شناسه خبر:64443
1401/10/11 09:45:24

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: یک فعال اجتماعی با اشاره به تغییر ساعت شروع به‌کار ادارات در استان همدان، گفت: این تغییر ساعت مانند بلایی بر سر مردم نازل شده که نمی‌دانیم این موضوع را به چه کسی بگوییم؛ البته بنده مطلبی با این مضمون برای دادگستری فرستاده‌­ام که این دستگاه به داد ما برسد.

اواخر آذرماه بود که خبر تغییر ساعت شروع به‌کار ادارات در سال جاری توسط استانداری همدان به عموم مردم اعلام شد. این تغییر در راستای کاهش مصرف گاز بوده و از اول دی‌ماه تا پایان بهمن‌‌ماه اعمال می‌شود.
بر این اساس ساعت کار اداری همه دستگاه‌های اجرایی استان از ساعت 9 صبح تا 14 بعدازظهر اعلام شد؛ اکنون با گذشت 10 روز از اجرای این تصمیم، شاهد هستیم که مشکلاتی برای شهروندان همدانی ایجاد شده است. این تغییر ساعت موجب شده تا ترافیک بیشتری را در همدان طی ساعت 9 شاهد باشیم، چراکه قبل از اجرای این برنامه در راستای تنظیم ترافیک، به‌ترتیب با شروع کار کارمندان از ساعت هفت‌ونیم صبح و سپس دانش‌آموزان ساعت هفت و 45 دقیقه، تقریباً ترافیک اصلی شهر تا ساعت 9 به یک سامانی می‌رسید و در این ساعت بیشتر بازاریان و خانواده‌ها برای خرید روزانه در معابر تردد می‌کردند، اما با برنامه اخیر همه اقشار بین ساعت هشت و 45 تا 10 در سطح شهر تردد می‌کنند و این مهم با توجه به محدودیت ظرفیت معابر ما، چیزی جزء ترافیک، افزایش آلودگی هوا و چالش اجتماعی به همراه نخواهد داشت.
دیگر موضوعی که این تغییر ساعت به آن دامن زده، انجام دیرهنگام کار مراجعین در ادارات است؛ البته این موضوع با کاهش ساعت کار، امری بدیهی بوده و دور از انتظار نیست، به‌هرحال کارمندان ساعات کمتری برای ارائه خدمات در اختیار دارند.
با توجه به مشکلات عدیده پیش‌آمده، ابوالقاسم سوزنچی که از معلمان باسابقه و بازنشسته آموزش‌وپرورش بوده و اکنون فعال اجتماعی است، در گفت‌وگویی با سپهرغرب به شرح وضعیت کنونی پرداخت که در ادامه می‌خوانیم:
این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه تغییر ساعات ادارات متأسفانه مشکلی است که بر مشکلاتمان اضافه شده است، گفت: این تصمیم توسط ریاست‌جمهوری به‌علت کمبود گاز گرفته شد؛ ساعت کار ادارات تغییر کرد تا مصرف گاز کاهش یابد، البته هنوز آماری در این خصوص که آیا این کار مؤثر بوده و این تغییر ساعت کاهش مصرف را به دنبال داشته است یا خیر؟ وجود ندارد.
ابوالقاسم سوزنچی ابراز کرد: این تغییر ساعت مانند بلایی بر سر مردم نازل شده که نمی‌دانیم این موضوع را به چه کسی بگوییم؛ البته بنده مطلبی با این مضمون برای دادگستری فرستاده‌ام که این دستگاه به داد ما برسد.
وی افزود: در این موضوع ابتدا یک خلاف شرع رخ داده است؛ به‌طوری که دادن اختیار به استان‌ها، باعث شد تا همدان تصمیم کاهش فعالیت یک‌ساعته ادارات گرفته شود.
سوزنچی ادامه داد: به‌واقع معمول ساعت کار 6 ساعته ادارات، درحال حاضر به پنج ساعت کاهش یافته؛ اگر تعداد کارمندان را حدود 50 هزار نفر درنظر بگیریم، روزانه به حدود 50 هزار ساعت کم‌کاری یا عدم ارائه خدمت به مردم منجر می‌شود.
