شناسه خبر:65100
1401/10/29 09:43:25

سپهرغرب، گروه خبر: شهرستان مرزی قصر شیرین با جمعیتی افزون‌بر 27 هزار نفر و جمعیت شناور بیش از 10 هزار نفر، با مشکل نبود پزشک متخصص روبه‌رو است و مرزنشینان مجبور به تحمل رنج سفر به کرمانشاه و یا شهرستان‌های هم‌جوار هستند.

مرزنشینان قصر شیرین علاوه‌بر تحمل درد و رنج بیماری و تأمین هزینه‌های درمانی، باید هزینه ایاب‌وذهاب و اسکان تا مرکز استان کرمانشاه را نیز متحمل شوند؛ دردی که با جذب پزشکان طرح به‌صورت پاره‌وقت نیز درمان نشد.
نبود و کمبود پزشک متخصص و کافی در قصر شیرین با 175 کیلومتر مسافت تا مرکز استان کرمانشاه مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده، هرچند در راستای کاهش این مشکلات و تأمین نیروی مورد نیاز این مناطق، برخی پزشکان به‌صورت چندروز در ماه در این مناطق خدمات لازم را آن‌هم در برخی موارد محدود و اولیه، به بیماران ارائه می‌کنند؛ اما هنوز هم سهم مرزنشینان نارضایتی و گلایه از نبود خدمات درمانی مناسب و پزشک متخصص در این منطقه مرزی است.
اینکه 15 روز اول هر ماه پزشک متخصص در برخی تخصص‌ها در قصر شیرین خدمت کند، دردی از مردم دوا نمی‌کند؛ چراکه بیمارانی به‌خاطر نبود پزشک متخصص و کمبود تجهیزات پزشکی و ضعف در رسیدگی به‌‌موقع و مناسب، مرگ دل‌خراشی را تجربه می‌کنند.
نبود پزشک متخصص تمام‌وقت به‌خصوص در بخش اطفال، زنان، قلب و عروق و سونوگرافی موجب شده تا بیشتر بیماران برای ویزیت و انجام سونوگرافی به مرکز استان مراجعه کرده یا درصورت عدم تمکن مالی به‌دلیل هزینه‌های ایاب و ذهاب از پیگیری مراحل درمانی بیماری خود صرف‌ نظر کنند و عدم پیگیری درمان می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای آن‌ها به دنبال داشته باشد.
نبود تجهیزات پزشکی و پزشک متخصص، دردی بوده که سال‌ها است به دردهای مردم مرزنشین قصر شیرین اضافه‌ شده، اما تأمین سلامت، بهداشت و درمان مردم از مهم‌ترین وظایف مسئولان است.
قصر شیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق و دو مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی بیش از 27 هزار نفر جمعیت ساکن دارد، ضمن اینکه در هر روز بیش از پنج هزار نفر نیز در مرزهای مذکور فعالیت اقتصادی دارند و روزانه شمار زیادی زائر و مسافر و خودروهای ترانزیتی و همچنین اتباع کشور عراق، از مرزهای شهرستان درحال تردد به داخل و خارج از کشور هستند؛ ازاین‌رو نیاز است پزشکان متخصص در تمامی ایام ماه در بیمارستان فعالیت کنند و پاسخگوی بیماران و مراجعه‌کنندگان باشند.
شهرستان قصر شیرین علاوه‌بر دو درمانگاه شماره یک و دو شهری، دارای یک مرکز فوریت‌های پزشکی و یک بیمارستان است که سال 76 ساخته شده و بخش‌های اطفال، اتاق عمل، جراحی عمومی، آزمایشگاه، بخش زنان و زایمان، سونوگرافی، رادیوگرافی، اورژانس، داروخانه، بخش سرپایی، بستری و تخت‌های CPR در آن مستقر است.
ظرفیت بیمارستان اکنون 32 تختخواب است و دارای چهار بخش داخلی، اطفال، بیهوشی و جراحی است.
 پنج پزشک متخصص در بیمارستان قصر شیرین 15 روز در ماه حضور دارند
رئیس شبکه بهداشت و درمان قصر شیرین در این ارتباط توضیح داد: پنج پزشک متخصص در بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس (ع) این شهرستان، به‌صورت 15 روز در ماه، بیماران مراجعه‌کننده را ویزیت کرده و به آن‌ها خدمات‌رسانی می‌کنند.
«عمران آزادی» افزود: این پزشکان متخصص در بخش‌های زنان، داخلی، سونوگرافی، اطفال، جراحی و بیهوشی در بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس (ع) شهرستان قصر شیرین مستقر هستند.
وی اظهار کرد: متخصص سونوگرافی به‌صورت دو روز در هفته مستقر بوده، اما مابقی پزشکان متخصص در بخش‌های زنان، اطفال و بیهوشی نیز به‌صورت 15 روز در ماه در بیمارستان ابوالفضل العباس شهرستان قصر شیرین برای خدمات‌رسانی و ویزیت بیماران حضور دارند که در بیشتر شهرستان‌ها نیز همین پزشکان متخصص به همین صورت حضور دارند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان قصر شیرین در ادامه گفت: همچنین 11 پزشک عمومی شامل چهار پزشک در بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) و هفت پزشک عمومی در دیگر مراکز درمانی این شهرستان به بیماران خدمات لازم را ارائه می‌کنند.

شناسه خبر 65100