شناسه خبر:65174
1401/11/2 09:54:39

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی همدان گفت: تا پایان فصل پاییز 21 نفر به‌علت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن فوت کرده‌اند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان همدان، علیرضا صارمی با تأکید بر اینکه مردم توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند، اظهار کرد: دو شب گذشته یک مرد 36 ساله در همدان به‌علت عدم رعایت نکات ایمنی و نشت گاز، دچار مسمومیت شد و جان خود را از دست داد.
وی با بیان اینکه این فرد به همراه بردار خود در منزل حضور داشته است و برادر متوفی نیز مسموم شده و تحت نظر کادر درمان است گفت: تا پایان فصل پاییز 21 نفر به‌علت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن فوت کرده‌اند که این آمار در 9 ماهه سال 1400، 10 فوتی بوده که نشان می‌دهد گازگرفتگی‌ها در سال جاری بیش از دو برابر شده است.
مدیر روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی همدان گفت: مسمومیت مجموعه‌ای از اختلالات بدن است که در اثر جذب ماده بیگانه که به آن سم گفته می‌شود، بروز می‌کند و جذب ماده سمی می‌تواند از راه‌های استنشاق گاز، بخار، دود یا گردوغبار، خوردن یا آشامیدن، تماس پوستی و تزریق در خون صورت گیرد.
وی افزود: گاز مونوکسید کربن در دسته مواد شیمیایی خفه‌کننده قرار دارد؛ گازی بی‌رنگ و بی‌بو که بر اثر احتراق ناقص تولید و محصول کارکرد نامناسب و عدم تهویه مناسب بخاری، آبگرمکن، شومینه، موتورخانه، اجاق‌گازها و غیره یا نبود هوای تازه در فضای بسته است.
صارمی تصریح کرد: مونوکسید کربن عامل اصلی گازگرفتگی است، اثر مخرب انسانی آن نتیجه مستقیم کمبود اکسیژن در بافت‌های بدن بوده؛ به آن معنا که مونوکسید تنفس‌شده وارد جریان خون شده و از طریق خون وارد بافت و اندام‌ها می‌شود و نکته حائز اهمیت آن این است که میل ترکیبی مونوکسید کربن با هموگلوبین خون حدود 300 برابر بیشتر از اکسیژن است.
وی گفت: مواردی ازجمله بخاری، شومینه، آبگرمکن و پکیج، اجاق‌گاز و فر، خوراک‌پز پیک‌نیکی در محیط بسته، گرم کردن خودرو در پارکینگ بسته و موتورخانه‌های مرکزی از منابع تولید گاز مونوکسید کربن به‌شمار می‌آیند.

شناسه خبر 65174