شناسه خبر:64414
1401/10/10 09:45:57

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار شهرستان سقز گفت: بیش از یک هزار کم‌سواد و بیسواد در این شهرستان جذب آموزش‌های سوادآموزی شدند.

جعفر توان روز پنجشنبه در آیین تجلیل از آموزشیاران نهضت سوادآموزی شهرستان سقز با اشاره به آمارهای مقایسه‌ای در قبل و بعد از انقلاب اسلامی، اظهار کرد: روند ریشه‌کنی بیسوادی در ایران اسلامی بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، شتاب مناسبی گرفته است و در این شهرستان هم طی سال‌های اخیر افزون بر هزار نفر از افراد کم‌سواد و بیسواد، آموزش‌های سوادآموزی دریافت کردند.
وی با بیان اینکه افراد بیسواد، آسیب پذیر و آسیب رسان هستند و باید برای ریشه کنی بیسوادی و انسداد مبادی بیسوادی مجدانه تلاش کرد، افزود: در دین مبین اسلام به سواد و سوادآموزی توجه زیادی شده به گونه‌ای که در جنگ بدر، اسیران جنگی به جای فدیه، افراد بیسواد را آموزش می‌دادند.
فرماندار سقز بر جلوگیری از ترک تحصیل دختران در سطح روستاها تأکید کرد و گفت: این شهرستان دارای ظرفیت مناسبی در بحث وجود مدارس شبانه‌روزی است و نباید از این ظرفیت غفلت کرد.
توان در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت جهاد تبیین خدمت یادآور شد: اقدامات و فعالیت‌های خدمات‌رسانی در این شهرستان انجام شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آبرسانی و آسفالت راه روستایی است و روند اجرای آن شتاب بیشتری گرفته است.
بهزاد رحیمی، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم اظهار کرد: برای تبدیل وضعیت آموزشیاران نهضت، در تلاش هستیم.
رئیس اداره نهضت سواد آموزی شهرستان سقز هم شیوه کلاس‌گذاری تلفیقی و غیرفعال کردن مراکز یادگیری محلی را از دغدغه‌ها برشمرد و گفت: سال گذشته یک هزار و 78 کم‌سواد و بیسواد جذب شدند.
سرپرست آموزش و پرورش سقز گفت: وضعیت استخدامی آموزشیاران، به‌کارگیری افراد حق التدریس، استخدام آموزشیاران و رفع مشکل نیروهای پیش‌دبستانی یکی از مطالبات مردم این شهرستان است.
یک هزار و 200 آموزش دهنده در سطح استان کردستان فعالیت دارند.

شناسه خبر 64414