شناسه خبر:65058
1401/10/28 09:36:18
سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه:

خطر فرونشست دشت‌های کرمانشاه را تهدید می‌کند

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه با اشاره به برداشت بی‌رویه آب، گفت: خطر فرونشست دشت‌های کرمانشاه را تهدید می‌کند.

طهماسب نجفی در نشست قرارگاه آبخیزداری و آبخوانداری استان کرمانشاه که با حضور مدیران عضو برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه تداوم خشک‌سالی‌ها و مدیریت ضعیف در زمینه مصرف منابع آبی موجود بسیاری از دشت‌های حاصلخیز استان را گرفتار مشکلات ناشی از بحران آب کرده است.
وی افزود: استان‌هایی مانند سمنان، اصفهان و همدان به‌دلیل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی گرفتار بحران فرونشست دشت‌ها شده‌اند و در استان ما هم اگر یک مدیریت علمی و قاطع در زمینه کنترل مصرف آب زیرزمینی و احیای این دشت‌ها صورت نگیرد، کرمانشاه به‌زودی گرفتار معضل بزرگ فرونشست دشت‌ها خواهد شد.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: مصرف بی‌رویه و بی‌ضابطه از آب چاه‌ها طی سالیان گذشته موجب شده سطح آب‌های زیرزمینی در برخی از دشت‌های مهم استان مانند ماهیدشت، سنجابی و روانسر بسیار پایین برود.
نجفی تأکید کرد: اگر این دشت‌ها احیا نشوند، در آینده نزدیک گرفتار مشکلات جدی مانند کاهش تولیدات کشاورزی، تخلیه تدریجی روستاها و دامن زدن به حاشیه‌نشینی در شهر کرمانشاه و عواقب اجتماعی آن خواهیم شد.
وی بیان کرد: برنامه محدود کردن کشت محصولات آب‌بر مانند هندوانه، سیب زمینی و ذرت، ممنوعیت کشت دوم، کنترل برداشت از آب چاه‌های مجاز و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز در این دشت‌ها باید توسط جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای با جدیت دنبال شود.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه عنوان کرد: یکی از راهکارهای مهم و بسیار ضروری برای تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و احیای این دشت‌ها، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری و تغذیه مناسب این دشت‌ها است که باید در قالب طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی انجام شود.
نجفی موضوع تأمین آب باغات کندوله و کرمبست را یک اولویت مهم برشمرد و گفت: باغات کندوله از بهترین و پُربارترین باغات استان کرمانشاه محسوب می‌شوند و نقش بسیار مهمی در معیشت و اقتصاد منطقه‌ ایفا می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه مشارکت مردمی در اجرای طرح‌ها به موفقیت و پایداری بیشتر آن‌ها کمک می‌کند، افزود: بخش دولتی باید بسترهای لازم برای مشارکت فعال و پویای مردم منطقه کندوله در قالب گروه‌های جهادی در طرح تأمین آب باغات کشاورزی را فراهم کند.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه یادآوری کرد: یک طرح مطالعاتی با همکاری یک تیم کارشناسی برای شناسایی منابع تأمین آب پایدار برای باغات کندوله و کرمبست درحال انجام است.

شناسه خبر 65058