شناسه خبر:65154
1401/11/1 12:13:11

سپهرغرب، گروه خبر: ناظر گمرکات و مدیرکل گمرک استان کرمانشاه از صادرات دو میلیارد و 23 میلیون دلار کالا از گمرکات استان در 9 ماه سپری‌شده از سال جاری خبر داد.

«بختیار رحمانی‌پور» روز پنجشنبه افزود: در این مدت صادرات استان نسبت به مشابه سال گذشته ازنظر ارزشی چهار درصد رشد داشته است.
وی اظهار کرد: ارزش وزنی کالاهای صادرشده از گمرکات مرزهای استان کرمانشاه پنج میلیون و 128 هزار تُن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش را نشان می‌دهد.
ناظر گمرکات و مدیرکل گمرک استان کرمانشاه در ادامه گفت: از مجموع صادرات انجام‌شده از مرزهای استان کرمانشاه 652 میلیون دلار کالا مربوط به مرز رسمی پرویزخان است که جایگاه نخست را در بین مرزهای استان ازنظر صادرات کالاهای غیر نفتی به عراق دارد.
رحمانی‌پور عمده کالاهای صادراتی در این مدت را شامل میلگرد، آهن‌آلات، کاشی و سرامیک، میوه و تره‌بار، سنگ‌های ساختمانی، لبنیات، محصولات پلاستیکی و ظروف یک‌بارمصرف اعلام کرد.
وی ادامه داد: کرمانشاه با داشتن پنج مرز رسمی با دو بخش اقلیم و عربی عراق هم‌مرز است و این امر یک ظرفیت خوب برای استان به‌شمار می‌رود.
   کرمانشاه 2 مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی دارد
استان کرمانشاه درمجموع 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز دو مرز رسمی و پنج بازارچه رسمی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.
شهرستان مرزی قصر شیرین با بیش از 27 هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، دو معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این دو مرز انجام می‌شود.
مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و 45 درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.
هم‌اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصر شیرین با مناطق کردنشین عراق به‌ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

شناسه خبر 65154