شناسه خبر:64545
1401/10/13 09:01:19

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره امور حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در 9 ماهه سال جاری762 هکتار از اراضی منابع طبیعی استان با صدور حکم قضائی رفع تصرف شد.

وریا محمدی روز دوشنبه اظهار کرد: این میزان اراضی رفع تصرف شده بر اساس آرای اجرایی صادره واحدهای اجرای احکام دادگستری شهرستان‌ها انجام شده است.
وی اضافه کرد: در اجرای ماده 55 قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، هزار و 83 فقره پرونده در مدت یاد شده برای تخریب و تصرف عدوانی در سطح یک هزار و 11 هکتار تشکیل شد و 10 هزار و 264 پرونده در دستگاه قضا در حال رسیدگی است.
رئیس اداره امور حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تأکید کرد: برابر ماده 20 «قانون هوای پاک» مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.
محمدی گفت: علاوه بر این ماده قانونی، در خصوص آتش زدن درختان جنگلی، بوته‌ها، بقایای گیاهی در مزارع و باغات بر اساس ماده 675 و ماده 688 قانون مجازات اسلامی و ماده 2 و 22 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده 45 و ماده 47 قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن در جنگل و مرتع جرم محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در راستای ماده 20 قانون هوای پاک طرح نهضت ملی تولید نهال در دست اجراست، اضافه کرد: سهم استان از نهضت جهادی یک میلیارد اصله نهالی در کشور، سالانه چهار میلیون نهال است.
این مسئول افزود: در اجرای ماده 42 قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع 147 فقره پرونده قضایی برای قطع هفت هزار و 116 اصله درخت و نهال تشکیل شد.
محمدی یادآوری کرد: در اجرای ماده 47 این قانون برای رسیدگی به آتش‌سوزی در اراضی جنگلی و مرتعی استان هم چهار فقره پرونده به مساحت 37 هکتار تشکیل و به مراجع قضائی ارسال شد.
وی گفت: در شرایط مطلوب صیانت و حفاظت از هر 10 هزار هکتار جنگل و هر 50 هزار هکتار مرتع به یک نفر نیروی آموزش دیده و متخصص نیاز دارد و انتظار می‌رود خود مردم و فعالان منابع طبیعی نیز به‌عنوان حافظان انفال الهی در این خصوص همکاری و مشارکت فعالانه در حفاظت از منابع طبیعی داشته باشند تا بتوان این ثروت‌های خدادادی را به‌خوبی حفاظت کرد.
رئیس اداره امور حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه ملی از شهروندان خواست گزارش تخریب، آتش‌سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و 24 ساعته ارتباطی 1504 و 139 یگان حفاظت جنگل و مرتع گزارش دهند.
در مجموع 67 هزار خانوار روستایی استان بهره‌بردار بخش مراتع هستند و بهره‌برداران کردستانی 6.5 درصد علوفه کشور را تولید می‌کنند.
از مساحت دو میلیون و 937 هزار هکتار استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد.
جنگل‌های استان کردستان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی هستند در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده است و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت نابی است.

شناسه خبر 64545