شناسه خبر:64908
1401/10/21 09:36:01
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان:

کردستان آمادگی احیای دیپلماسی مهارت را دارد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان گفت: این استان آمادگی دارد دیپلماسی مهارت با رویکرد صادرات خدمات مهارتی به اقلیم کردستان عراق را احیا کند.

فردین وکیلی روز سه‌شنبه در دیدار با مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان کردستان با تشریح خدمات انجام شده در حوزه ارائه آموزش‌های مهارتی به خارج از کشور در سنندج اظهار کرد: در سال‌های گذشته همکاری‌های دوجانبه مطلوبی میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق شکل گرفت.
وی افزود: در نتیجه این اقدامات 22 نفر از مربیان دانشگاه پلی‌تکنیک اقلیم کردستان عراق برای گذراندن دوره‌های آموزشی مهارتی تکمیلی به استان کردستان اعزام شدند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان ادامه داد: دو مربی در رشته‌های درب و پنجره‌ساز UPVC و برق صنعتی به اقلیم کردستان عراق اعزام شدند.
وکیلی یادآور شد: این اداره کل آمادگی خود را به نمایندگی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای از سرگیری، توسعه و گسترش تعاملات و همکاری‌ها با هدف انتقال تجربیات ارزشمند میان دو کشور را دارد.
وی بیان کرد: با توجه به وجود امکانات و تجهیزات آموزشی بروز و منطبق با نیازهای آموزشی روز دنیا و بهره‌گیری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از مربیان توانمند و متخصص در حوزه‌های مختلف آموزش‌های مهارتی می‌تواند در توانمندسازی و تربیت نیروی متخصص و کارآمد اقلیم کردستان عراق عمل کند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف مهارتی برای اقلیم کردستان عراق را مفید ارزیابی کرد و گفت: صادرات خدمات مهارتی با رویکرد توانمندسازی نیروی کار اقلیم کردستان عراق از طریق مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان با توجه به اشتراکات مختلف فرهنگی و اجتماعی می‌تواند علاوه بر افزایش سطح همکاری‌ها، زمینه‌ساز صادرات بیش از پیش نیروی کار ماهر و متخصص را فراهم کند.
  تبادل تجربیات زبان مشترک بین ملت‌ها است
مسئول نمایندگی دفتر وزارت امور خارجه در استان کردستان هم در این دیدار ضمن اعلام آمادگی این دفتر برای تسهیل‌گری در ایجاد ارتباطات مختلف اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان با نهادهای ذی‌ربط اقلیم کردستان عراق، اظهار کرد: خوشبختانه با ارتباط مناسب میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق می‌توان زمینه لازم برای احیای همکاری‌های دوجانبه در قالب انعقاد تفاهم نامه، همکاری میان دو کشور در زمنیه آموزش‌های مهارتی را به‌وجود آورد.
خدر ویسی تسهیل روابط در سطوح مختلف سیاسی، فرهنگی و ورزشی را ازجمله وظایف وزارت امور خارجه برشمرد و گفت: تبادل تجربیات دو کشور می‌تواند گامی بلندی برای حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق باشد.
مسئول نمایندگی دفتر وزارت امور خارجه در استان کردستان افزود: ایجاد بستر لازم برای تبادل تجربیات مهارتی به‌عنوان استفاده از مهارت به‌مثابه زبان مشترک بین ملت‌ها زمینه‌ساز امکان استفاده از ظرفیت‌های موجود است که در این بین وزارت امور خارجه تلاش خود را برای از سرگیری این تعاملات انجام خواهد داد.

شناسه خبر 64908