شناسه خبر:65404
1401/11/6 09:51:14

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: یک میلیارد و 356 میلیون دلار انواع کالا از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

روح‌الله غلامی روز چهارشنبه اظهار کرد: این میزان کالا با وزن 2 میلیون و 832 هزار تن از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق صادر شده است.
وی افزود: این میزان صادرات کالا نسبت به مشابه سال ماقبل آن از لحاظ ارزشی 56 درصد و از نظر وزن 63 درصد رشد داشته است.
مدیرکل گمرک استان ایلام یادآور شد: عمده کالاهای صادراتی شامل سنگ،کاشی، سرامیک، آهن‌آلات، محصولات فلزی، تره‌بار، محصولات پتروشیمی، سنگ آهن، کلینکر سیمان، محصولات پلاستیکی، شیشه و محصولات آن، خودرو و قطعات آن را شامل می‌شود.
غلامی با اشاره به اینکه گمرک مهران کماکان در صدر 12 گمرک هم مرز با عراق است، تأکید کرد: این وضعیت عالی صادرات و مراودات تجاری مرهون زحمات شبانه‌روزی همکاران در گمرکات استان و مرز مهران است که با تلاش جهادگونه و شبانه‌روزی این مرزبانان اقتصادی صورت گرفته و در شرایط سخت تحریم موجب رونق تولید و ارزآوری برای کشور شده است.
وی با اشاره به اقدامات گمرک استان طی سال‌های گذشته بیان کرد: بالاترین وزن کالای صادراتی طی پنج سال گذشته، بالاترین میزان ارزش مجموع کالای صادراتی از مرز مهران در بین مرزهای زمینی با عراق و درآمد 6 برابری سه سال اخیر نسبت به کل 16 سال منتهی به 97 از جمله اقدامات گمرک استان بوده است.
وی، توسعه بی‌سابقه زیرساخت‌ها، تعاملات و ارتباطات بی‌سابقه با مقامات مرزی عراق در جهت توسعه مراودات تجاری، ایجاد نظم و مبارزه جدی با مخلان نظم و ارتقای کارکنان گمرکات استان ایلام در سطوح مختلف را از دیگر عملکرد گمرکات استان ایلام بیان کرد.
مدیرکل گمرک استان ایلام تأکید کرد: در حال حاضر تردد کامیون‌های صادراتی به مرز مهران در جریان و صادرات کالا بدون وقفه و مشکل خاصی در حال انجام است.
شهر مرزی مهران در استان ایلام حدود 230 کیلومتر فاصله با بغداد پایتخت عراق فاصله دارد و امروز به کانون فعالیت‌های صادراتی و تردد زوار با کشور همسایه تبدیل شده است.
شهرستان مرزی مهران در 85 کیلومتری جنوب غربی ایلام قرار دارد.

شناسه خبر 65404