شناسه خبر:65591
1401/11/11 10:05:04

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه بابیان اینکه اداره عشایری طی 10 روز آمار دقیق عشایر فعال و واقعی را ارائه دهد، گفت: قاچاق کالا، زرنگی و یا زیرکی نیست، بلکه یک کار ناجوانمردانه در حق کارگران زحمتکش و تولیدکنندگان دلسوز کشور و ضایع کردن حق آنان است.

«محمدطیب صحرایی» در نشست کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالای استان که با حضور مدیران دستگاه‌های عضو برگزار شد، عنوان کرد: قاچاق کالا یک وجه سخت‌افزاری دارد که باید با جدیت با آن برخورد کرد و در مقابل یک لایه نرم و پنهان دارد که برای مقابله موفق با آن نیازمند کارهای فرهنگی و خلاقانه هستیم.
وی تأکید کرد: جا انداختن این مفاهیم در جامعه نیازمند همراهی و همیاری دستگاه‌های فرهنگی مانند صداوسیما، اداره ارشاد، آموزش‌وپرورش، حوزه هنری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط است.
استاندار کرمانشاه همچنین یادآور شد: اگر ثابت شود هرکدام از همکاران اداری استان در برخورد با قاچاق کوتاهی و یا احیاناً همراهی کرده باشند، حتماً با آن‌ها بدون اغماض برخورد می‌شود.
صحرایی به نقش مهم آمار در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: آمارها و گزارش‌هایی که توسط مدیران ارائه می‌شود، باید دقیق و همراه با تحلیل و راهکارهای خلاقانه باشند؛ زیرا با توصیف و کلی‌گویی نمی‌توان تصمیم‌گیری درست انجام داد.
استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به تجلیل از عشایر و دامداران به‌عنوان تولیدکنندگان و زحمتکشان استان پرداخت و افزود: دستگاه‌های دولتی باید به نحو مناسب و شایسته‌ای به این عزیزان خدمات ارائه کنند و کاملاً حامی آن‌ها باشند.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه طی این سال‌ها افرادی سودجو که زیست عشایری ندارند و ساکن شهرها هستند، با استفاده از دفترچه‌های عشایری که در اختیارشان بوده، اقدام به دریافت سمهیه آرد یارانه‌ای و یا تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی کرده‌اند و یا برخی با پوشش به کار قاچاق مبادرت کرده‌اند.
صحرایی تأکید کرد: این سهمیه‌ها، یارانه‌ها و تسهیلات ارزان‌قیمت را نظام اسلامی برای حمایت از عشایر واقعی و تولیدکننده درنظر گرفته و باید با افراد سودجویی که در حق عشایر ظلم می‌کنند، به‌شدت برخورد کرد.
وی در ادامه از عدم وجود یک آمار دقیق از تعداد عشایر واقعی انتقاد کرد و گفت: در این نشست اداره عشایری استان در ابتدا عنوان کرد که 13 هزار خانوار عشایری در استان وجود دارد، اما در ادامه عنوان شد که این اداره به 10 هزار و 500 خانوار خدمات ارائه می‌دهد.
استاندار کرمانشاه تأکید کرد: این فاصله سه هزار خانواری قابل قبول نیست و برای تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های حمایت از عشایر واقعی، باید حتماً و با دقت راستی‌آزمایی شوند.
وی افزود: اداره عشایری موظف است تا 10 روز آینده آمار دقیق عشایر فعال و واقعی را محاسبه کرده و ارائه دهد.
صحرایی یکی دیگر از موضوعات مهم در حوزه قاچاق را سوخت دانست و گفت: در این زمینه نشست‌های کارشناسی با مدیران شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و زیرمجموعه‌های آن برگزار کرده‌ایم و یک برنامه مناسب و هوشمندانه برای کنترل قاچاق در این حوزه به‌زودی به اجرا گذاشته می‌شود.
استان کرمانشاه با بیش از دو میلیون نفر جمعیت، 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرزها پنج مرز رسمی و بازارچه مرزی فعال است.

شناسه خبر 65591