شناسه خبر:64790
1401/10/19 09:14:35

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اعلام اینکه این استان در کشت محصولاتی چون نخود، گندم، چغندر، آفتابگردان و جو از رتبه‌های برتر کشوری برخوردار است، گفت: سالانه بیش از چهار میلیون و 700 هزار تن تولیدات کشاورزی معادل بیش از چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.

«علی چاله چاله» روز یکشنبه در دیدار مدیران سازمان جهاد استان و مدیران ادارات تابعه با استاندار کرمانشاه، پس از ارایه آمارهای بخش کشاورزی به بیان گزارشی از طرح اصلاح الگوی کشت ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی و برش ویژه این طرح در استان و پیشنهادات اصلاحی سازمان در این خصوص پرداخت.
وی اظهار کرد: در این راستا امسال کشت گندم آبی در قالب کشت قراردادی قرار گرفت و تاکنون بیش از 65 درصد از اراضی گندم آبی استان تحت کشت قراردادی قرار گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه همچنین به طرح جهش تولید در دیمزارها با همراهی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اشاره کرد و گفت: در این طرح 410 هزار هکتار از اراضی دیم استان زیرپوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار خواهد گرفت و تاکنون این طرح در سطح 322 هزار هکتار انجام شده است.
وی سپس به طرح انتزاع و واگذاری مسئولیت‌های سازمان صمت به سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در خصوص نظارت بر بازار کالاهای کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این راستا از زمان واگذاری مسئولیت‌ها نظارت‌ها و بازرسی‌ها بر بازار مستمر و مطلوب بوده است.
سه هزار میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهوری به کرمانشاه اختصاص یافت
چاله‌چاله، در ادامه به مصوبات سفر هیئت دولت به کرمانشاه اشاره کرد و افزود: مصوبات بسیار خوبی در سفر هیئت دولت به استان در بخش کشاورزی داشتیم و حدود سه هزار میلیارد تومان در این راستا به کرمانشاه تخصیص یافت که مجموعه سازمان در تلاش هستند این اعتبارات هرچه سریعتر به بخش کشاورزی تزریق شود.
وی همچنین به برنامه‌ریزی‌های سازمان برای تدارک و تامین میوه شب عید پرداخت و گفت: در این راستا برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته و مباشر طرح مشخص شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه خواستار حمایت استاندار کرمانشاه از بخش کشاورزی شد و افزود: بخش کشاورزی با سفره مردم و امنیت غذایی مردم عجین شده و چنانچه حمایت‌های استاندار در بخش کشاورزی را شاهد باشیم به طور قطع موفقیت و توسعه این بخش امکان پذیر خواهد بود.
وی در پایان با اشاره به رسالت‌های سازمان جهاد کشاورزی و کمبود بودجه در این سازمان افزود: وضعیت رفاهی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه مطلوب نیست و نیازمند توجه جدی است.
قیمت گوشت در کرمانشاه باید متعادل شود
در ادامه این دیدار استاندار کرمانشاه ضمن تاکید بر اهمیت بخش کشاورزی کرمانشاه گفت: برنامه‌های بخش کشاورزی استان می‌بایست منجر به تامین معیشت کشاورزان شود و در این راستا قطعا از برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی که نفع کشاورزان در آن دیده شده حمایت خواهد شد.
«محمدطیب صحرایی« در ادامه با اشاره به قیمت کالاهای کشاورزی بویژه گوشت قرمز در کرمانشاه افزود: قیمت کالاهای کشاورزی می‌بایست منجر به رضایت مندی مصرف کنندگان شود و در زمینه گوشت قرمز به طور قطع می‌بایست قیمت آن متعادل شود و نباید در استانی که جایگاه دامپروری در کشور را بخود اختصاص داده، شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز نسبت به استان‌های دیگر باشیم.
گفتنی است، در استان 2 میلیون نفری کرمانشاه حدود 125 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.
استان کرمانشاه با بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و 700 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است.
در استان کرمانشاه چهار میلیون و 650 واحد دامی و بیش از یک هزار و 333 واحد دامپروری صنعتی شامل 700 واحد مرغداری گوشتی صنعتی،176 واحد گاوداری شیری، 181 واحد پرواربندی گوساله و 219 واحد پرواربندی بره فعال است.
در این استان همچنین 24 واحد مرغداری تخمگذار، 13 واحد پرورش بوقلمون صنعتی، 9 واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، 2 واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از 309 هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.
در کرمانشاه سالانه بیش از 451 هزار تن انواع محصولات دامی شامل 336 هزار تن شیرخام، 36 هزار و 300 تن گوشت قرمز، 63 هزار و 800 تن گوشت طیور، 11 هزار و 100 تن تخم مرغ و چهار هزار و 83 تن عسل تولید می‌شود.

شناسه خبر 64790