شناسه خبر:64737
1401/10/18 09:25:56
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان:

توجه شهرداری به تهیه پیوست اجتماعی فرهنگی پروژه‌ها ضروری است

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان گفت: متأسفانه هنوز در شهرداری همدان به تهیه پیوست اجتماعی و فرهنگی برای پروژه‌ها توجه جدی نمی‌شود.

سعید شهابی‌نیا در کمیسیون فرهنگی شورا با اشاره به ارائه نظام‌نامه تدوین و کاربست پیوست اجتماعی و فرهنگی ویژه شهرداری‌ها، اظهار کرد: در نظام‌نامه پیوست فرهنگی طرح‌های مهم و کلان کشور که در جلسه 732 به تاریخ 21 فروردین‌ماه سال 1392 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، تمام دستگاه‌های اجرایی، دولتی و عمومی موظف به تهیه پیوست اجتماعی و فرهنگی برای پروژه‌ها شدند.
وی با بیان اینکه در تهران حدود یک‌هزار مطالعات ارزیابی اجتماعی انجام شده است، گفت: متأسفانه هنوز در شهرداری همدان به تهیه پیوست اجتماعی و فرهنگی در پروژه‌ها توجه نمی‌شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: راهکار کوتاه‌مدت در این موضوع تعیین پروژه‌های موجود و تهیه پیوست و شرح خدمات برای آن‌ها است.
شهابی‌نیا درخصوص اقدامات در بحث همدان شهر دوست‌دار کودک نیز یادآور شد: مطالعات اولیه این موضوع در معاونت شهرسازی شهرداری انجام شده که طراحی پارک مهارت و نوآوری از اقدامات قابل توجه در این زمینه است.
   پیوست‌نگاری اجتماعی و فرهنگی در پروژه‌های شهری ضروری است
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی پروژه‌ها قبل، حین و بعد از اجرای آن‌ها ضروری است، اظهار کرد: اگر رویکرد شهرداری از عمرانی، کاربردی و خدماتی به فرهنگی اجتماعی تمایل یابد، توجه بیشتری به پیوست‌ها انجام خواهد شد.
علی رضایی با بیان اینکه در رأس قرار گرفتن شهردار در شورای راهبردی تعیین‌شده در نظام‌نامه تدوین و کاربست پیوست اجتماعی و فرهنگی نشان از اهمیت موضوع است، گفت: هر پروژه شهری می‌تواند ارتباطات اجتماعی در حداقل بخشی از شهر را تحت تأثیر قرار دهد.
وی با تأکید بر اینکه پیوست‌نگاری اجتماعی و فرهنگی در پروژه‌های کوچک و بزرگ ضروری است، بیان کرد: باید به‌صورت جدی این مهم از شهردار مطالبه شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان افزود: هر پروژه در شهر باید دارای پیوست‌نگاری علمی، دقیق و مناسب باشد و براساس همین پیوست‌ها نیز پروژه‌ها نظارت و عملیاتی شود.
رضایی تصریح کرد: به‌طور قطع در درازمدت آثار این پرداخت‌ها و پیوست‌نگارها در روابط اجتماعی و فرهنگی کاملاً مشهود خواهد بود.

شناسه خبر 64737