شناسه خبر:65718
1401/11/16 09:38:32

سپهرغرب، گروه خبر: هرگونه کمبودی که در حوزه انرژی اعم از گاز و برق پیش می‌آید نخستین بخشی که تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ تولید است و واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها باید جور افزایش مصرف بخش خانگی را به دوش بکشند.

میزان مصرف گاز در پاییز و زمستان با کاهش دمای هوا به‌ویژه در بخش خانگی افزایش می‌یابد بنابراین در راستای مدیریت مصرف راهکاری که سال‌ها است اجرایی می‌شود؛ قطع گاز نیروگاه‌ها و بسیاری از واحدهای تولیدی است. تابستان هم به همین منوال ادامه می‌یابد به عبارتی با افزایش دمای هوا مصرف برق بیشتر می‌شود و اعمال خاموشی در بخش تولید در دستور کار قرار می‌گیرد.
هرچقدر هوا گرم‌تر یا سردتر می‌شود نبض صاحبان تولید هم تندتر می‌زند و استرس آن‌ها بیشتر می‌شود هر چند برای ممانعت از اختلال در امر تولید سوخت جایگزین در اختیار این واحدها قرار داده خواهد شد ولی خواه ناخواه این مساله بخش تولید را با مشکل مواجه می‌کند.
این روزها یکی از مباحث داغ کشور مربوط به رکوردزنی مصرف گاز است و با وجود اطلاع‌رسانی‌های فراوان؛ هنوز هم بخش خانگی بسیار بیشتر از استاندارد موجود مصرف می‌کند و آمارها گویای این است که اعمال شیوه‌هایی هم چون افزایش تعرفه‌ و چندین برابر کردن هزینه مصرف مشترکان پرمصرف آنگونه باید و شاید تأثیرگذار نبوده است.
وقتی مصرف گاز بسیار بیشتر از حد معمول می‌شود تولید برق هم با مشکل مواجه خواهد شد چراکه تعدادی از نیروگاه‌های تولید برق کشور تنها منبع سوختشان گاز است.
اگرچه کردستان هنوز تبدیل به یک استان صنعتی نشده و مصرف انرژی در صنایع استان آنچنان چشمگیر نیست ولی با توجه به اینکه سیستم زنجیروار به هم متصل است برای مدیریت مصرف سوخت در کشور، اعمال خاموشی‌ها به کل استان‌ها تکلیف می‌شود و همه موظف به اجرای آن هستند.
با این حال با هدف تأمین گاز واحدهای تولیدی و همچنین به‌منظور مدیریت مصرف گاز و انرژی، مراکز اداری و آموزشی استان به غیر از مراکز خدماتی، بانک‌ها و دستگاه قضائی روزهای پنجشنبه تعطیل است ساعت شروع ادارات و مراکز آموزشی هم به ساعت 9 تغییر کرده است تا در صورت امکان، واحدهای تولیدی کمتری تعطیل شوند.
حال چند روزی است به واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی استان اعلام شده که آمادگی قطع برق را داشته باشند همین موضوع نگرانی‌هایی را در برخی از این واحدها ایجاد کرده است.
  قطع انرژی تولید را با مشکل مواجه می‌کند
مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید محصولات لبنی در کردستان اظهار کرد: هیچ دیواری اندازه دیوار تولیدکنندگان کوتاه نیست به گونه‌ای که در هر شرایط بحرانی به‌ویژه در بخش انرژی؛ نخست سراغ آن‌ها می‌آیند.
وی اضافه کرد: وضعیت تولید در واحدهای مختلف متفاوت است شاید واحدی با قطعی انرژی آسیب چندانی نبیند ولی واحدهایی هستند که در نتیجه این اقدام ضرر زیادی به‌ویژه در بخش مواد اولیه به آن‌ها وارد می‌شود.
این تولیدکننده کردستانی با بیان اینکه تولیدکنندگان همواره در سخت‌ترین شرایط در عرصه تولید مانده‌اند و فعالیت می‌کنند، یادآور شد: افزون بر شرایط اقتصادی و بازار؛ استرس قطعی انرژی در ماه‌های مختلف هم در تولیدکنندگان ایجاد شده است و انتظار می‌رود مسئولان باری از دوش صاحبان تولید بردارند و آن‌ها را حمایت کنند.
در فصل‌های گرم سال سهمیه مصرف برق کردستان 430 مگاوات در روز و در فصول سرد هم برای این استان حدود 280 مگاوات در نظر گرفته شده است.
  آمادگی واحدهای تولیدی و صنعتی برای قطعی برق
مدیر دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق کردستان با اشاره به اینکه همه شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور تابع دستورات مرکز دیسپاچینگ ملی هستند، اظهار کرد: زمانی که این مرکز برای هر استانی دستور خاموشی را صادر کند باید اجرایی شود.
عطالله نوروزی اضافه کرد: از روز دوشنبه 10 بهمن به مدت سه روز به همه استان‌ها اعلام شد آمادگی لازم را برای اعمال خاموشی داشته باشند و این موضوع را به صنایع این مهم اطلاع‌رسانی کنند.
وی با بیان اینکه در ظهر روز سه‌شنبه میزان مصرف روزانه برق در استان به 310 مگاوات رسید، گفت: سهمیه تعیین‌شده برای مصرف برق در استان طی فصل زمستان 270 تا 280 مگاوات است و بیشتر از این میزان؛ مصرف استان در ناحیه قرمز قرار می‌گیرد.
مدیر دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق کردستان اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی، از این هفته دمای هوا افزایش و شرایط آب و هوایی بهبود می‌یابد و مصرف گاز هم کاهش و سوخت نیروگاه‌ها هم تامین می‌شود بنابراین نگرانی برای قطعی برق نخواهیم داشت.
نوروزی مواجه با قطعی گاز و برق در کشور واقعیتی انکارناپذیر است که اجرای آن هم در هر صورت آسیب‌هایی به بخش تولید وارد می‌کند هرچند امسال مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرد با قطع برق به صورت برنامه‌ریزی شده و اعلام قبلی به واحدهای تولیدی و همکاری و تعامل مطلوب شرکت توانیر، از اختلال در کسب و کار تولیدی صنایع جلوگیری شد.
احداث نیروگاه‌های خورشیدی از دیگر راه‌حل‌های پیشنهادی به صنایع برای عبور از بحران برق در زمان پیک مصرف و قطع شدن آن است که دولت هم وعده حمایت و پرداخت تسهیلات در این رابطه را داده است.
در مواقع قطعی گاز تنها راه حل استفاده از سوخت جایگزین است که آن هم برای برخی از واحدها که منبع سوختشان فقط گاز است امکان‌پذیر نیست بنابراین در شرایط کمبود گاز این واحدها مجبور به توقف تولید هستند.
افزون بر این استفاده از سوخت دوم آلودگی‌های زیست محیطی به‌دنبال دارد بنابراین به گفته کارشناسان بهترین راهکار برای ممانعت از این مشکلات و آسیب‌ها سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی کاهش و صرفه‌جویی انرژی توسط مشترکان خانگی است.

شناسه خبر 65718