شناسه خبر:65602
1401/11/11 10:20:32
معاون یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور؛

باغ شهرها چندین برابر اراضی زراعی آب بر هستند

سپهرغرب، گروه کشاورزی: معاون صاحب حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور گفت: ایجاد باغ شهر نه‌تنها مصرف آب را کاهش نمی‌دهد که این باغ شهرها چندین برابر اراضی زراعی آب بر هستند.

جهان با پدیده کم‌آبی و خشک‌سالی رو به‌رو است. این معضل برای ایران به مرز بحران رسیده و فرونشست زمین به‌دلیل خشک‌سالی در حال رخ دادن است. ضرورت دارد تمام بخش‌ها ازجمله کشاورزی به سمتی حرکت کند که با کمترین مصرف آب بیشترین بهره‌وری را داشته باشد.
یکی از راهکارهای پیشنهادی برخی کارشناسان برای کاهش مصرف آب ایجاد باغ شهر است. جنبش باغ شهر در اواخر قرن بیستم و برای نخستین‌بار در انگلیس شکل گرفت. اما این شیوه از سوی برخی کارشناسان حوزه کشاورزی مورد نقد قرار گرفته و عنوان می‌شود با ایجاد باغ شهر مصرف آب نه‌تنها کاهش نیافته که روند افزایشی خواهد داشت.
معاون صاحب حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور اظهار کرد: ایجاد باغ شهر را برخی افراد مطرح می‌کنند که صاحب نفوذ در بعضی نهادها هستند.
اصغر رفیعی، افزود: این افراد ادعا دارند به اراضی که کم آب هستند اجازه داده شود تا تبدیل به باغ شهر شوند. این در حالی است که باغ شهرها چندین برابر اراضی زراعی آب بر هستند. مثلاً مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درباره 86 هزار هکتار اراضی اطراف شهر مشهد عنوان کرده این باغ شهرها که از زراعت به باغ و باغ شهرها تبدیل شده اند 4 تا 6 برابر افزایش مصرف آب داشته‌اند.
وی با اشاره به اهمیت مسئله، تصریح کرد: افرادی که مبادرت به ساخت باغ شهر می‌کنند درون آن استخر و… هم می‌سازند. ساخت استخر چه میزان مصرف آب را افزایش می‌دهد؟
معاون صاحب حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: برای روشن شدن موضوع با مثالی توضیح دهم؛ زراعت گندم 45 روز یا حداکثر دو ماه آب نیاز دارد اما هنگامی که یک زمین تبدیل به باغ شهر می‌شود درختان در این باغ شهر نیاز دارند به طور دائم آبیاری و در ادامه چمن کاری می‌شوند. بنابراین مسائل اینچینی سبب می‌شود تا مصرف آب در کشور افزایش پیدا کند.
رفیعی در پایان تأکید کرد: هنگامی که با خشک‌سالی و محدودیت آب رو به‌رو هستیم باید با دیدن تمام جوانب و چالش‌ها پروژه تعریف و اجرا شود.

شناسه خبر 65602