شناسه خبر:64602
1401/10/14 09:33:27

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام گفت: یک قلاده پلنگ تاکسیدرمی شده به موزه تاریخ طبیعی و حیات وحش ایلام منتقل شد.

علیرضا محمدی روز سه شنبه اظهار کرد: این قلاده پلنگ بالغ اواخر دی‌ماه سال گذشته در سه راهی بانروشان صالح‌آباد از توابع شهرستان مهران به علت برخورد با ماشین سنگین عبوری دچار آسیب جدی و خونریزی داخلی شد.
وی افزود: هرچند این پلنگ برای مداوا به پارک پردیسان تهران منتقل شد اما به علت شکستگی‌های متعدد، خونریزی داخلی و آسیب‌های جدی تلف شد و باتوجه به اهمیت این گونه نادر، حفظ و ماندگاری آن به صورت تکسیدرمی در دستور کار سازمان قرار گرفت.
سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام یادآور شد: با اتمام عملیات تاکسیدرمی به علت جثه بزرگ و گونه نادر آن مقرر شد در خود سازمان نگهداری شود، اما با رایزنی‌های متعدد سرانجام این پلنگ به موزه حیات وحش ایلام انتقال یافت.
محمدی اضافه کرد: با انتقال این پلنگ به ایلام، فرایند طراحی و ساخت یک ویترین و غرفه برای این گونه باارزش در ورودی موزه در دستور کار است.
وی تأکید کرد: این ویترین تا قبل از پایان سال و برای بازدید گردشگران نورزوی به اتمام خواهد رسید و در عید نوروز گردشگران امکان بازدید از غرفه این پلنگ را خواهند داشت.
سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام گفت: موزه حیات وحش و تاریخ طبیعی استان ایلام از غنای بالایی برخوردار است و یکی از شاخص ترین موزه‌های کشور محسوب می‌شود.
محمدی ادامه داد: باتوجه به اینکه همه جانوران تاکسیدرمی شده و گونه‌های گیاهی این موزه طبیعی و واقعی هستند، برای حفظ و نگهداری آن‌ها هر 6 ماه یکبار این موزه سمپاشی و آفت زدایی می‌شود.
وی افزود: در صورت عدم سمپاشی غرفه ها، حیوانات موجود در موزه به تدریج دچار آفت‌هایی چون قارچ و شته شده و از بین می‌روند.

شناسه خبر 64602