختیاری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سوم دی ماه به عنوان روز ملی ثبت احوال نامگذاری شده است اظهار کرد:‌ سازمان ثبت‌احوال وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ‌ومیر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی نظیر شناسنامه را بر عهده دارد.
وی با اشاره به اینکه ثبت احوال به واسطه انتشار آمارهای انسانی به عنوان یکی از مهمترین دستگاه حاکمیتی به شمار می‌آید گفت: پایه‌های آمار انسانی توسط این دستگاه تهیه شده و در اختیار برنامه‌ریزان کشور قرار می‌گیرد و از این منظر بسیار حائز اهمیت است.
مدیرکل ثبت‌ احوال استان همدان به تهیه آمار این مجموعه در 9 ماهه امسال اشاره کرد و افزود:‌ در این مدت 16 هزار و 699 واقعه ولادت در استان ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روند کاهشی داشته و تقریبا 4 درصد کاهش ثبت موالید را مشاهده می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه امسال 8 هزار و 680 واقعه فوت به ثبت رسیده که خوشبختانه نسبت به سال گذشته کاهش 31 درصدی را نشان می‌دهد گفت: ثبت وقایع باید در مهلت مقرر قانونی انجام شود و محدودیت زمانی برای ولادت 15 روزه است که خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته در استان 99.8 درصد وقایع ولادت در مهلت قانونی به ثبت می‌رسد.
بختیاری با اشاره به اینکه درصد ثبت آمار فوتی استان در مهلت قانونی 10 روزه، 99 درصد است عنوان کرد: نرخ ثبت ولادت در استان نیز 12.5 در هزار است، یعنی به ازای هر یک هزار نفر جمعیت به صورت میانگین 12.5 نفر به جمعیت ما افزوده می‌شود.
بالاترین نرخ ولادت در همدان مربوط به کبودراهنگ است
وی با تاکید به اینکه بالاترین نرخ ولادت در استان مربوط به شهرستان کبودراهنگ با 13.8 در هزار و پایین‌ترین نرخ ولادت در استان مربوط به شهرستان نهاوند با 10.8 در هزار است گفت: نرخ ولادت جهانی 18 در هزار است، یعنی به ازای هر یک هزار نفر جمعیت در طی سال 18 نفر به جمعیت جهان افزوده می‌شود.
مدیرکل ثبت‌احوال استان همدان با اشاره به اینکه نرخ فوت در استان 6.5 در هزار است و بالاترین نرخ مربوط به ملایر است با 7 در هزار و کمترین مربوط به کبودراهنگ با 5 در هزار خاطرنشان کرد: به واسطه پوشش کامل وقایع، همدان جزو استان‌های پیش رو است و از لحاظ پوشش ثبت وفات جایگاه سوم را در کشور داریم.
وی با بیان اینکه در 9 ماهه سال جاری 10 هزار و 935 واقعه ولادت استان مربوط به وقایع شهری بوده که تقریبا 65.5 درصد ولادت‌ها را شامل می‌شود گفت: 5 هزار و 764 واقعه ولادت استان مربوط به وقایع روستایی بوده که تقریبا 34.5 درصد آمار ولادت‌ها را شامل می‌شود.
ولادت پسران بیشتر از دختران
بختیاری 8 هزار و 821 واقعه ولادت به ثبت رسیده را مربوط به پسران دانست که در مجموع 52.8 درصد ولادت‌ها را در برمی‌گردد افزود: 7 هزار و 78 واقعه از مجموع وقایع به ثبت رسیده مربوط به دختران با 47.2 درصد است.
وی با اشاره به اینکه نسبت جنسی در 9 ماهه امسال در استان همدان 112 بوده یعنی به ازای تولد 100 نوزاد دختر 112 نوزاد پسر متولد شده است گفت: 5 هزار و 521 واقعه فوت به ثبت رسیده مربوط به متوفیان شهری است که 63.7 درصد آمار را شامل می‌شود و این میزان در بین جمعیت روستایی 3 هزار و 146 بوده که معادل 36.3 درصد آمار واقعه فوت است.
مدیرکل ثبت‌احوال استان همدان با بیان اینکه 5 هزار و 56 واقعه فوت به ثبت رسیده مربوط به مردان معادل 58.3 درصد از مجموع آمار است افزود: 3 هزار و 611 واقعه مربوط به متوفیان خانم بوده که معادل 41.7 درصد است.
