شناسه خبر:65649
1401/11/12 10:23:17
استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با سپهرغرب مطرح کرد:

اعتکاف، بیمه یک‌ساله معنوی

سپهرغرب، گروه اندیشه - شهره کرمی: استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اعتکاف به‌مثابه بیمه‌ یک‌ساله معنوی برای هر فرد است، گفت: اعتکاف معجونی از همه عبادات است که می‌تواند برای افراد بیمه یک‌ساله معنویت به همراه داشته باشد.

رجب ماه خدا است؛ ایامی که فضیلت بسیاری برای آن بیان شده، از نخستین جمعه این ماه که لیله‌الرغائب نام گرفته تا ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) و ایام‌البیض، همه در ماه رجب قرار گرفته‌اند. رجب ماه دعا و زدودن زنگار دل و آمادگی برای ورود به رمضان، ماه میهمانی خدا است.
اعتکاف و خلوت با معبود از دیگر برنامه‌هایی است که در ماه رجب قرار دارد و فرصتی برای تفکر و بازنگری یک‌ساله افراد است. حضور شبانه‌روزی در مسجد در ماه رجب و معتکف شدن به‌گونه‌ای بوده که گویی به دنبال دیدن چیزی در مسجد هستیم که دیگران نمی‌بینند. این را می‌توان از آنجا حس کرد که شب ماندن در مسجد مکروه است، مگر برای اعتکاف؛ این مهم نشان می‌دهد ماندن در فضای معنوی مسجد، بیداری را برای همگان به دنبال دارد.
ماندن در جایی که همواره برای ادای نماز در آن حضور داشته‌ای؛ در مسجد می‌مانی تا باطن خود را بیابی. انسان برای بررسی زندگی‌اش از هر نظر نیاز به این دارد تا گاهی با خود و خدایش خلوت کرده و امورش را ارزیابی کند؛ اغلب این ارزیابی‌ها به افراد کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناخته و برای آینده برنامه بچینند و اهداف بهتری داشته باشند.
چه خلوتی خوب‌تر از خلوت با معبود، آن‌هم در ایامی همچون سیزدهم تا پانزدهم ماه رجب؛ ماهی که سراسر خیر و نیکویی است، ماهی که در دعای معروفش می‌خوانیم «یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ؛ من امید دارم به او در هر خیری»، فرصتی برای حضور در اجتماعی که همه آمده‌اند تا به تهذیب نفس خود بپردازند. ایامی که در آن دعای ام‌داوود خوانده می‌شود تا افراد را از سختی‌ها برهاند.
حال با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رجب و نزدیک شدن به ایام اعتکاف، خبرنگار سپهرغرب در این خصوص با حجت‌الاسلام رضا محمدی‌شاهرودی، استاد حوزه و دانشگاه و مهدی صلواتیان، مسئول ستاد برگزاری مردمی اعتکاف استان همدان گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ماه رجب از چند جهت فضیلت دارد و ماه بندگان خدا، تزکیه برای آمادگی میهمانی خدا و ماه امیرالمؤمنین علی (ع) است، اظهار کرد: انسان در ماه شعبان به آراستگی می‌رسد و ماه رجب فرصتی برای آمادگی ورود به ماه رمضان است تا همان‌گونه که برای رفتن به یک میهمانی آماده می‌شویم و لباس آراسته می‌پوشیم، برای این ماه هم خود را آماده کرده باشیم.
حجت‌الاسلام رضا محمدی‌شاهرودی با اشاره به اینکه دعاها و اعمال ویژه موجب خاص شدن این ماه شده است، تصریح کرد: ایام‌البیض در ماه رجب نور علی نوری است که در این روزهای نورانی، ولادت امام علی (ع) نیز قرار دارد.
این کارشناس رسانه ملی درخصوص فضیلت این ماه تأکید کرد: رجب بهترین فرصت برای سیر و سلوک بوده؛ زیرا ماهی است که رحمت خدا همچون آبشار بر سر همه می‌ریزد.
وی ازجمله دلایل نام‌گذاری این ماه به ماه علی (ع) که نورانیت به آن اضافه کرده را تولد آن حضرت در خانه کعبه بیان کرد و افزود: دیگر دلیل این نام‌گذاری آن است که ایشان پدر همه مؤمنین هستند؛ ضمن اینکه تقسیم‌بندی ماه‌ها به این صورت است که ماه رجب ماه خدا، شعبان ماه پیامبر (ص) و ماه رمضان ماه امت نام دارد.
   اعتکاف معجونی از همه عبادات
این استاد حوزه و دانشگاه اعتکاف را معجونی از همه عبادات برشمرد و گفت: در اعتکاف نماز، روزه و بودن فرد با خدا را داریم. اعتکاف یعنی فقط آدمی هست و خدا که قرار گرفتن در ایام‌البیض به این نورانیت می‌افزاید.
وی با بیان اینکه اعتکاف افراد را تا یک‌سال بیمه می‌کند، ابراز کرد: افراد معتکف تا یک‌سال ازنظر معنوی شارژ خواهند بود و همانند سلامت افراد در مواقع داشتن ویتامین لازم، اعتکاف هم معنویت را در طول سال آینده برای افراد تأمین می‌کند.
