شناسه خبر:65490
1401/11/9 09:13:33

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان همدان راه موفقیت در کسب علم را داشتن تقوا دانست و گفت: هرچه ظرف وجودی انسان بزرگ‌تر باشد، بیشتر می‌تواند از نعمات الهی بهره‌مند شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی ظهر روز گذشته در مراسم نکوداشت استاد نظامی با اشاره به اینکه بحث صراط و سبیل در قرآن مطرح شده است، اظهار کرد: زمانی که از صراط صحبت می‌شود، منظور یک راه بوده؛ اما سبیل دارای راه‌های مختلف است.
وی با بیان اینکه حقیقت وجودی انسان در تعابیر بزرگان این بوده که او مسافر عالم امکان است، یادآور شد: سبیل به غیر از خدا نسبت داده می‌شود، اما صراط تنها به خداوند نسبت داده می‌شود؛ چراکه سبیل تعدد دارد و حتی با شرک هم قابل جمع است.
نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: به میزانی که حضور مؤمن در صراط مستقیم تجلی پیدا می‌کند، به راه حق نزدیک‌تر می‌شود و حتی در بعضی روایات آمده است هرچه به ولایت نزدیک‌تر باشید، به همین اندازه به علی (ع) و حق نیز نزدیک هستید.
وی با بیان اینکه اصحاب صراط مستقیم بر سبیل برتری دارند، خاطرنشان کرد: علت این برتری و درجه‌بندی‌ها، وجود اعتقاد و علم است و نه صرفاً عمل انسان.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه میزان بهره‌مندی انسان از علم زمینه‌ساز ارتقای او می‌شود، یادآور شد: علم امروز مقدمه است تا انسان به علم حقیقی و حکمت دست پیدا کند.
وی راه موفقیت در کسب علم را داشتن تقوا دانست و اظهار کرد: طبق آیات و روایات، مبدأ علم و رزق معنوی و حتی رزق مادی بشر، آسمان بوده و به همین دلیل است که گفته شده هرچه انسان بیشتر به زمین نگاه کند، فقیرتر می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه هرچه ظرف وجودی انسان بزرگ‌تر باشد بیشتر می‌تواند از نعمات الهی بهره‌مند شود، گفت: رجب ماهی است که در آن باید برای افزایش ظرفیت‌های وجودی خودمان تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه بعضی از مسائل علم است اما فضل نیست، افزود: امروز لازم است تا طلاب با بزرگان و علما آشنا شوند و قدر زمان حال و شرایط موجود را بدانند.
امام‌جمعه همدان تصریح کرد: آنچه طلاب به آن نیاز دارند، پشتکار، همت و مشخص کردن هدف در آینده است؛ این مسائل ضعف‌هایی بوده که گاهی از اوقات با آن روبه‌رو هستیم.
وی با تأکید بر لزوم بهره‌مندی طلاب از ظرفیت علما، خاطرنشان کرد: امروز لازم است نه‌تنها در مدارس علمیه، بلکه در سطح استان نیز از ظرفیت، علم و دانش اساتیدی همچون حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظامی بهره‌مند شوند.

شناسه خبر 65490