شناسه خبر:65576
1401/11/11 09:43:49

سپهرغرب، گروه خبر: نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: ایجاد «مسجد جامعه‌پرداز» همدان در دستور کار قرار گیرد.

حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی بیان کرد: به مسجد به‌عنوان صرفاً یک محل عبادت، معبد و عبادتگاه نگاه شده است.
وی با بیان اینکه مسجد را می‌توان به‌ یک مکان برای سرمایه‌گذاری، یک هدف مهم‌تر و جلب مردم به سمت آن تبدیل کرد، افزود: حضرت علی (ع) می‌فرمایند «برای هر محله یک مسجد به‌گونه‌ای باید تعریف شود که مرکز محله بوده و در چهار طرف مسجد 40 خانه باشد (یعنی 160 خانه)»؛ منظور از این روایت آن است که برای هر 160 خانه یک مسجد قرار بگیرد و با این کار انسجام اجتماعی شکل داده شود. هدف اصلی مسجد که الفت و مهربانی زیر سقف خانه خدا است، به‌خوبی محقق شود.
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان در ادامه تشریح کرد: خداوند در خانه خود بین دل‌های مردم و دولت پیوند می‌زند و محبت، الفت و صمیمیت ایجاد می‌کند؛ به این‌گونه مساجد، مسجد جامعه‌ساز یا مسجد جامعه‌پرداز گفته خواهد شد.
حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی متذکر شد: مسجد جامعه‌پرداز می‌تواند انسجام و الفت را بین مردم برقرار می‌کند که ذیل این صمیمیت همه احکام، دستورات والای دین، آرمان‌ها، احکام و اهداف شریعت محقق خواهد شد؛ چون ایثار فرع بر محبت و انفاق مستلزم مردم‌دوستی است.
وی با بیان اینکه طبق فرمایش قرآن کریم امر به معروف کردن مستلزم محبت و ولایت بین مؤمنین است، افزود: اگر ما مردم و اطرافیان خود را دوست داشته باشیم، قطعاً برای سرنوشت معنوی، مادی، رفاهی، آسایشی، دانشی، پژوهشی آنان نگران خواهیم شد.
این مقام مسئول در ادامه از بازدیدی که از نمایشگاه جامعه‌پردازی که به همت مؤسسه و بنیاد هدایت و جمعی از طلاب خوش‌ذوق و پژوهشگر در حوزه مسجد و مسجدمحوری مبتنی بر تمدن اسلامی در مسجد مقدس جمکران برگزار شده بود نام برد و خاطرنشان کرد: یک نمایشگاه بسیار فاخر با بیش از 150 اسلاید طراحی شده بود که به مخاطب نیازهای اولیه‌ تاریخ بشریت را نشان می‌داد و ذهن فرد را به سوی مسئله حضور انبیا و دعوت آنان می‌برد.
وی در ادامه با بیان اینکه مسجد جامعه‌پرداز یک نیاز فطری را در ابتدا تبیین می‌کند و نشان می‌دهد که دین به نیاز فطری پاسخ داده است، متذکر شد: در این مسجد در تالارها و دالان‌های مختلف با تابلوهای متعدد، مسئله ارتباط دین، مسجد و عبودیت به ولایت و جامعه، سیاست و رسالتی که اهل بیت و علمای شیعه داشته‌اند، نشان داده شده است.
حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی یادآور شد: همه این موارد در مقابل تمدن غرب هم‌زمان به تصویر درآمده است و مخاطب به‌خوبی می‌تواند این موارد را باهم مقایسه کند و تفاوت تمدن اسلامی با تمدن غربی در سیر تاریخی با مثال‌ها و نمودهای عینی که اتفاق افتاده است، تا انقلاب اسلامی گام اول و دوم و درنهایت مسئله مسجد را بیش‌ازپیش در تالارهای آخر تبیین می‌کند.
وی با بیان این مطلب که نظریه فاخر مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی استاد امام خمینی (ره) به‌صورت بسیار مطلوب در این مسجد تبیین شده است، گفت: در این نمایشگاه یک مسجد تراز انقلابی و ایده‌آل نمایش داده شده است، مسجدی که به جامعه و پیرامون خود می‌پردازد.
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه در این مسجد جامعه‌پرداز روش‌ها، آثار و لوازم در تابلوهای متعددی به نمایش درآمده است، افزود: با حضور راهنماها در طول مسیر به مخاطبان به نحو مطلوبی به‌وسیله توضیحاتی که شامل فیلم و اسلاید بوده، آنچه که جایگاه واقعی مسجد است، به مخاطبان آموزش داده می‌شود.
وی تأکید کرد: می‌توان گفت در این نمایشگاه یک آموزش دو واحدی از مسجدشناسی به جامعه امروز و تمام مخاطبان ارائه شده است.
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان در پایان افزود: درصدد هستیم این‌گونه نمایشگاهی در همدان برگزار کنیم و همه مردم، اصحاب مسجد و فعالان را از تمام شهرستان‌ها و استان‌های غربی دعوت کنیم که به نحو مطلوبی تبیین شوند و بتوانیم یک گام مؤثر به سمت تمدن، جامعه‌پردازی و آرمان تمدن نوین ایرانی اسلامی برداشته باشیم.

شناسه خبر 65576