این فعال اجتماعی تأکید کرد: اگر بیشتر در این موضوع ریز شویم، خواهیم دید ماهانه یک میلیون ساعت کم‌کاری رخ می‌دهد. با توجه به برنامه‌ای که تا بهمن‌ماه درنظر گرفته شده، دوماهه دو میلیون ساعت کم‌کاری در استان همدان خواهیم داشت.
مسئول گروه احیاگری مطالبه‌گران آب‌وخاک استان همدان اظهار کرد: حال باید پرسید با چه مجوزی دو میلیون ساعت کار را تعطیل کرده‌اند؟ صرف اینکه شرکت گاز و برق محاسبه نداشته‌اند که حداقل در سال باید 15 درصد افزایش تولید داشته باشند تا گرفتار این مشکلات نشویم؟
سوزنچی یادآور شد: صبح روز گذشته ساعت 9:30 ورود من از بلوار کاشانی به چهارراه شریعتی 18 دقیقه زمان برد؛ البته این ترافیک در بیشتر نقاط پُرعبور شهر دیده می‌شود. میزان وقت و بنزینی که هدر می‌رود، مهم نیست؟ این موضوعات باید کجا حساب شوند؟ چرا این برنامه‌ریزی‌های ضعیف انجام شده؟ کاش مسئولین از اتاقشان بیرون بیایند و ببینند که وضع چگونه است؟
سوزنچی در ادامه گفت: من که فعال اجتماعی هستم و در برخی مسائل تکلیف امر به معروف و نهی از منکر دارم، پیگیر این مسائل می‌شوم؛ اما دسترسی به تصمیم‌گیرانی مانند استاندار، ندارم.
مسئول گروه احیاگری مطالبه‌گران آب‌وخاک استان همدان افزود: شورای تأمین استان باید برای کارهای گروهی و اضطراری در جامعه تشکیل جلسه بدهد و برای هر موضوع کارشناسی لازم را داشته باشد.
وی تأکید کرد: اگر دو حسابدار را بیاوریم و به محاسبه بنشینیم، می‌بینیم که ضرر این موضوع چقدر بیشتر است. درحال حاضر باید دید نارضایتی از این موضوع در جامعه چه اندازه بوده؛ در دو اداره که من اطلاع دارم، این امر بی‌نظمی‌هایی را به‌وجود آورده و موجب طولانی شدن امور مراجعین شده است.
سوزنچی در ادامه بیان کرد: مثلاً جهاد کشاورزی مقرر بوده تا سال گذشته 600 کارمندش را کم کند که این کاهش کارمند باعث شده به مراجعه کننده گفته شود برو و 20 روز دیگر به اداره مراجعه کن.
این فعال اجتماعی اظهار کرد: همچنین در بنیاد شهید شهرستان همدان نیز با کاهش کارمند مواجه هستیم و درحال حاضر 38 کارمند مشغول به‌کار هستند؛ افزایش افراد مراجعه‌کننده باعث شده تا به مراجعین نوبتی در آینده (به‌دلیل کمبود زمان) نصیب شود.
سوزنچی در پایان ابراز کرد: من انتظار دارم این مسئله عنوان شود تا مردم پاسخ خود را در این خصوص دریافت کنند.
تصمیم تغییر ساعت شروع به‌کار ادارات جهت کمک به بهره‌مندی مستمر مردم همدان از گاز و گرما، موجب مشکلات زیادی شده است.
حضور بیشتر مردم در ساعاتی که برای بازگشایی مدارس و ادارات اعلام شده، باعث آن است تا همه در ترافیک‌های ابتدای روز گیر کرده و به‌سختی به مقصد برسند. البته بحث همین‌جا خاتمه نمی‌یابد، افراد پس از طی کردن خوان ترافیک، به اداره مورد نظر خود که برسند، با خوان ازدیاد جمعیت و کمبود وقت مواجه هستند که عنوان می‌شود با کاهش ساعت کاری، سرانجام امور به روزهای آتی موکول می‌شوند.
موضوع دیگری که در کنار این هفت‌خوان وجود دارد، به فراموشی سپرده‌ شدن استخدام نیروهای جوان در ادارات است تا کارها تسریع بخشیده شوند؛ متأسفانه این تعادل که با بازنشستگی افراد، جوانی به‌جای آن‌ها استخدام شود نیز هنوز ایجاد نشده است. به عبارت دیگر همه عوامل دست در دست هم داده‌اند تا امور اداری کُندتر از گذشته پیش روند.

شناسه خبر 64443