شناسه خبر:64529
1401/10/12 10:27:57

سپهرغرب، گروه سیاسی: سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق، ترور شهید سلیمانی توسط آمریکا را جنایتی ثبت شده در تاریخ عنوان کرد و گفت: پیگیری حقوقی و قضایی درباره اینکه چه کسانی در این قضیه مقصر بوده‌ و به آمریکایی‌ها کمک کردند ادامه دارد.

ایرج مسجدی گفت: وقتی که ایشان ترور شدند من به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق مشغول به فعالیت بودم و آقای سلیمانی در راستای مقابله با گروه تروریستی داعش و کمک به عراق در این زمینه به صورت مستمر به عراق می‌آمدند و به نیروهای مسلح عراق و حشدالشعبی از لحاظ مدیریتی برنامه ‌ریزی، پشتیبانی لجستیکی کمک می‌کردند. به عبارتی ایشان نقش برجسته‌ای در عراق در مبارزه با تروریست داشتند.
وی افزود: تمام سفرهای ایشان به عراق رسمی و به دعوت عراق بود. شهید سلیمانی در سفر آخر خود به عراق به دعوت عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به این کشور سفر کرده بودند. ایشان شب سیزدهم دی‌ماه به عراق آمدند و قرار بود استراحت کنند و صبح روز بعد هشت صبح با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق قرار جلسه داشتند.
سفیر پیشین ایران در عراق با تاکید بر این‌که شهید قاسم سلیمانی الگوی مبارزه با تروریست است، درباره پیامدهای شهادت سردار سلیمانی تصریح کرد: این جنایتی که آمریکایی‌ها انجام دادند چهره واقعی آنها را برای مردم منطقه از جمله مردم عراق مشخص کرد. مردم عراق حضور باشکوهی در مراسم تشییع ایشان داشتند. شهادت ایشان یک پیوند عمیق معنوی بین مردم ایران و عراق به وجود آورد و بار دیگر به مردم عراق این موضوع را اثبات کرد که سردار قاسم سلیمانی و جمهوری اسلامی ایران دوست آنها هستند.
مسجدی با بیان این‌که امروز در بسیاری از خانه‌های مردم عراق و منازل عشایر این کشور تمثال سردار سلیمانی نصب شده است، اظهار کرد: مکتب و راه ایشان بسیاری از جوانان و نوجوانان را در دفاع از وطن مصمم‌تر کرد و باعث شد که آنها در دفاع از سرزمین خود مقاوم‌تر شوند. بسیاری از جوانان و نوجوانان راه ایشان را انتخاب کرده‌اند و امروز خانواده بسیاری از نوزادانی که به دنیا می‌آیند اسم قاسم برای آنها انتخاب می‌شود چون شهید سلیمانی را دوست دارند.
وی در ارتباط با برخی اخبار منتشر شده در مورد نقش مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشین عراق در پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی گفت: حتما آمریکایی‌ها منابعی در سوریه، لبنان و عراق داشته‌اند که توانسته‌اند که این ترور را برنامه ‌ریزی کنند و انجام دهند.
 البته مطالبی که در ارتباط با این موضوع مطرح می‌شود باید در دادگاه صالحه با اسناد و مدارک بررسی شود و ما نمی‌توانیم نه کسی را متهم کنیم و یا تبرئه کنیم.
سفیر پیشین ایران در عراق ادامه داد: این موارد نیازمند بررسی قضایی است و باید با اسناد و مدارک بررسی شود که چه کسانی در این قضیه مقصر بوده‌اند و به آمریکایی‌ها در این زمینه کمک کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: ترور سردار شهید سلیمانی به دست آمریکاهای‌ها و ترامپ جنایتی بود که با هماهنگی صهیونیست‌ها انجام شد و پیش از این هم آنها بارها فرماندهان مقاومت را به شهادت رسانده بودند. ولی اقدام رئیس جمهور وقت آمریکا در جنایت علیه مقام رسمی و نظامی جمهوری اسلامی در تاریخ ثبت خواهد شد و از نظر سیاسی حقوقی و قضایی مورد پیگرد قرار دارد.

شناسه خبر 64529