شناسه خبر:65728
1401/11/16 09:50:13

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تالاب‌ها از غنی‌ترین اکوسیستم‌های کره زمین هستند و ارزش اکولوژیک آن‌ها 10 برابر جنگل‌ها و 200 برابر زمین‌های زراعی است و برای حفظ تالاب‌ها باید خردمندانه تلاش و مسئولانه عمل کرد.

یوسف یوسفی 13 بهمن به مناسبت گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آئین‌های روز جهانی تالاب از سال 1997 میلادی, هر ساله روز دوم فوریه، همزمان با کنوانسیون رامسر (پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آن‌ها) که در سال 1971 به امضا رسید، برگزار می‌شود.
وی افزود: در ایران 154 تالاب وجود دارد که 84 تالاب بین‌المللی و 34 تالاب هم عضو کنوانسیون رامسر هستند.
وی با اشاره به شعار امسال، "وقت احیا تالاب‌هاست"، تصریح کرد: این اکوسیستم‌ها به اندازه هر عضو دیگر طبیعت در سلامت و حفظ تعادل کره زمین نقش حیاتی دارند و 50 درصد از تنوع زیستی جهان در تالاب‌ها قرار دارد.
یوسفی با اشاره به این موضوع که در 50 سال گذشته بیش از 35 درصد تالابهای طبیعی در دنیا از بین رفته اند تصریح کرد: عواملی از جمله آلودگی تالاب‌ها، عدم تأمین حق‌آبه، کاهش بارش‌ها و...، این اکوسیستم‌های باارزش را تهدید می‌کنند و هرگونه تلاش در راستای شناساندن اهمیت تالاب‌ها می‌تواند گام تاثیرگذاری برای تحقق ارائه خدمات زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی تالاب‌ها و کارکرد تالاب در زمینه کاهش تغییرات اقلیمی باشد.
وی در ادامه افزود: در استان مرکزی تالاب کویری میقان با وسعت 25 هزار هکتار از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر کشور است که از 140 گونه پرنده در فصول مختلف سال میزبانی می‌کند و علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در سال‌های اخیر برای حفظ اکوسیستم و احیا تالاب میقان، برنامه مدیریت جامع تالاب میقان تدوین و اجرایی شده است که امیدواریم با اجرای دقیق برنامه مدیریت جامع تالاب میقان به زودی شاهد جلب مشارکت مردم، بسط فرصت‌های بهره برداری پایدار از تالاب مانند گردشگری، رونق معیشت جوامع محلی و احیای کامل این زیست بوم ارزشمند باشیم.

شناسه خبر 65728