وی با اشاره به اینکه نسبت جنسی فوتی‌ها در 9 ماهه امسال 140 بوده یعنی به ازای فوت 100 زن 140 مرد فوت شده است در ادامه در خصوص علت کاهش آمار ولادت و ضرورت اقدامات لازم در افزایش این آمار عنوان کرد: چند عامل در جمعیت موثر بوده که یکی از آن مربوط به زاد و ولد است، شاخص مهاجرت، ازدواج و طلاق نیز در این امر حائز اهمیت بود و از طرفی موضوعات فرهنگی و نهادینه‌سازی آن زمان‌بر است.
کاهش ازدواج و افزایش طلاق
بختیاری با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 9 هزار و 413 واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که تقریبا 8.9 درصد کاهش ثبت ازدواج را نسبت به سال گذشته داریم یادآور شد: امسال 3 هزار و 8 واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که در مقایسه با سال گذشته تقریبا 8 درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه نسبت ازدواج به طلاق در استان تقریبا 3.2 است و این آمار جای بحث و تحلیل دارد افزود:‌ در سال 81 از هر 11 واقعه ازدواج یک مورد منجر به طلاق و جدایی می‌شد اما امروز این شاخص به 3 رسیده است و باید در کاهش آسیب‌های اجتماعی کوشید و عوامل معیشتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز شناسایی و احصاءکرد و روی این عوامل اقدامات لازم را انجام داد.
کاهش 30 درصدی ثبت وفات در همدان
مدیرکل ثبت‌احوال استان همدان بیان کرد: خوشبختانه در 9 ماهه امسال شاهد کاهش 30 درصدی ثبت وفات بودیم و این به موضوع واکسیناسیون بیماری کرونا برمی‌گردد و یک دستاورد مهم برای نظام بهداشت و کشور است.
وی در ادامه به خدمات دیگر اداره کل ثبت‌احوال اشاره کرد و گفت:‌ در 9 ماهه امسال 65 هزار و 510 جلد شناسنامه مکانیزه صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
بختیاری با بیان اینکه 35 هزار و 381 درخواست کارت ملی هوشمند در 9 ماهه امسال ثبت شده است افزود:‌ در این مدت 63 هزار و 206 قطعه کارت هوشمند ملی از سازمان به استان ارسال شده که 56 هزار و 688 قطعه کارت‌ها تحویل صاحبان قانونی آنها شده است.
وی بیان کرد: طی مقطعی در تامین کارت خام هوشمند ملی با مشکل مواجه بودیم اما خوشبختانه با استقرار تیم جدید در سازمان ثبت‌احوال و تمهیدات صورت گرفته و پیگیری‌های لازم، امروز این اقدام روند خوبی به خود گرفته است.
مدیرکل ثبت‌احوال همدان با اشاره به اینکه قریب به 10 میلیون بدهی در سازمان ثبت‌احوال داشتیم یعنی 10 میلیون نفر اقدام به ثبت‌نام کارت هوشمند ملی کرده بودند اما به واسطه مشکلات تامین کارت خام و صدور آن شکل نمی‌گرفت افزود: اخیرا قریب به 8 میلیون بدهی تسویه شده و امیدواریم تا پایان سال بدهی معوقی در زمینه کارت هوشمند ملی نداشته باشیم و به روند صدور یک هفته‌ای برسیم.
10 خدمت ثبت‌احوال غیرحضوری شده است
بختیاری به درگاه اینترنتی NCR.IR در ثبت آدرس جدید محل زندگی افراد اشاره کرد و گفت: این درگاه از طریق مرورگر تلفن همراه نیز در دسترس افراد است و امکان اعلام تغییر نشانی به صورت مجازی و در کمتر از 5 دقیقه برای هموطنان در سامانه ثبت احوال فراهم شده است.
وی خاطرنشان کرد:‌ درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور( سهیم) با ارائه 10 خدمت به عموم مردم در راستای کاهش مراجعات و تعامل بیشتر دوسویه با مردم، یک سازمانی تمام الکترونیک و غیر حضوری بوده که اخیرا راه‌اندازی شده است.
مدیرکل ثبت‌ احوال استان همدان بیان کرد: سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان (سهیم )شامل خدماتی مانند پایگاه اطلاعات خانواده( روابط سببی و نسبی)، ثبت نام کارت هوشمند ملی، درخواست تغییر نشانی، درخواست انتخاب نام، مدارک پیدا شده، درخواست صدور گواهی تجرد، ثبت شکایات، اخبار و قوانین و مقررات است.

شناسه خبر 64343