این کارشناس رسانه ملی با اشاره به اینکه حضور در سخنرانی‌ها و اجتماعات این مراسم فضیلت‌هایی را به همراه دارد، افزود: حضور در این جمع‌ها اگر به تفکر منجر شود، فضیلتش از یک‌سال عبادت نیز بالاتر است؛ پس سنت اعتکاف یک توفیق بوده، البته کسانی که این توفیق نصیبشان نمی‌شود، می‌توانند نیت حضور در چنین محفل معنوی را داشته باشند تا در ثواب آن شریک باشند. البته کمک‌کنندگان، برنامه‌ریزان و هزینه‌کنندگان این مراسم معنوی نیز از ثواب آن بهره‌مند خواهند شد.
   دعاهای رجب نظیر ندارند
وی با اشاره به اینکه نظیر دعاهایی که در این ایام سفارش شده وجود ندارد، یادآور شد: مضامین این دعاها بسیار عالی است و هرچه انسان بخواهد اعم از دنیا، آخرت و سلامت روح و جان در آن وجود دارد‌.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: هرچه انسان با خدا ارتباط برقرار کرده و حال دعا پیدا کند، نتیجه آن پاکی نفس، آراستگی و آمادگی حضور در ماه رمضان خواهد بود.
وی به بیان نکاتی برای افرادی که می‌خواهند از این ایام بهره ببرند پرداخت و گفت: افراد باید به چند نکته توجه داشته باشند؛ با توجه به اینکه تعلیم و تعلم بهترین عبادت است، در این مدت سعی کنند چیزی یاد بگیرند، چراکه تفکر در دین از همه عبادات بالاتر است.
این کارشناس رسانه ملی ادامه داد و افزود: از این خلوت بهره برده و فکر کنند که چه هستند و کجای زندگی قرار دارند؛ چراکه حواشی زندگی اجازه نمی‌دهد خود را پیدا کنیم. از دعا کردن برای همه مؤمنین و مؤمنات و مخصوصاً برای امام زمان (عج) و برای نعمات خدا غافل نشویم، زیرا تنها چیزی که ما را در برابر دشمنان حفظ می‌کند، دعا است؛ افراد در این ایام تنها برای خود دعا نکنند.
وی در پایان با اشاره به اینکه سرمایه‌ای که بایسته است برای معرفی اعتکاف درنظر گرفته نشده، تأکید کرد: چه میزان رسانه‌ها به بیان موضوع اعتکاف و تبیین آن پرداخته‌اند؟ در این خصوص خیلی کوتاهی شده و همه مسئولین و ارگان‌هایی مانند وزارت ارشاد، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات و حتی نویسندگان و شعرا به بیان این مسئله بپردازند و از توانمندی و ظرفیت در اختیار خود بهره بگیرند تا اعتکاف را آن‌طور که شایسته است، به مردم بشناسانند.
مسئول ستاد برگزاری مردمی اعتکاف استان همدان از برگزاری اعتکاف در بیش از 110 مسجد خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود مراسم اعتکاف امسال در 110 مسجد استان همدان با حضور حدود 15 هزار نفر برگزار شود.
مهدی صلواتیان با بیان اینکه در شهرستان همدان پیش‌بینی 10 مسجد را داشته‌ایم، اظهار کرد: مساجدی در مریانج، جورقان، قهاوند،‌ یکن‌آباد، کمال‌آباد و چند صحن از مسجد جامع ازجمله اماکنی هستند که قطعاً مراسم اعتکاف در آن‌ها برگزار خواهد شد.
وی با اشاره اینکه مراسم اعتکاف تنها در مساجد جامع برگزار نمی‌شود، اذعان کرد: مراسم اعتکاف علاوه‌بر مساجد جامع، در مساجدی که جامعیت دارند نیز در سطح شهر همدان برگزار خواهد شد.
صلواتیان با اشاره به اینکه ثبت‌نام اعتکاف در مسجد جامع همدان است، گفت: این ثبت‌نام برای عموم مردم بوده و دانشجویان و دانش‌آموزان ثبت‌نامشان در محل‌های خودشان خواهد بود.
وی میزان هزینه شرکت در اعتکاف را برای استان همدان 250 هزار تومان بیان کرد و یادآور شد: این میزان هزینه اعلام‌شده در استان همدان است که در سایر شهرستان‌ها هزینه شرکت در مراسم اعتکاف کمتر خواهد بود.
مسئول ستاد برگزاری مردمی اعتکاف استان همدان با بیان اینکه نامه‌نگاری‌های لازم برای پشتیبانی و کارهای فرهنگی این مراسم انجام شده است، خاطرنشان کرد: با این پیگیری‌ها از نهاد‌ها و ادارت می‌توانیم کمک شایانی دریافت کنیم.
وی به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده این ایام اشاره کرد و گفت: برنامه‌هایی مثل حلقه‌های معرفت، سخنرانی، مراسم میلاد حضرت علی (ع)، دعای ام‌داوود، مراسم وفات حضرات زینب (س)، عصر با علما، عصر با شهدا، وداع، حلقه‌های معرفتی درخصوص سبک زندگی اسلامی، ازدیاد جمعیت، حقوق زنان، تاریخ اسلام،‌ مهدویت، پاسخ به شبهات، روشنگری‌ها و فرقه‌های انحرافی، احکام و آموزش نماز و تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه، ازجمله این برنامه‌ها خواهد بود.
این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه‌ای با نام رزق شهید برای این مراسم معنوی درنظر داریم، اظهار کرد: هر فرد معتکف با نام یک شهید وارد این مراسم می‌شود و عهدنامه با شهدا، خود فرد و خدا برای این مراسم درنظر گرفته شده است.
وی در پایان افزود: با توجه به اینکه ورود و خروج، ملاقات و ورود موبایل ممنوع است، افرادی که در اعتکاف شرکت نکرده‌اند، فقط می‌توانند در اعمال ام‌داوود شرکت کنند.

شناسه خبر 65649