شناسه خبر:65099
1401/10/29 09:42:02
معاون میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه:

شمار آثار ناملموس ثبت‌شده ملی کرمانشاه به بیش از 70 اثر رسید

سپهرغرب، گروه خبر: معاون میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: با ثبت ملی 6 اثر جدید در فهرست آثار ملی کشور که مهم‌ترین آن‌‌ها «آیین پرورش اسب کُرد» است، شمار آثار ناملموس به ثبت رسیده ملی این استان، به بیش از 70 اثر رسید.

«داریوش فرمانی» روز چهارشنبه اظهار کرد: پرونده این آثار اخیراً در جلسه ثبت میراث ناملموس وزارت میراث‌ فرهنگی و گردشگری و صنایع‌ دستی مطرح و با رأی موافق اعضای جلسه ثبت ملی شد.
وی افزود: این آثار شامل آیین «گَه‌ل» (واژه کُردی به معنی مشارکت) مربوط به شهر باینگان از توابع شهرستان پاوه، آیین «پرورش اسب کُرد»، آیین «سمنی‌پزان روستای کورتویج»، مراسم «سوله»، شیوه ساخت «قفل رمزدار کرند» و «گهواره وه کول» است که مورد تأیید اعضا برای ثبت در فهرست میراث ناملموس کشور قرار گرفت.
معاون میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه یادآور شد: با ثبت این آثار، پرونده آثار ناملموس معرفی‌شده استان کرمانشاه به این وزارتخانه بسته شد.
فرمانی در زمینه ثبت جهانی آیین‌ پرورش اسب کُرد نیز گفت: این اثر ناملموس به‌عنوان یک مطالبه عمومی در استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با موافقت حوزه ثبت وزارتخانه درحال تکمیل پرونده ثبت جهانی آن هستیم که پس از تکمیل به یونسکو ارسال شود.
وی بیان کرد: این پرونده به‌صورت بین‌المللی و با مشارکت چند کشور دیگر ازجمله عراق، ترکیه و سوریه انجام می‌شود که جلسات کارشناسی در این زمینه با طرف عراقی درحال انجام است.
   جشنواره بین‌المللی اسب کُرد در استان کرمانشاه برگزار می‌شود
معاون میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ادامه داد: برای تسریع در روند ثبت جهانی این پرونده جشنواره بین‌المللی اسب کُرد در استان کرمانشاه در آینده نزدیک برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه تاکنون دو هزار و 160 اثر شامل آثار منقول، ناملموس و طبیعی در استان به ثبت ملی رسیده است، افزود: با ثبت ملی شدن آثار، زمینه حفظ، نگهداری و احیای آن‌ها بهتر فراهم می‌شود.
فرمانی با اشاره به اینکه کرمانشاه یکی از استان‌های نخست کشور به‌لحاظ تعدد آثار ثبت ملی شده است، تأکید کرد: میراث فرهنگی بستری مهم برای توسعه است و این استان به‌دلیل آنکه در این حوزه دارای بیشترین ظرفیت بوده، می‌توان از این فرصت گران‌بها و ظرفیت موجود به‌خوبی استفاده کرد.
وی گفت: در کنار بهره بردن از وجود این آثار در بحث صیانت و حفاظت از آن‌ها نیز باید تلاش زیادی را به‌کار بست که در این زمینه جلب مشارکت اقشار مختلف مردم از اهمیت زیادی برخوردار است.
   انجمن میراث فرهنگی در تمام شهرستان‌های استان دایر می‌شود
فرمانی یادآور شد: در این زمینه درتلاش هستیم با هدف جلب مشارکت‌ها جهت حفاظت بیشتر از آثار و محوطه‌های تاریخی، انجمن میراث فرهنگی در تمام شهرستان‌های استان تأسیس و راه‌اندازی کنیم که این انجمن‌ها علاوه‌بر شهرستان‌ها در بخش‌ها و حتی روستاها نیز دایر شود.
وجود چهار هزار و 200 اثر تاریخی، دو هزار و 200 اثر به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی، دو اثر ثبت‌شده جهانی و ده‌ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده‌اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دارد.
بیستون و تاق‌بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق‌وند، تکایای بیگلربیگی و معاون‌الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب‌های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری‌قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه‌عباسی و ماهیدشت و آبشار پیران، از مهم‌ترین آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری در استان کرمانشاه هستند.

شناسه خبر 65099